Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ja dat instorten is probleem voor het mooie zou je wat cement moeten regelen en dan enkel klodertje vastplakken niet helemaal zoals voegen in muur

das veels te netjes.

Mischien ken je wel iemand in de bouw een emmertje tegellijm poeder werkt mischien ook en is niet duur.

Eerst een heuvel maken en daar beetje stenen ingraven werkt waarschijnlijk ook wel een beetje

Ps (ik betwijvel of je nog plek hebt maar ik heb anders nog wel weer wat voor je, stuur maar pm als je nog plek hebt voor vaste dingen )

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ghihi, betwijfel je of ik nog plek heb? lol ik ook!

Het word echt helemaal vol geplant hier.

Ik twijfel ook stiekem nog een beetje over of de kruidenspiraal wel kan.

Misschien is het een goed idee als ik die maak, en dat we dan kijken wat verder nog kan in de tuin. Het klinkt wel intressant ^_^ welke planten zijn het? En hoe groot enzo?

Geplaatst:

ik heb wat soorten besplanten over joste en de cassis, en aardperen worden wel hoge grote planten

denk dat je aan de volktuin ""moet''

Geplaatst:

Jup, dat hoort duidelijk thuis in de wereld der feiten

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Juna:

ik weet niet of je idd aan die kruidenspiraal begonnen bent?

Maar op al die sites over permacultuur staat precies omschreven waar je die toren mee opvult, aan de bovenkant moet het ieg zanderige grond zijn.

Mijn zus houdt zich bezig met permacultuur en wij beiden gaan ook een kruidenspiraal maken.

Ze zien er prachtig uit!

groetjes

Geplaatst:

Die aardbei toren is wel heel prachtig !!!

Geplaatst:

Die is geweldig, die wil ik ook... maar dan in een kleinere versie

Good things come in small packages

Geplaatst:

De toren lijkt wel los gestapeld volgens mij kan dat niet of is dat niet handig

en zou je wel met beetje cement de boel aan elkaar moeten plakken.

Geplaatst:

Of kit?

Good things come in small packages

Geplaatst:
Of kit?

yep als het maar stevig plakt

Geplaatst:

Ziet er mooi uit! Handig ook om stenen mee te recyclen.

 Kweker sinds 2010 

Geplaatst:
Of kit?

yep als het maar stevig plakt

Zeg dat nou niet, Jorieke staat nu waarschijnlijk haar stenen met ductape vast te plakken

In aardbeienland hadden ze ook zo'n toren een stukkie groter wel en met meer dan 100 verschillende soorten, super gaaf!

Even a broken clock is right twice a day

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nou, we zijn inmiddels een maandje verder, maar bij deze onze kruidenspiraal. Gisteren gebouwd en vandaag de eerste plantjes erin. Een deel is gekocht en een deel had ik al eerder gezaaid. Vooralsnog staat er onder andere in: rozemarijn, oregano, tijm, lavas, dropplant, komkommerkruid, oost indische kers, bieslook, dille, hertshoornweegbree. Morgen ga ik nog peterselie, snijselderij en koriander zaaien. Dit is natuurlijk nog maar het begin; er is nog ruimte genoeg. Het is niet de meest zonnige plaats, maar iets anders was er niet. Ik kijk wel wat het er wil doen en wat niet.

Nog iemand tips?

000000130794-55i36nrzra_m.jpg

000000130800-53jdf7iirc_m.jpg

000000130792-0st9z0o50e_m.jpg

Geplaatst:

Leuk geworden Rick! Ik zou me over die plek niet alteveel zorgen maken. Mijn ervaring is dat het voor een hoop kruiden ook TE zonnig kan zijn. Zeker met zo'n jaar als dit.

Ik heb geen tips, wel een vraag. Mijn kruidencirkel ligt 'klaar' om gebouwd te worden maar ik twijfel over de loze ruimte in de verhoging. Wat heb jij als verhoging gebruikt? Puin en rotzooi of heb je de hele cirkel vol met aarde?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Rick? Rick en Merel... is een groot naam verschil hoor.....

Ziet er mooi uit! Ga je op de grond er voor ook nog een smal strookje met plantjes zetten? [smal strookje: je moet natuurlijk nog wel bij de rest kunnen komen ;D]

Geplaatst:

Haha, ik denk dat veuvecouderc zich vergist omdat Rick dit onderwerp is begonnen....

In onze kruidenspiraal ligt alleen maar aarde. Hadden we toch nog over. Maar achteraf bedacht ik me opeens dat je ook een egelhuisje in het midden kan maken (omgekeerde cementkuip met een paar buizen waardoor de egeltjes in hun huisje kunnen komen). Vond het jammer dat we dat vergeten zijn. Nou ja, we wonen toch aan een redelijk drukke weg dus ik denk niet dat we veel kans maken op egels in de tuin.

En Dennislp, er komen nog planten rondom de spiraal. Had al in april verschillende soorten bloemen voorgezaaid: stokroos, kattensnor, kattenstaart, juffertje in 't groen en leeuwenbekje. Zie ik nu dat de meeste nogal hoog kunnen worden . Lijkt me niet verstandig ervoor te zetten. Nog maar even kijken wat het dan wordt.

Geplaatst:
Haha, ik denk dat veuvecouderc zich vergist omdat Rick dit onderwerp is begonnen.....

Nou ja inderdaad, wat stom zeg. Sorry Merel, 1000 x excuses

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Zo'n egelhuis vindt ik dan extra leuk in de spiraal en je komt gelijk mooi hoog want hoe hoger de spiraal destemooier is het effect denk ik.

Ik vindt je spiraal mooi geworden behalve die kiezelsteentjes die verstoren beetje effect van spiraalvorm maar das persoonlijk.

Geplaatst:

superleuk idee, veel leuker dan mijn kruidenbak naast mijn huis. Wij hebben een behoorlijk hoogteverschil in onze tuin, dat komt door een slootje aan de zijkant van ons huis. We willen de hoogte verschillen eigenlijk een beetje gecontroleerd doorvoeren, dan is dit een supergoed idee! We gaan straks nog veel meer puin krijgen want er worden aan het eind van het jaar nog wat muurtjes in het huis doorgebroken. Ik zal niet alles nodig hebben maar kan natuurlijk wel wat gebruiken. Ik vind die oude stenen muurtjes ook superwijs om te zien, eens even kijken wat er achter onze behangetjes zit.

• 8 maanden later ...
Geplaatst:

Had even topic opgezocht en doorgelezen, opeens wel zin om eindelijk een x zo'n kruidenspiraal te maken,

even kijken of ik steentjes makkelijk kan regelen dan ga ik het toch maar een x doen

Mooiee steensoort inmiddels gekocht.

Geplaatst:

Hij is wel bijna af, ik moet nog even de voegen met mos vullen en er zit nog geen kruidenplant in maar verder was

het een makkie en ook zeer stevig en groot.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic