Geplaatst: 27 mei 201213 j Wat een ontgoocheling: mooie frisse citroenmelisse in de tuin, maar in mijn theepot vind ik het maar een muffig boeltje ... (geen citroensmaak die er wel is als ik het vers gebruik!). Ik weet niet wat ik fout doe. Heb al geprobeerd om enkel de blaadjes te gebruiken, veeeeeeeeeeeeeeeeel blaadjes te gebruiken (handvol op 0.5l water), ik laat het 10 min trekken. Blijft een smaakloos drankje. Iemand een idee? Moet ik nog meer blaadjes gebruiken? Of is die melisse gewoon niet echt ne straffen om thee van te trekken?? Dankjewel!els
Geplaatst: 27 mei 201213 j Ik gebruik citroenmelisse graag om kruidenboter en sausjes op te frissen, maar mijn ervaring is dat ze aan water bar weinig smaak afgeven. Hier trouwens ook iemand die met een lullig polletje citroenmelisse is begonnen, en in een fatsoenlijk jaar elke weer een paar nieuwe pollen kan weghalen. Onkruid. Wel lekker riekend overigens. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 27 mei 201213 j Iemand een idee? Moet ik nog meer blaadjes gebruiken? Of is die melisse gewoon niet echt ne straffen om thee van te trekken?? Zelf zet ik kruidenthee nooit met kokend water. Ook de citroenmelisse snipper ik en doe het in een thermosfles. Daar giet ik warm water op (om en nabij de 50 - 60 graden) en laat het een paar uur staan. Vaak zet ik het 's avonds en laat het de hele nacht trekken om het 's morgens vroeg te kunnen drinken. Of dit wel naar jouw smaak zal zijn, weet ik natuurlijk niet.
Geplaatst: 27 mei 201213 j citroen melisse kan je ook bij vis gebruiken op de bbq.vis insnijden en daar de blaadjes inleggen en met nog andere kruiden in alumiumfolie.En dan op de bbq http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 29 mei 201213 j ik wil ze vandaag gaan zaaien.. iemand nog tips voor het zaaien van citroenmelisse? Veel licht? Warmte? Afdekken met aarde? Melissezaad eerst een weekje in de koelkast dan gewoon het zaad verstrooien waar je het zo onveer hebben wil. Bij de huidige temperaturen mag dat geen probleem vormen. Niet afdekkken.Als het uitkomt lijkt op na enkele weken op mini-brandneteltjes....Trek je een bladje af en plet je tussen de vingers ruik je meteen citroengeur.Jonge plantjes hebben een stevige peenwortel, niet uittrekken en verpoten. Liever met kluitje verplanten indien nodig. Mocht je al een plant hebben staan dan wacht je tot ze is uitgebloeid. Knip enkele grote takken af en schud ze uit waar je melisse wil. Alles met rust laten en volgend voorjaar heb je geheid honderden kleine, lieve melissetjes staan. Overigens woekert melisse niet, ze zaait zich gewoon heel vlot uit. Wel heeft ze een fors worstelsysteem en als je een oude plant niet volledig uitspit komt die via wortelresten vaak weer op.Heb je liever niet dat ze zich uitzaait (en dat kan ik me heel goed voorstellen ) dan is het gewoon zaak om de uitgebloeide takken te verwijderen. In geen geval laten rondslingeren want dan heb je prijs.... Ze gedijt in wezen zowat overal behalve op te zure grond. Best in los zand en niet in de blakende middagzon.Het is best een mooie plant met sierwaarde en geen omkijken behalve het terugsnoein na de bloeiperiode dan. Goed geplaatst in een siertuin is het leuk om zien hoe bijen, vlinders en hommels er zich op storten.Is zijn ook varianten met bont en goudkleurig blad overigens voor wie eens wat anders wil.
Geplaatst: 29 mei 201213 j ja dat uitzaaien herken ik wel ja... t groeit ondertussen in het grind bij ons... t lijkt op een ander onkruidje en nu moet ik steeds aan alles ruiken of t melisse is of niet... en die andere stinkt nogal
Geplaatst: 23 juni 201213 j Voor de thee pluk ik wat blaadjes en doe die in een beker (net van de kook af zijnd) water. Even een paar minuutjes laten trekken en... het ruikt naar citroen en het smaakt naar citroen. Lekker mild theetje. Ik hou er wel van.
Geplaatst: 23 juni 201213 j Ja, tijdens een ice tea experiment dat niet lukte , kreeg ik als tip dat citroenmelisse zn smaak verliest bij koken, dus als je het in de thee wilt gebruiken, wacht tot het even van de kook af is. Ik doe het ook geregeld in de thee, smaakt prima! Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.