Bit Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 bij mij kan je halve en hele stukken pachten. Ik heb een hele genomen. 40,- per jaar. 20,- contributie , 20,- sleutelgeld ( eenmalig ) geen water ( ja ... uit de sloot, en heeel veel uit de lucht hahaha ) geen electra. Ben bezig uit te zoeken hoe met zonnecellen op m'n toekomstige dak van m'n toekomstige huisjeHuisje mag nu 6m2 zijn. Ze gaan dat dit jaar aanpassen , dus daar wacht ik op met iets kopen. Je mag nu óf een huisje óf een kasje ( 6m2 ). Mja. gaan ze aanpassen dus. Ik wil graag ook een kas. Mannetjes om me heen zijn allemaal 65+. 1 student met ze vriendin. 1x per jaar een vergadering in het plaatselijke cafe. En wat ik begrijp is het daar vooral veel bekvechten en gezeur over onkruidzaden en wel of niet spitten. Die hebben nog geen vergadering meegemaakt met mij erbij Weet niet of het ergens vastgelegd is dat er geen pomp geslagen zou mogen worden. Iemand daar ervaring mee ?. lijkt me wel wat. Quote
Guus D Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Wij hebben een gewone handpomp, en dan een stukkie dranaige slang in de sloot en dan op pompen. Quote Omdat het kan.
Jorg Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Ter aanvulling op mijn vorige bericht:Onze tuin ligt op een complex met bijna alleen maar verblijfstuinen, en 1 strookje met een aantal nutstuinen. Helaas is dit strookje nogal slecht gesitueerd, verscholen onder hoge bomen.Er is een grote kantine met bar, waar bingo en Sinterklaasavonden en zo georganiseerd worden. Daar komen wij dus nooit (behalve voor het toilet ), maar betalen er wel voor waarschijnlijk.Verder heeft onze tuin een wateraansluiting, waarbij het verbruik exclusief is, dus dat komt er nog bij (maar is met de natte zomers van de laatste jaren niet zo erg aan de orde). We hebben geen elektriciteit. We betalen nu 0,25 cent per vierkante meter (maar dat zou naar 2 euro per vierkante meter moeten ) Verder 52 nogwat aan contributie voor de vereniging en nog 24 euro contributie voor iets anders (weet niet eens wat). En 30 euro composteerkosten.Dat is een flinke stijging daar gaan de leden toch nooit mee akkoord lijkt me? Jij hebt een plekje op het nutstuin gedeelte? Dan zou ik me inschrijven op de wachtlijst een ander volkstuincomplex met wat betere prijzen en ligging. Quote
HuubvG Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Als ik dit zo bekijk, betaal je bij de grote steden al gauw wat meer dan op het platteland. Hier in Hoogezand zijn alleen tuinen van 200 m² te huur. De huurprijs is in het afgelopen jaar zelfs gedaald. Het was 65 euro per jaar, te weten 5 euro contributie en 60 euro tuinhuur, nu is het 60 euro per jaar totaal, waarvan 5 euro weer de contributie is. Alleen het eerste jaar betaal je het bijna dubbele, waar borg, inschrijfgeld en sleutelgeld bij in zitten. We hebben de laatste jaren een aantal keren moeten verhuizen, omdat de gemeente plannen had met de grond. De laatste keer heeft de gemeente het onderverdeeld en er schuurtjes op laten zetten. Begin 2011 moesten we het huisje verven, alles in dezelfde kleur. Een beetje een star geheel, een middenpad en schuurtjes links en rechts. Kortgeleden hebben we echter te horen gekregen dat we vanaf nu meer vrijheid krijgen omtrent invulling van de tuin. We mogen een blokhut bijbouwen, aanbouwen aan schuurtje, dat mocht eerder niet. We mogen coniferen, fruitbomen, struiken plaatsen, mocht eerder niet. Dit alles omdat de gemeente geen plannen meer heeft in de nabije toekomst met de grond. Water moeten we uit de sloot of uit de hemel halen. Daarom hebben velen een groot watervat of wat regentonnen, ik heb ook regentonnen. Een bouwkeet staat bij het begin van het complex en daar zit gereedschap in voor onderhoud, een klein toilet waar we zelf water moeten bijvullen, met chloor erin omdat het anders groen wordt in de emmer. Een tegel aan de buitenkant houdt de deur dicht. Geen water, geen elektriciteit. Erg primitief allemaal. Op de komende vergadering zal ik proberen een lans te breken voor wat meer comfort. Als ik hier lees over een gemeenschappelijke ruimte, waar zelfs koffie wordt geschonken en waar men zaden etc uit kan wisselen, denk ik: wat een luxe, wat gezellig lijkt me dat, ik ga dit aankaarten! Quote
