Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even voorstellen, MoesBijenTuin


MoesBijenTuin

Aanbevolen berichten

Hallo mijn naam is Raymond.

Zoals mijn gebruikersnaam al zegt, ik ben ook bijenhouder. De bijenkasten staan ik mijn moestuin.

 

Mijn moestuin is klein, 50m2, verdeeld in 5 ongeveer gelijke bakken van 1,2 x 8.3m, 20cm hoog.

Ik probeer ecologisch te werken, dus vruchtwisseling, combinatie teelt en niet spitten

Die bakken heb ik vorig jaar gemaakt omdat ik veel last van oprukkend kweek had (heb), ik ben benieuwd of ik de kweek nu wel kan bedwingen. Een ander voordeel, de grond in de bakken is hoger dan het omliggende. Nadelen moet ik nog ondervinden, die zijn er vast wel. Het is nog niet klaar, er moeten nog tegels tussen en er omheen om de kweek nog minder kans te geven.

 

Foto's volgen.

 

Groetjes

aangepast door Gast

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

In hoe verre heeft het 'bijenhouden' invloed op jouw ecologische wijze van tuinieren? Ik denk daarbij ook aan o.a. de discussie in de 2e Kamer over de teruggang van de bij in Nederland.
Mijn bijen hebben nauwelijks invloed op mijn moestuin, ik kweek geen zaad, dus ik heb lokaal geen bijen nodig. Maar bijen trekken wel insecteneters aan en die pikken af en toe ook een slak of rups mee. De aardbei ontwikkeld zich het mooist als het bestoven wordt door een bij, een hommel kan dat ook, maar die is slordig met als resultaat dat de aardbei niet mooi vormt. Komkommer-, pompoen- en courgette achtige, tomaten paprika enz. hebben niet zo nodig een bij als bestuiver nodig. De bij is niet de enige bestuiver, maar wel de meest effectieve.

 

Maar alles wat ik zaai heeft ooit een bij voor bestuiving nodig gehad, behalve mais. Grassen zijn windbestuivers.

 

De afgelopen jaren zijn er wat oorzaken aan het licht gekomen die verantwoordelijk zijn voor de terugloop van bijen populaties. We hebben het zelf gedaan, de combinatie biodiversiteit, insecticide en de varroamijt is de oorzaak van de terugloop. De politiek besteed iets meer aandacht aan de afzonderlijke onderdelen terwijl de combinatie deze terugloop veroorzaakt. Maar ik denk dat een discussie hierover op een bijen forum thuis hoort

 

Groetjes

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, En ook hier zijn er vele draadjes over o.a. Monsanto en BASF welke mee werken aan het bijen uitsterf-beleid maar ook hele mooie over hoe enkele leden zelf een giga bijen hotel hebben gemaakt. Heel leuk.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er inderdaad prachtig uit Vraagje, De afstand tússen de bakken, waar heb je die op gebaseerd ? Past er een maaimachine tussen ? Doe jet het met een kantjesmaaier ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook van mij welkom! Leuke combi bijen en moestuin: ik ben bezig met een cursus bijenhouden en heb sinds kort een tuin op een volkstuincomplex .

 

Wij hebben ook veel last van kweekgras en wij hebben er juist voor gekozen om de grond diep te bewerken. Wij scheppen de grond 2 a 3 spades diep om en halen dan minutieus alle wortels van het kweekgras weg. Wel een werkje, maar ik heb het idee dat het meteen voordeel oplevert. Onze tuinburen doen dat niet en onze aardappelbedden (die enkel gescheiden worden door een looppaadje) zien er na een maand al anders uit. Bij hun komt er overal gras omhoog en bij ons vooralsnog niet. Ik maak me geen illusies; bij ons zal het ook echt wel weer komen, maar ik hoop wel dat het minder zal zijn. Ik hoop volgend jaar of het jaar erna niet meer zoveel spitwerk te hoeven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er inderdaad prachtig uit Vraagje, De afstand tússen de bakken, waar heb je die op gebaseerd ? Past er een maaimachine tussen ? Doe jet het met een kantjesmaaier ?
Hallo Bit,

Mijn bedoeling is tegels tussen de bakken te leggen en een tegel rand er omheen. Dus de bakken staan 30cm van elkaar.

