Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gekrulde bladeren bij peer


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Speciaal aan Frank wil ik dit vragen omdat mijn boompjes van bij hem komen.

Ze doen het redelijk goed vind ik maar nu zie ik op de peren, Beurré Hardy en Poire Williams, duofruit, dat de bladeren opkrullen en bruine vlekken vertonen, zie foto's.

Wat kan de oorzaak zijn en wat is dan de remedie?

 

img581575921366876150.JPG

 

img581640461366876163.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krulziekte is puur voor perzik/nectarine/amandel. Dit is de perenpokziekte.

 

http://www.fruitbomen.net/informatie/p/6/de-perenpokziekte/

http://www.hoogstamboomgaard.be/perenpokziekte.html

 

Vervelend dat het in de boom zit, maar gelukkig niet héél erg schadelijk. Wat ik zelf altijd doe is gewoon de aangetaste blaadjes wegtrekken; dat is eigenlijk altijd een oplossing aangezien het nieuwe blad wat vormt geen perenpokken meer hebben. Dit kan je ook doen over een paar weken als hij wat meer blad heeft als je dat fijn vind.

 

Groetjes,

 

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Oud topic, maar dit kwam het eerst naar boven bij het zoek naar 'gekrulde bladeren peer'.

 

Het blad van mijn perenboompje krult ook wat op, zonder de vlekken overigens, en bloeien doet hij ook niet.

 

Het gaat om de perenboom op de volkstuin, ik heb hem vorig najaar gezien toen hij werkelijk bommievol zat met peren.

 

Ik las elders dat het een kaliumtekort zou kunnen zijn? Geen idee wat hij aan bemesting heeft gehad in het verleden, van mij heeft hij alleen een laag compost gekregen. Ik wil er met alle plezier een bananenschil naast begraven en wat lavameel en houtas strooien. Kan sowieso geen kwaad denk ik. Of is dit wat je een beurtjaar noemt?

 

Ik heb meteen alle andere fruitboompjes op de volkstuin en thuis bekeken, en in een van de kersen zat een gekruld blaadje met een klein babyrupsje dat ik heb vermoord. De appelboom op de volkstuin staat trouwens wel prachtig in bloei, daar ook geen rare blaadjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk te bepalen wat jij ziet als 'opkrullende bladeren' he ? Net uitgelopen blad van peer kan best wat gekruld zijn; echt gebobbeld is dan weer wat anders.

Kortom : foto ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dichtgeklapt blad kan een tekort van water zijn, of een gevalletje Gieser Wildeman! Dat ras heeft in het voorjaar opvallende V-vormige bladeren, die soms zo 'dichtgeklapt' staan dat het bijna lijkt alsof de boom ziek is, maar het is echt gewoon het ras. Gevoelsmatig is het bij jonge bomen sterker zichtbaar dan bij oude bomen, maar dat weet ik niet zeker.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...