naomi25 Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Mijn moestuin is in de achtertuin. Ik heb twee bakken van 1 x 2 en wil andere stukken gaan gebruiken voor aardappels, courgette en pompoen.Nu vindt mijn hond het erg interessant als ik bezig ben in de moestuin.Ik heb mijn sla zaailingen woensdag geplant en die heeft hij nu al vier keer uitgegraven. Ook mijn bed wat ik gezaaid heb ik helemaal omgeploegd. Ik zit nu te denken om plastic over de bakken te doen maarja dat moet er natuurlijk ook weer een keer af en dan ben ik bang dat hij het weer gaat doen. Heeft iemand misschien een tip? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Kun je het je hond niet afleren? Een hond valt toch min of meer af te richten dacht ik. Of je zou er wat planten tussen kunnen zetten die honden afschrikken. Kijk eens op Google voor welke planten dat kunnen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Misschien op de hoeken van de bakken latten zetten en daar wat draad omheen winden?? Of opvoedtechnisch: een sleutelbos naast de hond gooien zodra hij aanstalten maakt om in de bak te gaan of, nog heftiger, een blik met knikkers? Zodat ie zich helemaal rot schrikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Je hond het afleren is de enige oplossing jij bent de baas en je hond dient te luisteren. De mijne moeten zo iets niet uitvreten dan zijn de rapen gaar. Zij hebben een eigen stuk waar ze mogen graven. Als ze dat snappen is de rest van de tuin voor jou Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 De herder die ik jaren 80 had had het in no time door. Ik had een volkstuin langs het spoor, gehuurd van de NS, en nam de hond dagelijks mee. "Uit de tuin' zei ik telkens als hij een stap erin deed. Even duurde het maar, toen liep hij voorbeeldig op de paadjes. Ik denk echter dat de hond waar het hier om gaat niet continu toezicht heeft, en ja, dat wordt lastig dan. Klopt dat? Anders roep je elke keer 'foei' als hij je tuintje in wil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meekje Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Hondefluisteraar Cesar Milan komt naar Nederland... Geen idee wat je eraan zou kunnen doen, wij hebben katten en die doen ook vaak hun eigen ding Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Cesar bellen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarnogab Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Ik had hier vorig jaar hetzelfde probleem. Ik had moestuinzakken (van zo'n+- 1vierkante meter) aangeschaft in de veronderstelling dat het toch ietsje hoger was en minder aanlokkelijk dan een zaaibed. Dat ging de eerste weken goed, tot de hond ontdekte dat zo'n moestuinzak ook veel graafplezier biedt. Het beest heeft zelfs van 4 compartimenten er 1 groot compartiment van gemaakt door wat te scheuren aan de zak. Ik kon de hond inderdaad wel afleren via gerinkel (eurocentjes in een leeg waterflesje) om er naar toe te gaan, maar eenmaal de hond alleen in de tuin was, was het weer van dat. Nu moet je weten dat onze hond een Beagle is, en dus graag graaft en ook met veel plezier koppig blijft. Aard van het beestje. We kunnen dingen aanleren, en vooreen Beagle luistert de onze eigenlijk vrij goed. Alleen: we hebben 'r als pup verwelkomd nu twee jaar geleden, en er moest heel wat aangeleerd worden. En (af)leren vraagt tijd + ik heb zo'n gevoel dat een Beagle maar 1 ding tegelijk wil leren. Het was dus: of leren rustig te wandelen, of afleren van graven, of leren komen als we roepen, etc. Zo'n waslijstje komt er al snel op neer dat we nu al zover staan dat de hond al effectief minder graaft, en minder diep graaft, maar dat het dier dus wel nog steeds graaft.Omdat ik het karakter van de hond vorig jaar al voldoende kon inschatten zag ik maar 1 oplossing: de moestuin afsluiten. Een 8-tal houten palen gekocht van 160cm, wat gaas met krammen bevestigd, en van resten hout zelf een deur gemaakt. Ze kan nog graven op de composthoop, wat ze dan ook doet. De compost wordt dus gratis gekeerd Maar mijn moestuinplantjes staan veilig. En nu ben ik tot het idee gekomen dat ik hier nog planken heb, dus ik ga aan de bovenkant van de afrastering tussen de houten palen deze planken bevestigen. En zo kan ik dan aan elke plank nog oude balkonbakken bevestigen die ik niet meer gebruik. Weer extra mogelijkheid om sla of radijs of zo te zetten, en zelfs met deze laaghangende zon wordt er geen zon weggenomen van de andere planten in demoestuin. Dus conclusie van mijn verhaal: afrasteren die handel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 een hond kun je veel aan en afleren ..het best is als je hem betrapt . zo heb ik eens een hond gehad die ik had geleert niet buiten mijn tuinerf te gaan als de poort openstond .......ook niet als er bv iemand met een hond langs liep .... ergens anders laten graven vind ik ook geen optie mijn huidige hond graafde ook wel eens in een hoek van de tuin .opzicht kon het daar geen kwaad .maar ik wil gewoon niet dat z ein d etuin ana het graven gaat .en z eweet het verdomels goed .., dat ze het niet mag doen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Zoals gezegd, kwestie van afleren. Zoals je een hond opvoedt om meer dingen NIET of WEL te doen zoals het jou blieft.Natuurlijk zal hij, als hij alleen in de tuin is, proberen weer te graven waar het normaal niet mag als je erbij bent. Beestje is natuurlijk ook niet gek, denkt 'Als baas niet kijkt dan....'. Ook hiervoor betekent: Betrappen, desnoods vanuit het slaapkamerraam gluren en keel opzetten, en dan zal hij uiteindelijk ook niet graven als hij alleen is (ze zal toch niet.... toch niet... gluren ergens? ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zoniet Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 een klein schupje onder het hondenholleke helpt hier erg goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarnogab Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Volledig akkoord dat je fout gedrag moet corrigeren en goed gedrag belonen, maar zoals gezegd: er kan tijd over gaan. En topicstarter vroeg nu eenmaal wat er tegen te doen is. Het antwoord is tweeledig:heb je een hardleerse hond --> moestuin afspannen en ondertussen het gewenste gedrag aanleren. Zonder afspanning blijf je een heel reëel risico lopen dat je telkens opnieuw moestuinplantjes mag uitzaaien of uitzetten.heb je een hond die makkelijk leert --> snel foutief gedrag corrigeren, dan hoeft afspannen niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 mag ik je hond ff lenen? (er moet nog een klein stukje moestuin gegraven worden ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarnogab Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 lol dàt zou nog es een oplossing zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandeB Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Mijn ouders hadden een soortgelijk probleem. Zij hebben om de tuin een schrikdraad gespannen met een weideklok eraan, op een hoogte van zo'n 10 cm. Met de fiets rol je er zo overheen. Hun hond vertikt het om nog in de buurt te komen, terwijl hij er zo over zou kunnen stappen. Bovendien staat die weideklok allang niet meer aan. Niet leuk, maar wel effectief. Uiteindelijk is dit, denk ik, een vriendelijkere manier van conditioneren dan foeteren en schreeuwen. Quote http://groentevingers.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
naomi25 Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Bedankt allemaal voor het het meedenken! Het probleem is inderdaad dat hij een hondenluik heeft en zo zelf naar buiten kan, en dan dus geen toezicht heeft.Ik heb hem nu wel afgeleerd dat hij erin gaat als ik zelf in de tuin ben. Er liggen nu glasplaten over zodat hij er niet in kan en ga ondertussen kijken voor een permanenten oplossing.Dat wordt dan denk ik een soort verplaatsbaar hek ervoor of een soort koude bak maken van mijn bakken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts