Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Overpotten van Tuincentrum bakje naar???


Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

Na een aantal weken op het forum meegelezen te hebben, heb ik mezelf eerder vandaag aangemeld en in een post in de voordeur voorgesteld.

 

Inmiddels heb ik buiten op mijn dakterras mijn tent opgezet om de groente en fruitplantjes buiten te kunnen zetten. Omdat ze nog in hun tuincentrum potje staat, wil ik ze morgen gaan overpotten. Ik heb een plan en hoor graag van jullie of dit handig is, of niet?

 

Alle plantjes komen in de zaai- en stekgrond te staan.

 

-Drie slaplantjes wil ik overpotten naar een balkon hangbak van 60cm

-Een minipaprika, rode peper en muntplant overpotten naar een balkon hangbak van 60cm

-twee aardbeienplanten overpotten naar balkon hangbak van 60cm

-vier bonenplanten per stuk overpotten van kokosspul condoompjes op de vensterbank naar eigen potje van 15 cm naar de kas.

-Tomaat en paprikaplanten overpotten naar nieuwe pot van 20cm

 

Is dit een beetje een goede indeling, of kan er meer bij elkaar of misschien minder?

 

Ik was het eerder niet van plan, maar alle plantjes blijven zolang ze passen in de kas op het dakterras staan. Als ze groot en sterk zijn, dan verhuis is ze naar de tuin.

 

Moet ik, als de potjes in de kas staan, gaatjes in de onderkant van de potjes boren? Of moet dit pas doen als ze onbeschut buiten staan en dus sloten regenwater kunnen oplopen.

 

Ik hoor graag jullie tips, opmerkingen of ervaringen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Wat RobO zegt. Zaai en stekgrond is erg arm aan voedingsstoffen juist, dat moet ook wel voor zaaien en stekken. Jij hebt groeiende planten, die willen voeding = potgrond. Zet je ze met een week of 2 in de tuin, gaan ze daar verder en geef je wat bijvoeding.

Potmaten. Tja. lastig. Peper in balkonbak kan wel. Maar is wel echt te klein als je de balkonbak maar voor de helft zou vullen met potgrond. Tomaten willen meer sowieso.

Aardbei kan goed. Maar zijn het van die hele smalle witte bakken ? Dan is het weer krap. Munt gaat hoe dan ook woekeren, geeft niet, maar verdringt de rest wel.

De tuinboon ? Tuinbonen kunnen al de gewone tuin in, dat zou ik doen , zijn het sperziebonen ? dan nog niet. Zijn het peulen ? dan al wel.

 

Met verloop van je 'tuin-leven' zal je veel potmaten hebben, nooit weggooien en sparen, dan heb je altijd keus.

Vaste ( maar geen wet ) regel is, dat als er onder de pot wortels verschijnenn en eruit groeien , het tijd is om een maat groter te nemen. In de echte groeifase ( nu ) van veel zaken is dat best van belang, dat planten mogen groeien. Zijn de planten aan bloeien toe ( later ) dan kan een plant in de maat blijven waar hij stond. Dan bijvoeden , en op vrucht geven bv mesten.

 

ps. Ik zelf kijk vrijwel nooit in dit Forumdeel. ( Ik heb niet zo veel met SFG ) Dit soort algemenere vragen kun je ook plaatsten in de overige topics, en er is al een hoop te vinden ook wel.

We helpen graag !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijn snackpaprika (peper formaat) vorig jaar in uiteindelijk in potten van 20 x 20 x 30, dat ging prima! Voor ze daar in gingen hebben ze (ik heb zelf gezaaid) van zaaitray naar kleine ronde potjes (cm of 5 in doorsnee) en zo steeds iets groter tot ze uiteindelijk in hun laatste huisje kwamen!

 

Wel steeds veel verse potgrond gebruikt bij het verpotten. En als ze eenmaal in hun laatste pot staan zelfs na een week of 6 wel wat bij gaan voeden.

 

Al mijn potjes (en zaaitray's) hebben gaatjes in de bodem. (ik recycle ze gewoon ieder jaar) Je kunt ze misschien bij een tuincentrum vragen, die gooien bergen van die dingen weg iedere dag! Je krijgt er vast wat mee voor noppes!

 

Ik denk dat je paprika en peper gerust kunt over potten, maar niet naar zo'n smalle balkonbak! En ook zeker niet nu... Bij temperaturen onder de 15° groeien ze niet, en bij iets wat ook maar lijkt op vorst (wat ook weer voorspelt is!!!) leggen ze het loodje!

 

Dat ze dus al buiten staan, zou ik al te spannend vinden!!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...