Borsalino Geplaatst: 4 januari 2012 Geplaatst: 4 januari 2012 Lidgeld is niks.Bestuur is er niet, valt onder het Vlaams Gewest = de Boswachter.Er is een verantwoordelijke die niks doet dan bevelen uitdelen (zelf doet die niks), Khadafi is er niks mee vergeleken.Huur is 40 euro per perceel (grootte varieërt, van 100 tot 300 m²), ik heb er 2, dus betaal 80 euro voor 511m².Eentje heeft er zelfs 7 en weigert voor 2 (wat iedereen toch wenselijk vond) te betalen, die heeft enkel 40 euro betaald.Er is 25 euro overschot van kostprijs grond - betaalde grond door de leden, dient als er eens iets kapot is, en ik weer niet bij iedereen moet gaan bedelen om enkele centen wat zo vorig jaar was, dan was er geen overschot-reserve.Een ouder vrouwtje heeft een stukje van amper 20m² en moet ook 40 euro ophoesten.Borg sleutel is niks, vorig jaar heb ik nieuwe hangsloten gekocht en 1 persoon weigert dat te betalen, de anderen hebben hun deel betaald.Wc = achter een boom, eentje zeikt op andermans groenten, er is bij 1 persoon een drol van menselijke afkomst gevonden.Water is een waterput.Ik heb een waterpomp en darmen 200 lm en aansluitingen, kostprijs = 900euro.Ik vul sommigen hun vaten aan kostprijs benzinne, niemand wil meer betalen, eentje heeft nog niks betaald en is de grootste verbruiker.Regels die zijn er in feite niet, ze worden door de verantwoordelijke uit zijne duim gezogen dat het hem het beste uitkomt.Clubhuis is er niet, een gemeenschappelijke tafel en stoelen.Een gezamenlijk kot dat op instorten staan om je gereedschap in op te bergen dat te klein is, wordt zomaar ieders gereedschap gebruikt, ik heb een eigen kot in metaal en is op slot.Vuurke stook mag niet.Ik heb een bakfrees, iedereen wil zijn grond gefreesd hebben, maar sommigen vinden dat het gratis moet.Elektriciteit is er niet, ik heb een stroomgenerator. Tram 6 is voor mij al in zicht en ben de snotneus op de tuinen Maar al bij al, de verantwoordelijke negeren en het is mijn paradijsje.............................. Quote
helena Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 200 vierkante meter volkstuin gekregen. Kosten €0,34/m. Borg 50, sleutel 5 en contributie 15 €. Waterbron zit er en er is een koude bak buitenkant en een kasje van 2x3 wat nogal krakkemikkig is maar we doen het er mee tot we een andere gevonden hebben..Stuk of 6 bessenstruiken en een onbekend boompje. Zou er alles uitgooien zei overbuurman maar we zullen eerst eens zien wat er aankomt.Gezamelijke inkoop met 25% korting op zaad en 10% op de rest. Er zijn toiletten en een winkeltje waar ( wordt gezegd voor mooie prijs ) potgrond te halen is en kleinverpakkingen meststof ed. Scheelt gesjouw en opslag. Ook gezamelijke inkoop aardbeiplanten en paardenmest.Mest schijnt wel aantrekkelijk te zijn; veel percelen zijn ermee volgestort. Twijfel of dat ok is. Is dat altijd wel goed om mest in de ( zand ) grond te werken?.Kennis gemaakt met een aantal buurmannen en een prachtige boerenkool gekregen. Beloofd een mooi moestuinjaar te worden . Quote
greetje11 Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 (aangepast) Wc = achter een boom, eentje zeikt op andermans groenten Ik had ook zo'n buurman, nog net niet op de groente maar bij mij achterin de tuin, in de sloot.Kan nu niet meer, ik heb er mijn compostbak neergezet. Stinken dat het deed Is tie nou helemaal belatafeld dacht ik, pies maar op je eigen stukkie. Huub en toch ziet het er erg netjes uit met die schuurtjes.Er is hier nog een volkstuincomplex waar veel buitenlanders een stuk hebben, t'is er net een tentenkamp.Een samenraapsel van allerlei constructies. Echt niet mooi. 9 januari 2012 aangepast door Gast Quote
