Paul1985 Geplaatst: 27 april 2013 Share Geplaatst: 27 april 2013 Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over compost tea, met de vraag of het veel verschil maakt.Nu heb ik de proef op de som genomen door 4x (om de 2 weken een flinke pure portie) te bewateren met deze thee.Het resultaat is dat de bladgroei uitermate hard gaat, sommige bladeren zijn zo groot als m'n hand.Daarnaast ontwikkeld de stam zich goed en verhout het aardig. Kijkend naar de resultaten van vorig jaar zijn de planten zo'n 20cm groter dan toen, en was het toen al 21 Juni, dus ook nog een voorsprong van 2 maanden. Maar ...Het nadeel is dat het gewicht van de bladeren en de grootte de plant hangerig maken. Nu weet ik van het YouTube kanaal Praxxus57210 (Ray) dat je pepers en paprika's makkelijk kan bijknippen om een vollere plant te krijgen.Hij knipt de hogere delen weg, onderin wordt het dichter begroeid en dus worden de planten compacter maar voller. Ik ga het nu dus andersom proberen, de planten heb ik allemaal kaal geknipt op de groeiknop bovenin na, zodat hij harder kan uitschieten en de planten uiteindelijk zowel voller als groter worden. De bedoeling is dan dat nu de stam dikte gaat krijgen omdat er weinig energie naar de bladeren hoeft, en er daarna een betere plant uitkomt. Iemand deze manier al eens ooit geprobeerd, en wat waren jullie ervaringen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 27 april 2013 Share Geplaatst: 27 april 2013 Met het verwijderen van zoveel gezonde bladeren zul je juist de groei van de plant vertragen i.p.v. bevorderen. Groene bladeren zijn onmisbaar voor de fotosynthese , een proces waarbij de groene plant m.b.v. licht , water en koolzuurgas uit de lucht koolstofverbindingen vormt . Die aangemaakte koolstofverbindingen worden o.a. weer gebruikt om de plant te laten groeien en om vruchten te kunnen produceren. Heb je al je planten al zo 'behandeld' ? Laat anders eens een paar staan die gewoon door mogen groeien om later het verschil te kunnen zien. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 27 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 27 april 2013 Ik heb ze inderdaad al zo geknipt Frans Had het een paar weken terug bij 1 van de planten gedaan, en er is 3x meer terug gekomen dan er was.Heb wel getwijfeld vanochtend, maar toch besloten het te doen omdat ik geen idee had wat er mis zou kunnen gaan. We zullen zien of het domheid of wijsheid was de komende tijd.In het slechtste geval zijn 4 maanden van verzorgen/voeden/verpotten voor niks geweest en heb ik een goede les geleerd Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 27 april 2013 Share Geplaatst: 27 april 2013 In het slechtste geval zijn 4 maanden van verzorgen/voeden/verpotten voor niks geweestZe zullen door die nogal radicale bladverwijdering vertraging in ontwikkeling hebben opgelopen maar zo dramatisch zal dat ook weer niet zijn hoor Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
estherbes Geplaatst: 29 april 2013 Share Geplaatst: 29 april 2013 @Paul1985, even ietwat offtopic misschien: ik zie dat je de kiemblaadjes hebt laten staan en de rest van de bladeren tot aan de vertakking af hebt geknipt. Is daar een reden voor? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 29 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 29 april 2013 haha, nee niet echt.Zijn overigens niet de kiemblaadjes, deze had ik al verwijderd toen ik ze dieper heb verpot.De enige reden was dat deze blaadjes niet te groot waren. Update: In alle oksels van de afgeknipte stengels zitten inmiddels weer kleine uitlopers, dus vooralsnog lijkt het volgens plan te verlopen en gaan deze zich over een paar weekjes vertakken. De 'wonden' zijn volledig dicht en de planten staan fier overeind Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.