Voorheen had ik 150m2 moestuin met velden omringt met 50cm grasstroken, veel last van slakken. Nu staat op de helft van de oppervlakte een schuur, de ander helft is nu de moestuin. Soms heb ik spijt dat ik die schuur gebouwd heb.

 

Groetjes.

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook van mij welkom! Leuke combi bijen en moestuin: ik ben bezig met een cursus bijenhouden en heb sinds kort een tuin op een volkstuincomplex .

 

Wij hebben ook veel last van kweekgras en wij hebben er juist voor gekozen om de grond diep te bewerken. Wij scheppen de grond 2 a 3 spades diep om en halen dan minutieus alle wortels van het kweekgras weg. Wel een werkje, maar ik heb het idee dat het meteen voordeel oplevert. Onze tuinburen doen dat niet en onze aardappelbedden (die enkel gescheiden worden door een looppaadje) zien er na een maand al anders uit. Bij hun komt er overal gras omhoog en bij ons vooralsnog niet. Ik maak me geen illusies; bij ons zal het ook echt wel weer komen, maar ik hoop wel dat het minder zal zijn. Ik hoop volgend jaar of het jaar erna niet meer zoveel spitwerk te hoeven doen.

Mijn grond type is zeer los, ik heb de velden los gewerkt met een mestvork en het kweek met zoveel mogelijk wortels er uit getrokken. Maar ik heb nu al gezien dat het niet voldoende is, aan het eind van het groei seizoen moet ik er toch aan geloven en toch grondiger het kweek weghalen. Dit is erg tegen ecologisch tuinieren principe, maar ik hoop het maar 1 keer te doen.

 

Als je na je cursus bijenhouden een volk gaat neerzetten, zet het dan de eerste jaren thuis neer en niet op het complex, het leren omgaan met bijen duurt jaren.

 

Groetjes.

aangepast door Gast

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raymond schreef:

ik kweek geen zaad, dus ik heb lokaal geen bijen nodig

 

Voor je vruchtgroenten en eventuele fruitbomen/struiken heb je bestuiving nodig. Vaak spelen bijtjes daarbij een belangrijke rol. Niet onderschatten wat het voor ons voedsel betekent, wat er zoal rondvliegt!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raymond schreef:
ik kweek geen zaad, dus ik heb lokaal geen bijen nodig

 

Voor je vruchtgroenten en eventuele fruitbomen/struiken heb je bestuiving nodig. Vaak spelen bijtjes daarbij een belangrijke rol. Niet onderschatten wat het voor ons voedsel betekent, wat er zoal rondvliegt!

Hallo weknow, dat klopt ik heb ook appel en perenbomen. Maar het antwoord dat je citeert slaat puur op de ecologische moestuin

Ik zeg altijd, "geen bijen geen mensen"

Vaak zegt men, als excuus, dat bijen maar 1/3 van de gewassen die mensen eten, bestuiven. dat kan wel zo zij, maar dat zijn toevallig wel alle gewassen die we juist willen eten omdat daar de meeste voedingstoffen in zitten en ook het lekkerst zijn. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de overige 2/3 van de gewassen zijn die niet door bijen bestoven worden. Ik kan alleen maar windbestuivers bedenken, dus bijna alle ingrediënten voor brood.

Ik heb de hoop dat mensen een keer gaan beseffen hoe belangrijk bestuivende insecten zijn, helaas komt het besef pas als de groenteboer sorry moet verkopen en dan is het te laat.

 

Groetjes.

aangepast door Gast

Less is more

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...