JdS Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Ik zou graag fruit kweken maar ik las dat een aantal volkstuinen de regel hebben dat de beplanting niet te hoog mag zijn. Hoe zit dat precies? Een paar mooie fruitbomen lijkt me super, maar mag dat nou wel of niet? Of verschillen de regels per tuin en is het gewoon informeren bij de lokale volkstuinvereniging? En als dat nou niet mag, kent iemand dan andere mogelijkheden om ergens een fruittuin te maken (niet in mijn eiegn tuin)? Ik kijk uit naar jullie reacties! groeten, JdS Quote
greetje11 Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Je kunt ook laagstamfruit neer zetten toch.Hoe de regelgeving is, zou je evt. bij het bestuur van de volkstuinver. kunnen navragen. Quote
helena Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Bomen bij ons , net als kas en schuurtje, toegestaan tot ong. 2,5 mtr.JdS; schrijf je anders bij ons in, Wolk is niet zover weg, zet je er enkel fruitbomen op, hebben niet zoveel aandacht nodig Quote
Koert Geplaatst: 10 januari 2012 Auteur Geplaatst: 10 januari 2012 Hoe zit dat precies? Een paar mooie fruitbomen lijkt me super, maar mag dat nou wel of niet? Of verschillen de regels per tuin en is het gewoon informeren bij de lokale volkstuinvereniging?Dat laatste wat je schrijft maar als eerste doen. Het verschilt namelijk echt per vereniging, bij ons enkel laagstam bomen. Quote Even a broken clock is right twice a day
MuMu Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Nou van mijn jaarrekening schrok ik even toen ik hem gister binnen kreeg. 190 euro in totaal. Maar 39.00 euro voor de grond, en de overige kosten grotendeels aan lidmaatschap. Als je dan ziet in wat voor staat het volkstuincomplex verkeerd dan heb ik toch wel zo iets, van vind ik dit het waard? De enige voorziening die er is, is een waterkraan... En voor de rest is het een grote troep. Ik ben echt aan het overwegen om er mee te stoppen dan Hoe jammer ik het ook vind. Even nog goed over nadenken Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/
Helly Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Kan je ook je bezwaren aantekenen tegen zulke prijsverhogingen en wat je er daarvoor in de plaats van krijgt? Lijkt mij toch dat als je ergens voor betaald, je ook een beetje mag terug verwachten Quote Good things come in small packages
Eefje78 Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Nou van mijn jaarrekening schrok ik even toen ik hem gister binnen kreeg. 190 euro in totaal. Maar 39.00 euro voor de grond, en de overige kosten grotendeels aan lidmaatschap. Als je dan ziet in wat voor staat het volkstuincomplex verkeerd dan heb ik toch wel zo iets, van vind ik dit het waard? MuMu, in welke gemeente zit jij? En om hoeveel grond gaat het? Is de prijs erg gestegen tov vorig jaar? Quote
greetje11 Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Niet normaal € 190,- Hoeveel hectare grond heb je daarvoor Of is dat winstbejag van het bestuur, en bouwen ze er een mooi feestje van.Kan me voorstellen dan je denkt ermee te stoppen.Voor dat geld kun je ook biologische groente in de winkel kopen.Alhoewel eigen geteeld is vele malen lekkerder Is er bij jou in de omgeving niet nog een vlokstuincomplex? Dan kun je daar eens vragen of ze nogeen stukje over hebben en wat het kost. Quote
geedee Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Dat vind ik ook erg duur hoor! Is dat rond Amsterdam overal zo duur? Quote
Koert Geplaatst: 10 januari 2012 Auteur Geplaatst: 10 januari 2012 (aangepast) Veel geld, maar op zich schrik ik daar nog niet zo heel erg van, in drukbebouwde gebieden waar grond schaars is ligt de prijs logischerwijs een stukkie hoger dan ergens op het platteland. Ik vind wel de prijsverhouding totaal niet kloppen: een kleine 40 euro voor de grond en dan 150 Euro voor de club/voorzieningen???? 10 januari 2012 aangepast door Gast Quote Even a broken clock is right twice a day
