karamanliali Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Mijn 1,5 jaar oude laagstaam appelboom en amandelboom zijn uitgedroog en helemaal dood.stam en takken zijn helemaal uitgedroogd en als je ze aanraak breken ze direct af.Ik zie binnen in de stam sporen, wegen, waar waarschijnlijk larve of worm (of hoe dan ook heet) geweest zijn.Die bomen had ik in 2011 maart of april geplant in zomer van 2011 en 2012 waren ze gezond, gebloeid en zo,maar loop van 2012 zomerbeginnen ze te drogen. Ik dacht dat weer goed zal komen maar niet dus.Vier jaar geleden ook hele grote, oude pruim boom kwijt geraakt door wind, omdat die stam van binnenin helemaal leeg verrot was kon die niet meer tegen de harde wind.Ik dacht toen normaal was voor een oude boom, maar nu dat jonge bomen ook uitgedroodg zijn denk ik dat ik maatregelen moeten nemen tegen die beesten die in mijn bomen leven.Want ik heb vandaag weer nieuwe appel bomen geplant ik wil ze ook niet kwijt raken over paar jaar.Wat raadt u aan? wat voor spoel moet ik gebruiken of spuiten dat mijn fruitbomen wel en gezon kan leven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Als je nu eens een foto zou plaatsen, dan zouden we je misschien wat advies kunnen geven Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Misschien kan je een foto plaatsen ? Dat geeft wat beeld bij hetgeen je beschrijft. Een foto van wat jij beschrijft, maar ook van een boompje in z'n geheel. En heb ik een vraag. Het verhaal komt mij een beetje bekend voor, maar bij mij was er iets ánders aan de hand. Op mijn Tuin in NO-Frankrijk had ik een aantal vruchtbomen die een winter niet overleefden. Ook geheel verdroogd. Wat bleek bij mij ? Dat de wortelhals geheel ontdaan was van de bast, door knaagdieren. Woelmuizen ( ? ) gewone muizen onder de sneeuw ( ? ) wekenlang sneeuw gehad toen in de Ardennen. Of anders van de Zevenslaper ( ? ) De jonge vruchtbomen waren rond maart en april geheel verdroogd. Het is wellicht een mogelijkheid. Kortom. hoe zijn de wortelhalsen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Bij mijn ouders in de tuin is enkele jaren geleden ook een jonge en zeer gezonde appelboom ineens doodgegaan, en daarbij was de bast onderaan door een konijn opgevreten.... Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamanliali Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Van buitenaf is niets aan te zien, ook niet aan de wortels, enige wat ik zie toen ik stam afbreekt is sporen van een larve of worm in de boom . Ik kan geen foto meer maken want boom had ik al weggegooid.Wat ik nog bij kan vertellen is, wortels waren nog vochtig en levend, maar vanaf bovenkant van occulatie plaats dus hele stam en takken was kruk droog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Zijn er meer mensen in de buurt met een dergelijk of identiek probleem bij hun (jonge) bomen? Al dan niet vruchtdragend... Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts