Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels kweken in autobanden


Aanbevolen berichten

Ik heb op internet filmpjes gezien van mensen die aardappelen in zakken of tonnen kweken. Ze gooien er dan telkens nieuwe aarde op als het plantje boven komt. Op die manier krijgt de aardappelplant veel meer wortels, en dus meer aardappels dan normaal.

 

Ik denk er over om hetzelfde in oude autobanden te gaan doen. Ik heb nou eenmaal veel autobanden liggen en het lijkt me wel praktisch. Je kan ze namelijk goed stapelen.

 

Een paar vragen:

 

-Zou het ongezond kunnen zijn, kweken in autobanden?

-Wanneer moet je er een nieuwe laag aarde opgooien? En hoeveel? Moet het hele plantje weer bedekt worden met aarde, of alleen maar aanaarden?

-hoelang moet je met dit proces doorgaan? het hele seizoen?

 

-heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is hier op de Belgische televisie een moestuinprogramma en die had het daar toevallig vrijdag laatst over hoe hij het doet.

Lege zakken van bv. potgrond binnenste buiten keren ( zwarte kant naar buiten ), 30 cm potgrond erin doen, 3 aardappelen erin die al scheutjes aan het maken zijn en dan nog eens 10 cm potgrond erbovenop doen. Zak gewoon open laten staan buiten.

Telkens het groen bovenkomt ophogen met extra 10 cm grond en zo verder totdat je aan de rand van de zak zit en dan laat je de plant maar groeien, gaf volgens de man in kwestie zeer goede resultaten.

Ofdat autobanden gezond zijn om erin te kweken kan ik echter niet beantwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedere moestuinier die aardappelen kweekt heeft hier inderdaad ervaring mee ja. Het werkt inderdaad zo, dat je kan/moet aanaarden. Zodra er punten van het aardappelgewas te zien zijn wordt de rug waar de aardappel in staat wat verder opgehoogd. Dat kun je indien gewenst nog een keer daarna herhalen. Maar. Je kan daar niet heel veel langer mee doorgaan,omdat de plant ook blad wil maken en moet maken daarna he ? Zonder blad geen aardappelplant , en zonder aardappelplant geen nieuwe aardappels. Het is niet zo, dat een aardappelplant een ondergrondse plant is. In het donker doet ie niks. Ja. Hij wil naar het licht toe. En zodra hij boven is wordt het een plant. De aardappelplant. En de aardappelplant gaat bloeien , en gaat dan nieuwe aardappels maken ( in dat opgehoogde bed )

 

Of jij een autoband wil gebruiken , of zelfs 2 , om wat verder op te hogen , moet je zelf weten. Ongezond ? Naja. Mijn gevoel zegt dat het niet zo'n combi is. Maar gevoel is maar gevoel. Geen weten.

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam onlangs de uitspraak tegen dat je steeds opnieuw aanaarden niet bij vroege aardappelen kan doen. Vroege aardappelen zouden toch altijd maar in de onderste laag nieuwe aardappels aanmaken en niet in de hele "toren" zo als gewenst. Dus gewone aardappelen gebruiken en proberen maar. Kon ook met stro of zaagsel.

 

Heb hier nog geen praktische ervaring mee. Vorig jaar geheel mislukt. Aardappeltjes van 2 cm.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...