geedee Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Ja inderdaad....vast een elite-club Quote
MuMu Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Sorry voor late antwoord, was een beetje druk. Ik zit bij een volkstuinencomplex in Amsterdam Zuidoost. maar meer richting Abcoude aan (dus voor mijn gevoel ook gewoon platteland). Vorig jaar was volgens mij het lidmaatschap iets goedkoper. Je kunt wel bezwaar aantekenen, maar dat moet op vergaderingen. De laatste vergadering was in november, was mijn eerste en ik was er erg door overrompeld omdat er gediscussierd werd over de meest onzinnige manier. Weet je als het er nou echt heel gezellig en leuk was en echt goede voorzieningen had ik het er voor over. Maar er zitten zoveel verwaarloosde tuinen tussen. Ook is de sfeer absoluut niet fijn. Allemaal groepjes die ook vervelende opmerkingen naar elkaar maken. En bij mij is het zelfs zover dat ik op tijden naar de tuin gaan dat er minder mensen zijn omdat ik als 21 jarige vrouw ook raar wordt aangekeken omdat 'zij natuurlijk nooit inziet hoeveel werk het is'. Al met al denk ik dan van waarom zou ik hier nog blijven. Maar aan de andere kant wil ik het wel heel graag Dus ik ben nog goed aan het nadenken hier over. Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/
MuMu Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Ik heb trouwens ook in de buurt gekeken bij boeren of ze iets aanbieden, maar kon niets vinden. Weet ook niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/
geedee Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Zet een advertentie op marktplaats...gevraagd stukje land te huur tbv moestuin(Moestuincomplex -boerenhoeve -achtertuin partikulier e.d. ) zonder vermelding van geslacht en leeftijd en kijken wie er reageert Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Het is dat hier op het stukje met volkstuintjes iedereen langzaam uitsterft, en er dus veel leegstand is, anders zou ik zo een stukje weiland beschikbaar stellen voor moestuiniers. Ik weet niet wat de regels en de prijzen zijn op dit volkstuin-complexJE, maar dat kan niets raars zijn denk ik zo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Heylane Geplaatst: 14 januari 2012 Geplaatst: 14 januari 2012 Ik zit bij dezelfde volkstuindersclub als MuMu. Ik geniet gewoon lekker van mijn tuin en laat de anderen maar voor wat het is. (ik heb wel een leuke, jonge overbuurvrouw en ook gezellige buren, daar maak ik wel eens een babbeltje mee).Wij hebben overigens een heel reglement met regels over hoe ver van de sloot je mag verbouwen, hoe hoog je bomen mogen zijn en dat soort dingen. Quote
MuMu Geplaatst: 16 januari 2012 Geplaatst: 16 januari 2012 Hoi Heylane, leuk om hier iemand te treffen van dezelfde vereniging! Ik moet ook terug komen op mijn vorige reactie over de hoge rekening, want het grootste gedeelte is de contributie voor de bond van de volkstuinders. Dus dat zou je er niet bij mee moeten nemen. Maar goed. Ik heb wel besloten om door te gaan hoor, ik vind het gewoon zelf te leuk om het hier door te laten schieten! Dan zorg ik maar dat ik ergens anders op bespaar Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/
Koert Geplaatst: 16 januari 2012 Auteur Geplaatst: 16 januari 2012 (aangepast) Moest even opzoeken wat dat was die bond, vind het maar vreemd dat je die gasten daar tussen de 175 en 550 euro per jaar moet betalen voor een blaadje vol met advertenties, dat ook online te vinden is en het behartigen van de belangen van de volkstuinders als er een complex dreigt dicht te gaan??? Wat doen die lui dan verder met die 6000 tuinen x gemiddeld 350 euro= 2.100.000,= Euro? 17 januari 2012 aangepast door Gast Quote Even a broken clock is right twice a day
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.