T&M Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hallo allemaal, heb al 2 X citroenmelisse gezaaid gehad maar het wil maar niet uitkomen, met alle andere groenten, fruit en kruiden heb ik tamelijk succes maar de citroenmelisse wil niet, geen enkel kiempje. Staat bij continu 17 graden onder tl lampen waar de rest het trouwens goed doet. Iemand tips? misschien de deno methode toepassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 waarom niet gelijk een klein plantje kopen .ze worden hier vaak aangeboden . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarnogab Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ik zou ook voor een plantje gaan. Kan in zon staan, maar tijdens het heetst van de dag liever niet. Bij ons staat ie in halfschaduw. Moet de plant zelfs intomen. En een culinaire tip: gebruik 'm om vis te kruiden op de bbq Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 hier staat hij ook halfschaduwhij zaait zich ook van zelf uit.kom hem zo nu en dan op andere plekjes tegen in de tuin .. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Ja dat is de gemakkelijkste manier natuurlijk. Maar vind net het leuke aan deze hobby het kweken van zaad af. Dus moet mij lukken met zaaien, krijg ik het meeste voldoening van. Dar is mijn gevoel daar van he. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 probeer zo plantje maar eens goed gezond te houden .das best moeilijk ... als ik kan kiezen tussen plantje of zaad kies ik als eerste het plantje .ik ben wat makelijker . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarnogab Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ja dat is de gemakkelijkste manier natuurlijk. Maar vind net het leuke aan deze hobby het kweken van zaad af. Dus moet mij lukken met zaaien, krijg ik het meeste voldoening van. Dar is mijn gevoel daar van he. Tuurlijk, je moet doen zoals je het zelf het beste acht. Ik zelf ben niet zo goed in het zaaien van kruiden. Al vaak mislukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 zet eens een deel van je zaaigoed koeler weg? In onze tuin komt het ook overal op, zonder dat ik ook maar enige moeite doe om het uitzaaien te bevorderen. Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sovreze Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Kruiden zijn idd niet allemaal even gemakkelijk. Ik wete niet of dat zou kunnen kloppen, maar het kan natuurlijk zijn dat zaden van kruiden niet 'gemaakt' zijn om vele kiemkracht te hebben. Zeker als je kijkt dat ook in de meest voordelige omstandigheden ook vaak kiemproblemen zijn. Er zijn bvb tientallen mensen die zonder resultaat rozemarijn proberen via zaad. Citroenmelisse is mij ook nog nooit gelukt Geen gouden tip dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Citroenmelisse zaait zich overal uit - dat kan ook makkelijk als een plant duizenden zaden aanmaakt - daar hoeven er maar 10 van op te komen. Of je het ook doelbewust kan zaaien? Geen idee - misschien moet je er de juiste grond voor hebben, de juiste omstandigheden, misschien stratificeren. Kan je niet van iemand een zaailing krijgen? De meeste mensen hebben er meer dan genoeg. En misschien is je pakje zaad gewoon niet goed. Ik heb ook tot 2 keer toe proberen bieslook te zaaien (uit een nieuw pakje) en niets kwam ooit op. Ander zaadpakje en komt prima op. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ik heb vorig jaar citroenmelisse gewoon in de tuin gezaaid en die is goed opgekomen. Als ik het me goed herinner, duurde het wel héél erg lang. En kwam er later een soort schimmel in. Maar goed, hij ontkiemde dus wel! Misschien duurt het gewoon langer? Zo heb ik nog geen succes gehad met de Chinese Bieslook. Daar kwam ook niks van op, niet binnen, niet buiten, noppes, nada... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts