Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Basilicumplantje lijkt niet erg gezond?

grijzepelgrim

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vorige week heb ik bij het tuincentrum een basilicumplantje gekocht. Het plantje was nog vrij jong, de kiemblaadjes stonden er nog aan en de tweede blaadjes kamen net op.

Op dit moment kijkt het plantje niet erg gezond. Ik heb de bos nu uitgedund en de kiemplantjes één voor één in een potje gezet in de hoop e.e.a. nog te redden. Het plantje staat op een lichte plaats in potgrond, wordt goed natgehouden.

Wat doe ik verkeerd? Ik heb al veel gegoogled, maar krijg niet mijn juiste antwoord gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basilicum is geen moeilijk plantje. Je koop zo'n potje gevold met zaailingen, wat je gedaan hebt. Je zorgt dat dat goed vochtig is. Met handlauw water. Je haat de kluit uit het potje, en je scheurt de pol in een aantal stukken. Daarbij zal er heus wel 1 of 2 of 3 verloren gaan , maar per stuk hou je er 4 - 5 plantjes over. Zeg 5 kluitjes, of 7. Whatever.

Per kluitje geef je ze een schoon potje, met verse potgrond. Luchtig houden, niet té vast drukken. Je poot ze zo diep als ze stonden , of net wat dieper. Je laat de potjes water opzuigen , wederom enigszins lauwachtig. De potjes gaan op een schotel voor een licht en warm raam. Z-O of Z-W. Niet de hele dag zuid. Hoe zonniger hoe meer water. Ze nemen sowieso veeel water !

je zorgt dat ze steeds wat water krijgen van onderop. Geen koud water.

Na 2 weken verpot je de planten in een ruime liefst hoge plastic pot ( rozenpot heten die dingen ) ook weer met potgrond gewoon. Nu geef je ze bij het verpotten ook een redelijke voorraadbemesting. Ik geef ze osmocote korrels, in de potgrond op 10cm diepte. De hoge plastic potten hebben ook weer een schotel. Es een keer van bovenaf water geven is ok, maar liefst niet aan de stengel , maar dan aan de rand. Verder onderaf watergeven, en lauw.

Planten groeien uit tot 50 - 70 cm hoge bossen. 5 tot 7 bossen, een raam vol. En maar plukken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je iets aangepast ? Staan ze licht genoeg ? warm genoeg ? Vochtig genoeg , maar ook weer niet kleddernat he ? En vooral niet in combinatie met koelte.

Overigens, een foto helpt altijd. Ook liefst ter plekke waar de plant staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb ze in het licht staan voor het raam op het zuiden. Ik had ze al redelijk vochtig, misschien heb ik ze nu te vochtig. Ik zou nog eens een foto maken als ik thuis ben

Op dit moment lijkt ééntje het redelijk te doen. Ik zet de plantjes nu 's morgens buiten onder de overkapping, misschien dat dit weer de plantjes nog kan redden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komt best nog wat nachtvorst aan binnenkort....

Basilicum is van oorsprong een aziatische plant, die heeft dus graag een hoge luchvochtigheid en liefst een temperatuur hoger dan 5 graden C.

De ene ondersoort is de andere niet maar als het om een serreplant gaat (die overigens nu onmogelijk kan afgehard zijn) zou ik toch wat voorzichtigheid inbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De planten gaan hier 's avonds gewoon weer de huiskamer in. Alleen overdag is het hier in het "zonnige zuiden" warmer en lichter dan in m'n huiskamer. Ze staan daarnaast nog onder een overkapping met glas aan de zijkanten en een dakje van polycarbonaat platen . Dit kan toch geen kwaad lijkt mij, en het lijkt mij zelfs gunstiger dan in de huiskamer.

Het was hier gisteren 19 graden. De huiskamers van een nieuwbouwhuis zijn een stuk koeler. Overigens als het donderdag weer koeler wordt buiten, blijven de planten weer de ganze dag binnen.

Back to my problem . De plantjes lijken nu een beetje te herstellen, er lijkt ook iets van bladontwikkeling te zijn. Hopelijk zet het een beetje door...

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Heb ook basilicumproblemen, als volgt: zaad kiemt, komt op, inieminiplantjes (net gekiemt/niet beet te pakken) gaan slap hangen en vervolgens dood. Dit is nu de 2e zaai.. en heb niet zo'n zin een nieuwe poging doen.. ik zou eerst graag willen weten wat ik niet goed doe. Plantjes staan in een stenen teracotta bakje, binnen, kamer op het westen. Voor het raam. Water geven? Ja via de plantenspuit.. soms een scheutje met een drinkflesdosseerdop.

Elke morgen weer een verwondering in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...