Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Electronische kattenverjager?


Tjebo

Aanbevolen berichten

Wij hebben in onze tuin nogal wat buurtkatten rondlopen en om te voorkomen dat deze onze nieuwe moestuin als kattenbak gaan gebruiken was ik aan het kijken hoe ik deze het beste uit de tuin kan houden.

Nu heb ik wel gezocht op dit forum, maar zag alleen dat dat kattenpoeder niet echt werkt.

 

Nu zag ik dat er ook electronische kattenverdrijvers bestaan met een beweginssensor die 25 sec lang een hoog geluid maken waar katten niet van houden ( http://www.conrad.nl/ce/nl/product/619815/Honden-en-kattenverdrijver-Ongedierte-afweer).

 

Nu zijn deze wel iets duurder, maar als het werkt lijkt dit me wel wat.

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook mensen die dit geluid horen, veel zelfs, en dit als uitermate irritant ervaren. Het is een frequentie waar ook (jonge) mensen een receptor voor hebben en de gemiddelde kattenverjager draagt verder dan een paar meter, eerder een paar tientallen meter. Sowieso de openbare weg dus, en ook de buren... de sensor reageert ook op mensen.

 

Enfin, ik als persoon (geen kat) ben zeker geen fan van dit soort apparaatjes. Er zijn hier in de regio hele straten met mensen die die troep aan de gevel hebben hangen, waardoor ik door de indringende frequentie noodgedwongen een blok om moet lopen richting de supermarkt. Nare dingen waarmee je ook mensen en andere dieren in de omgeving lastig valt, heb je geen andere mogelijkheden?

 

Denk eens aan natuurlijkere manieren. Niet alleen geuren of planten , maar ook een 'neppe' kat met opgeheven rug en 'starende' kraaloogjes jaagt de gemiddelde kat weg. Je kunt ze van hout maken, of van gietijzer kopen. Dit werkt in op teritoriumdrang en de vreemde kat denkt dat een boze kat hem aanstaart, en vertrekt uit resepect voor het territorium van de neppe kat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werking tot 70 m2 toch ? Dat zijn geen tientallen meters.

 

Ik kende dit nog niet. ga er zeker 1 aanschaffen. Niet tussen huizen zittend met mn tuin, doe ik er niemand kwaad mee, en mensen die een huisdier hebben en dat bij mij in de tuin laten schijten is ronduit asociaal vind ik hoor.

Zou zo'n apparaat ook werken op een fazant bv ? ( katten graven ook bij mij, dus dat is al meegenomen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gebruiken muscietos zoals ze genoemd worden hier ook om jongeren te weren van plekken.de jeugd kan bepaalde tonen nog horen die mensen van dertig plus al niet meer kunnen waarnemen. Ons gehoor gaat namelijk al vroeg achteruit.

 

Er zijn van die kastjes op de markt die ook echt werken. Een kennis van mij had op het keuken dak elke dag katten diarree liggen. Na een jaar met peper en andere middeltjes gewerkt te hebben die niks deden een anti katten zoemer gekocht en na een week of twee was er geen poep meer te bekennen. Deze zoemer had een detectie oog dus zoemde alleen als er een beest liep. Ik kon het niet horen maar schijnbaar werkt het wel. Het zou toch te toevallig zijn als net de kat zou zijn verhuisd of dood zijn gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bit, 70 m² is de oppervlakte van een cirkel rondom het apparaat. Normaal gesproken loop je er in de lengterichting langs, dus de diameter van de cirkel. Het is dan nog geen 10 m. Dat zijn inderdaad geen enkele tientallen meters.

 

Of het apparaat ook werkt tegen fazanten, vraag ik me af. Misschien horen ze het maar geven ze er niks om. Voor die drie tientjes lijkt het me het uitproberen waard, alleen al voor katten.

