Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Worteldiepte pompoen, courgette, komkommer, augurk en mais

Recommended Posts

Goedemorgen,

Wie kan mij vertellen hoe diep de pompoen, courgette, komkommer, augurk en suikermais gemiddeld wortelen? Dit jaar wil ik nog in de zak telen vanwege een nog niet aangelegde vollegrondtuin en wil graag weten hoeveel grond ik in de zakken moet doen.

Gwen

Zo diep als de zak is...

Planten wortelen in volle grond niet alleen diep, maar ook breed... Door je watergift, bemesting en grondsoort aan te passen zijn veel planten wel in pot (of zak) te kweken, maar ze zullen nooit zo diep wortelen als ze in volle grond gedaan zouden hebben.

Precies weet ik het niet, maar ik heb op verschillende (amerikaanse) sites gezocht voor je, waar ik dieptes van 3 feet tot 6 feet (zeg maar 1 tot 2 meter) tegen kom. Breedtes tussen 2 en 4 feet...

Dat ga je in pot niet redden!

Het kan dus wel, alleen de opbrengst van de plant is gewoon beperkter dan bij kweken in volle grond...

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

je zou bij komkommer en courgette voor kleine soorten kunnen kiezen. (Een augurk is een komkommer die op wat andere eigenschappen is geselecteerd) Dan kun je met kleinere hoeveelheden grond toe.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ha,

Dank voor de antwoorden! Ik zal 1 IKEA-zak per plant doen. Die heeft een doorsnee van bijna een meter en een diepte van zo'n 60 cm als ik deze helemaal vul. Hopelijk groeien de planten uit zichzelf over de rand heen zonder te breken.

Ik heb geen idee wat voor een soorten ik heb. Het is met name eigen zaadwinning van familie en een aantal uit 'de blije doos' van dit forum.

Wat kan ik het beste voor de suikermais aanhouden? Op de akker staat het dicht op elkaar, maar ik heb geen idee hoe diep ze wortelen?

Dank voor al het opzoekwerk. Jullie zijn toppers!

Gwen