Geplaatst: 13 april 201312 j Nou dat begint lekker, er staat eigenlijk nog niks in de kas en ik haalde er al zes slakken/slakjes uit.............
Geplaatst: 13 april 201312 j Die slakken zaten te wachten tot er wat groens voor hen ging groeien, viel dat even tegen?Wat heb je met ze gedaan?
Geplaatst: 14 april 201312 j O ja, wat moet je ook anders? Ik gooi ze in 't compostvat, mogen ze daar nog wat nuttigs doen... Tot de verwachte kippen er zijn, dan zijn ze voor hen. Voor de hennen.
Geplaatst: 14 april 201312 j Auteur Kippen eten alleen de wat jongere slakken. Tenminste, de mijne wel............In de compostbak doen heb ik ook wel gedaan, maar als ze zo ,toch nog, van je planten vreten, maak ik ze toch maar dood........(Al vind ik dat ook niet zo'n prettig idee/gevoel)
Geplaatst: 14 april 201312 j Dus dan moet ík er als de kippen bij zijn om ze te vangen als ze nog jong zijn? Ik heb er vandaag ook een paar doodgemaakt, ik wil ze niet bij mijn planten, punt. Hoe groot zijn jouw kippen? Ik denk dat kleinere rassen ook niet van die grote slakken zullen eten?
Geplaatst: 14 april 201312 j Gister aardig wat slakjes (huis & naakt) afgemaakt Blaadje er op leggen en vervolgens met een schepje of mesje plat drukken, en je daarna toch een beetje schuldig voelen Ookal vind ik plat drukken nog altijd een vriendelijkere dood dan slakkenkorrels. Maarja, Hun dood of m'n plantjes. Paar slakken vind ik best, maar het kan ook te veel worden. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 14 april 201312 j hier mogen ze nog even kijken wie het eerste boven is Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 14 april 201312 j Auteur Ik heb krielen en grote En Pim, de haan. Dus dan moet ík er als de kippen bij zijn om ze te vangen als ze nog jong zijn? Ik heb er vandaag ook een paar doodgemaakt, ik wil ze niet bij mijn planten, punt. Hoe groot zijn jouw kippen? Ik denk dat kleinere rassen ook niet van die grote slakken zullen eten?
Geplaatst: 14 april 201312 j Huisjesslakken zijn toch niet schadelijk voor de tuin ? Die eten enkel afval van planten. Ik heb zelfs al gehoord dat die de jongere naaktslakken ook opeten.
Geplaatst: 14 april 201312 j Mijn informatie was ook dat alleen naaktslakken en wijngaardslakken verse planten eten. Voor de naaktslakken moeten er natuurlijk wel plantenresten zijn om op te eten, anders zullen ze ook wel voor de plantjes gaan (wat moet je ook anders als je honger hebt). Op YouTube kwam ik een poos geleden een video van iemand tegen die haar kippen leerde volwassen slakken op te eten. Ze had ze kleingesneden en dan vinden ze het kennelijk wel lekker. Hap steeds groter en op een dag gingen de kippen er gewoon van uit dat als ze iets in de ren gooide dat het dan lekker was en aten de hele slakken op. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 14 april 201312 j Handschoenen er wel bij aan zeker? Wel een goed idee om ze het zo aan te leren.
Geplaatst: 14 april 201312 j Auteur Ik heb ze wel eens platgetrapt gegeven, maar weet eigenlijk niet meer of ze ze dan meer eten dan heel.
Geplaatst: 14 april 201312 j Huisjesslakken zijn denk ik wat minder agressief, maar hebben hier ook zeker de nodige schade aangericht in het verleden. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 17 april 201312 j Die foto van huisjesslakken in processie naar de top van een plant is wel treffend! Zoiets heb ik hier ook in de achtertuin op een vlinderstruik en gisteren zag ik het ook gebeuren in de voortuin van iemand in de wijk, op een boomstam. Dit heb ik nog nooit gezien eigenlijk. Wat is dit??Ik pluk de slakken van de planten af, als ik erbij kan, en gooi ze dan in de groenstrook voor de lijsters (merels?) Nou ja, in ieder geval *uit* mijn tuin!! Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.