 

Ik denk er ook over om het apparaat aan te schaffen. Ik heb nu mijn schutting vreselijk moeten ontsieren om de katten erbuiten te houden. Bovendien komen ze er als ze echt willen nog overheen. Vorig jaar kwam ik thuis van mijn werk en er zat een kat zich om de bek te likken. Het mezenkastje dat vol jongen zat, was leeg en er was geen meesje te bekennen. Dat wil ik niet nog een keer meemaken. Ze zijn al aan het nestelen, dus tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het zal bij nader inzien ook wel geen cirkel rondom zijn, maar meer een waaier, naar het bereik van de censor. Dus dan heb je kans dat het geluid wat langer aanblijft. Volgens post 1 gaat het apparaat van Conrad 25 seconden geluid geven. Misschien is het apparaat uit jouw reactie een ander soort, dat langer geluid geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor ze inderdaad ook. Gelukkig hangen ze hier niet in de buurt. Maar ik krijg er inderdaad flinke hoofdpijn van als het langer aanhoud. (bovendien de frustratie van waar komt dat vreemde geluid nou vandaan!) In een woonwijk zou ik het niet doen. Als je echter iets afgelegener woont of op een tuincomplex dan zou het de moeite waard zijn.

 

Overigens zijn niet alle katten van die schijterds buiten. Die van ons weigeren ook maar een plasje te laten lopen buiten en doen alles in de kattenbak= vaak verschonen ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik er idd toch even mee wacht. Ik heb (nog) niet echt last van kattenpoep.

In het moestuintje heb ik vakjes van 30cm x 30cm gemaakt dmv ijzerdraad ipv houten latjes, misschien dat dat ook wat afschrikt en anders kunnen we alsnog eens bamboeprikkers en een waterpistool proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 3 weeks later...

Stokken, daar gaan ze hier gewoon tussen. Nu we drie katten hebben i.p.v. 1 moeten we ook wel voorzorgen nemen, vooral in pas ingezaaide bedjes doen ze graag hun ding. De oplossing: een paar elektriciteitsbuizen (van nog geen euro 't stuk) + een fijnmazig net over zo'n bedje zetten en de randen een beetje ingraven. Daar blijven ze nu af. En voor de rest voorzie ik een stukje waar ze wel kunnen krabben en ik heb de indruk dat ze graag op datzelfde plaatsje blijven gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed werkt én milieu- mens- en diervriendelijk is: sparretakken (je weet wel, die van 'o denneboom' ).

 

Je zou langs de grenzen van je tuin een lijntje sparretakken kunnen leggen.

Dat prikt in hun voetzooltjes en daar hebben ze een hekel aan.

 

Het werkt behoorlijk lang; je hoeft niet elke week nieuwe neer te leggen.

Wij leggen ze in de kas en rond nieuw geplante zaken, want dat is altijd extra aantrekkelijk.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Heel duidelijk. Bij overlast mag dat dus niet. Goed te weten ook.

 

Wel jammer dat aan het eind gemeldt wordt dat "inmiddels het probleem met de buurvrouw is opgelost ", zonder te melden hoe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O nee? Goed, als je met je oor tegen het kastje gaat luisteren, hoor je een heel zacht tikje elke seconde. Maar geluid maken ze verder niet. Zelfs een kat die ermee in aanraking komt, geeft geen kik. Die deinst even terug en gaat de andere kant op, komt niet meer terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig vorige week hetzelfde apparaat gekocht wat Huub laat zien nadat kattenschrikkorrels ,die op geur werken, niet hielpen . Het apparaat heb ik aangeschaft met de bedoeling katten weg te houden al is dat dan niet uit mijn tuin maar uit het achterste deel van mijn gedeeltelijk gesloten carport. Sinds daar ooit een kater in een hoek urineerde voelen andere katers zich geroepen er regelmatig overheen te sproeien om aan te geven dat zij de echte baas zijn . Wie ooit katerpis geroken heeft weet hoe afschuwelijk zoiets meurt en die stank krijg je nooit helemaal weg.

 

Het apparaat is nog niet in gebruik dus over resultaat kan ik nog niets zeggen . Wel heb ik het nu na het zien van dit topic uitgepakt om zelf even voor proefkonijn ( of testkater als je wil ) te spelen . Het ding geeft bij iedere puls , te zien aan een ledje dat oplicht , een nauwelijks hoorbare tik. Aantal pulsen per minuut is 53. Aanraken gaf een behoorlijke schok die volgens mij toch wel vergelijkbaar is met professioneel schrikdraad . Ik ben daar vroeger eens per ongeluk mee in aanraking gekomen. Misschien dat het bij een kat wat minder heftig over komt omdat die een min of meer isolerend bontjasje draagt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...