sansareli Geplaatst: 24 mei 2013 Geplaatst: 24 mei 2013 Een uur geleden zag het hier wit alsof het net gesneeuwd had. Zo erg had het gehageld. Quote
Erny Geplaatst: 24 mei 2013 Geplaatst: 24 mei 2013 Dat was gisteravond 23:11 uur op 1 meter hoogte... Vrind van me maakte net een grapje... zo van: Wat nou Global Warming.... Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 24 mei 2013 Geplaatst: 24 mei 2013 Vrind van me maakte net een grapje... zo van: Wat nou Global Warming.... Dat zeg ik ook altijd, vooral met die kou van de winter en dan nu Vanmiddag ook ff een droog momentje gevonden om een kleine conifeer kaal te knippen, morgen hopelijk een droog moment om hem de grond uit te halen. Er staat voor mijn 2e MM bak nl een vuurpijl(vaste plant) in de weg en die gaat op de plek van die conifeer komen. Ik vind coniferen toch ondingen voor kleine tuintje, dus ik snoei wel Maar toen ging het regenen, dus geen zin meer om te gaan graven Quote
henkg Geplaatst: 25 mei 2013 Auteur Geplaatst: 25 mei 2013 Afgelopen 24 uur, Rotterdam, stad (metingen met eigen weerstation op mijn balkon, ca 10 m hoogte):1: buitje2: buitjeTussen 2 en 3: opklaringen3: forse bui, met hagel4: minimum nachttemperatuur 5,5 graden Volgens buienradar.nl (Rotterdam Zestienhoven: open gebied)Op 2 m hoogte: minimum + 4 gradenOp 10 cm hoogte: minimum 0 graden Maar ja, met mijn weerstation zou ik dus achteraf kunnen zien dat mijn plantjes buiten waarschijnlijk bevroren zijn. Niet echt preventief dus. Gelukkig heeft mijn weerstation ook geluidsalarmen, instelbaar op een grenswaarde. Bijvoorbeeld: geluidsalarm (piepen) bij een gemeten laagste temperatuur van minder dan +2 graden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Danuta Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 He das leuk....zou je mij kunnen PBen welk weerstation dat dat is, dan kan ik mijn nerd dat cadeau doen ) MVG Danuta Quote MVG Danuta
henkg Geplaatst: 25 mei 2013 Auteur Geplaatst: 25 mei 2013 Mijn weerstation: Alecto WS-4000 (wellicht nu niet meer verkrijgbaar).Klik op mijn handtekening ("het weer nu, op mijn balkon"), en dan helemaal onderaan: "Over dit weerstation") Ik denk dat vele, ook goedkopere types weerstation zónder PC-koppeling, ook een alarm kunnen geven. Geen ervaring mee. Lees vóór aanschaf de handleiding van jouw merk/type op internet. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Danuta Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Dank je Henk, ik heb hem al gevonden bij PC24 in Duitsland, mooi klein prijsje, leuk speledingetje voor de Tuinkabouter, bedankt. MVG Danuta Quote MVG Danuta
Tuintjesdraak Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Plantjes, zelfs de klimcourgette, hebben alles weer overleefd, mijn lage slabonen zijn zelfs iets gegroeid Tomaten zijn vanochtend naar buiten gegaan want er was ZON!!! Nu nog steeds ZON!! Af en toe een wolke ervoor, maar dat mag de pret niet drukken Quote
Danuta Geplaatst: 25 mei 2013 Geplaatst: 25 mei 2013 Mja, koude regen hier en aan de overkant kunnen we zien dat een paar honderd meter hoger dus sneeuw valt...: Quote MVG Danuta
Tuintjesdraak Geplaatst: 26 mei 2013 Geplaatst: 26 mei 2013 Het lijkt erop dat aankomende nacht een graad of 9 gaat worden hier, dus mijn tomatenplantjes mogen een keer de hele nacht buiten staan, deze komende week moeten ze toch een keer eraan geloven, dus wennen maar even. De komende dagen lijkt het ook beter te gaan worden Quote
henkg Geplaatst: 27 mei 2013 Auteur Geplaatst: 27 mei 2013 Er is nogal een verschil tussen de voorspelling (standaard op 2 meter hoogte), en de temperatuur aan de grond (op 10 cm hoogte, en daar staan nou net je plantjes). Daarnaast speelt mee of je in de stad woont, of in een meer open gebied. Minima afgelopen nacht Rotterdam:Mijn balkon, eigen meting (stad, 10m hoogte): 8,5 gradenRotterdam Zestienhoven (open gebied, 2 m hoogte): 5,5 gradenRotterdam Zestienhoven (open gebied, 0,10 m hoogte): 1,5 graden Het westen van Nederland was vannacht het koudst:Rotterdam Zestienhoven 0,10 m: 1,5 gradenDe Bilt 0,10 m: 6 gradenTwente 0,10m: 7,5 graden(gegevens van http://www.buienradar.nl) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Tuintjesdraak Geplaatst: 27 mei 2013 Geplaatst: 27 mei 2013 Het is ook weer een verschil of je in de volle grond zit of met een MM bak boven de grond, wat voor grond je hebt, ik heb bijv het gevoel dat de MM mix meer warmte vasthoudt dan de gewone (klei)grond in de rest van de tuin en ook of je tuin/balkon beschut is. Mijn tomatenplantjes hebben voor het eerst de hele nacht buiten gestaan en overleefd, eentje liet zijn blaadjes ietsjes hangen vanochtend rond een uur of 6(zo vroeg was ik al op), maar verder zagen ze er nog prima uit. Ook mijn klimcourgette begint weer te groeien, die heeft zich gesetteld en blijkbaar weinig last van de kou. Quote
Bee Geplaatst: 27 mei 2013 Geplaatst: 27 mei 2013 in een verhoogde bak warmt de grond nu eenmaal sneller op, de zijkanten kunnen ook zon krijgen ipv enkel en alleen van de bovenzijde. Mijn tomaten staan al 4 weken buiten, dag en nacht en geen problemen, ze zijn wel nog maar 2 vuisten groot maar dat geeft niet, ze mogen maar tomaten geven na mijn verlof en niet tijdens Quote
henkg Geplaatst: 3 juni 2013 Auteur Geplaatst: 3 juni 2013 Volgens de voorspelling van het KNMI krijgen we groeizaam weer, wel weinig tot geen neerslag: Hiermee lijken alle mogelijke IJsheiligen nu echt allemaal jarig geweest .... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Tuintjesdraak Geplaatst: 3 juni 2013 Geplaatst: 3 juni 2013 Zaterdagavond hadden ze in het journaal statistieken over het verschil wat het geweest is in mei en wat het normaal moet zijn en dat verschilde ook nauwelijk met elkaar. Dus de maand mei is nog iet zo heel slecht geweest als je zag wat het normaal moet zijn aan temperatuur, regen enz. Quote
RobO Geplaatst: 3 juni 2013 Geplaatst: 3 juni 2013 nou, bijna normaal...1,6 graden lager gemiddeld, en dat is vrij veel volgns mij Maandgemiddelde Normaal 2012 2013 Januari 3,1 4,9 2,0 Februari 3,3 0,8 1,7 Maart 6,2 8,3 2,5 April 9,2 8,4 8,1 Mei 13,1 14,5 11,5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.