Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Broccoli, zaailingen verschrompelen

weknow

Aanbevolen berichten

In een bak met 40 perspotjes zaaide ik ca. 4 weken geleden ook 10x broccoli, naast sla en uien. Perspotjes van potgrond en ca. 20% zand. Standplaats ca. 15 graden.

Sla en broccoli kwamen aanvankelijk goed op, uien wat onregelmatiger.

Nu staan de sla en de uien er nog goed bij, maar de broccoli-zaailingen gingen plotseling verschrompelen en dood. Intussen nieuwe broccoli gezaaid in de platte bak en de sla grotendeels uitgeplant.

Maar wat ik niet kan verklaren is waarom die broccoli's na aanvankelijke goede ontwikkeling ineens de geest gaven... Wie weet waar het fout kan zijn gegaan?

Koolplanten voorzaaien in perspotjes zou toch goed moeten gaan...?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te nat? Te droog?

Hier is de ervaring dat leden uit de brassica familie groeien als... uhm tja, kool!

Ik had vorig jaar romanesco, en die stonden op de slaapkamer, rond de 18° zeg maar, in zaaitrays... Niets vreemds... Verspeend en daarna verpot en naar buiten. In gewone potgrond.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Eva!

Te nat of te droog denk ik niet. Dat is het eerste om aan te denken...maar dat controleer ik elke dag even bij alle zaailingen. En dat koolsoorten gemakkelijk zouden moeten groeien was ook mijn ervaring/verwachting.. Maar deze keer of met dit soort ging het dus niet zoals gedacht En ik begrijp niet goed waarom niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot zijn ze ? Ik denk eerder aan te warm ? Maar dat zijn allemaal beginnersmissers. Denk je dat je een foto kan plaatsen ervan ? Of zijn ze al weggegooid ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het meedenken, Bit! Helaas geen foto's meer mogelijk. De plantjes waren aan 4 a 5 bladeren (incl. kiemblaadjes) en pakweg een cm. of 4 a 5 hoog. Deden het goed, leek het. Stonden aanvankelijk voor raam op oosten (zonder radiator) binnen in licht verwarmde keuken. Temperatuur vrij gelijkmatig op 17 graden, maar bij raam een stukje koeler. Toen ik zag dat er een of twee ineens verdroogden, net na einde kouperiode ruim een week geleden, heb ik de bak met perspotjes in de platte kas gezet. Maar dat heeft niet meer mogen helpen...na 5 dagen waren ze allemaal geel en dor geworden. Dus ik denk dat ook extreme temperaturen niet de oorzaak zijn...planten waren ook niet gefileerd.

De beste verklaring die ik zou kunnen bedenken is dat ze voedselgebrek hadden en in het perskluitje (zo een met zo een goedkoop plastic ding van ca. 3,5 x 3,5 cm) te weinig voedsel vonden om door te kunnen groeien...??? De sla en uien (voor zover opgekomen) ontwikkelden zich goed en de sla was al behoorlijk groot en vrij stevig begin van kropje...maar, zoals mijn buurman wel eens zegt: "Sla groeit op water"... Als het inderdaad was omdat het voedsel in het kluitje op was voor een koolplant, weet ik dat ik ze een volgende keer beter in een wat groter potje zaai of al na pakweg 2,5 week moet verspenen of kool in aparte bak zetten en een lage dosis pokon toevoegen aan het water.

Ervaring met het opkweken van grotere koolplanten had ik overigens nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe dit jaar ook voor het eerst bloemkool hoor. Wat ik me had bedacht dat ik na verspenen naar een mini potje met potgrond, ik ze vrij vlot zou omzetten ( 3 a 5 dagen later al weer ) naar maatje groter ( p9 ) en dan met én wat potgrond én wat klei van de tuin. Inmiddels staan de kolen op het veldje, maar heb ik er ook nog een paar nóg een keer verpot naar een maat groter ( meer klei nu )

Alle keren waren de potjes behoorlijk doorworteld. Die dingen groeien dus echt als kool. De laatste heeft al een lichte bemesting gehad en gaan volgende week naar de tuin. Dingen zijn reeds giga.

( koude kas - werk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij gaan ze van zaaibak naar p9 potje (in de kas) naar de volle grond. Meestal gaat dat zonder problemen. Het verschrompelen en dood gaan herken ik alleen van het verbranden door de zon (en temperatuur). Ik heb dat twee jaar geleden gehad bij de spitskool zaailingen achter glas. Maar tussen 'vergelen' en verdorren door verbranding en vergelen door voedingsgebrek (of watergebrek) zit een wereld van verschil, dus daar zal je zelf ook wel al aan gedacht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kolen deden het tijdens het kiemen en groeien ook slecht totdat ik ze verspeende, ze fleurde helemaal op. Ik vermoed dat mijn zaaigrond niet genoeg voeding heeft. Elke keer als ik iets verspeen wat daar in "geboren" is gaat het als een tierelier. Mn paprika's werden er helemaal geel in..:S

Bloemkool is helemaal niet gelukt. Dat heb ik maar opgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hetzelfde probleem. Kiemen groeien ook slecht en zijn sprieterig ondanks overdag afgelopen week in de volle zon.

Alles groeit bij mij trouwens slecht ondanks naar mijn weten goede grond en voldoende licht. Is teveel watergeven misschien het probleem? Zodra de grond er droger uitziet geef ik al water, is dat te snel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is weer gebeurd: ineens alles verschrompeld. En ook nog andere zaailingen in slechte conditie. Volgens mij was ik zelfs van potgrondmerk veranderd... en ze staan op het noordoosten, dus felle zon is onzin, beetje droog soms, ik ben wat trager met wateren dan bij de plantjes op het zuiden.

Spitskool groen, spitskool rood, bloemkool, brocoli... koolzaailingen gaan er aan... Je zou bijna denken dat de kat er in gepiest heeft, maar zo goed preciesie richten kan het katertje niet, en andere zaailingen van andere planten gaan beter, en alles vrij dicht bij elkaar in de buurt.

Maar ook buiten zaaien met kool was geen succes, van de 6 brocoli, kwam er 1 op... en goed, vers zaad overigens.

We gaan gewoon in de herhaling, met zandgrond, fijne compost, goede coaching en begeleiding....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...