Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het weer, en Ijsheiligen 2013


henkg

Aanbevolen berichten

Ik weet dat het vorig jaar ná de laatste ijsheilige hier nog gevroren heeft en dat we eigenlijk een nieuwe eraan toe zouden moeten voegen.....

 

maar ik heb een kaarsje opgestoken bij Sint Servaas kerk en tomaten en paprika's die niet meer in de kas passen, buiten geplant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dag van Pancratius aangegrepen om tomaten in volle grond te zetten, ik weet dat geduld een schone deugd is maar soms heb ik er wat te weinig van...

 

Duimen maar

E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwoah, ik heb de mijne vorige week geplant en het heilige kruis na gegeven, doen het prima, vandaag nog een paprika ernaast en basilicum ertussen zaaien.

 

Ik zag al een aanzet voor een eerste trosje vormen dus vandaag krijgen ze een douche met verdund bitterzout, wat tomatenmest door de toplaag en nog 1 keer wat water en dan gewoon maar eens afwachten )

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik mijn tomaatjes en klimcourgette morgenmiddag maar in de MM ga zetten, ik wordt er been gek van om ze nu 's ochtends steeds buiten te zetten en 's avonds weer binnen te halen. Hier in Poortugaal wordt de temperatuur zo rond de 7 tot 10 graden in de nacht, dat moeten ze toch wel aankunnen nu? Ze hebben nu ook al een paar dagen wind en regen meegemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er schijn zaterdag een "Waterbom " te komen boven nederland ? Ik hoorde het vandaag 2 x iemand zoiets zeggen. Wat is dat ?? Iemand iets over meegekregen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moestuinniers zijn per definitie ongeduldig.

Alleen de natuur wil niet altijd meewerken aan onze "zekerheden" zoals de ijsheiligen.

Ik heb het zelf al een drietal keren mogen ervaren in de afgelopen jaren.

Twee jaar geleden nog nachtvorst aan de grond op 19 mei. En heel wat van mijn liefdevol opgetrokken tomaten plantjes hebben toen het loodje gelegd dan wel een heftige groeiachterstand gekregen.

 

Ook nu weer heb ik de kous op de kop gekregen.

Mijn moeizaam in de kas voor- gekweekte peulen en erwten zijn in mijn tuin nu net zo groot als die van mijn buurman tuinnier.

Het verschil is dat de mijne er al een week of 5 staan en de zijne een dag of 10 ter plaatse (onder plastic) zijn gezaaid.

De mijne hebben door het koude weer gewoon een flinke groeistop gekregen.

 

Maar afharden is natuurlijk een must nu anders heb je straks letterlijk van die zwakke lange planten.

 

Mijn tomaten staan sinds een week dag en nacht buiten (beschut onder een afdak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hetzelfde, Jos.

 

Veldbonen en erwten die waren voorgezaaid (prachtig) en in maart de grond in gingen... kregen die onverwachtte winterkou over zich heen... stopten en beginnen NU pas weer uit te groeien. Mijn buuf had een handje veldbonen zaad van me gehad, en die heeft in kortere tijd véééél mooiere planten staan, zelfde zaad...

Rode bietjes hetzelfde.... zit nog steeds niet veel groei in. Had de neiging alles er uit te jassen en opnieuw te beginnen, maar mijn man knikte me toe geduld te hebben, en de dingen hun eigen koers te laten volgen.

 

Het enige is dat mijn planning helemaal mis gaat. Tegen de tijd dat de veldboontjes klaar waren (ik eet ze heeel jong), konden de klimbonen gezet worden... gaat niet lukken op deze snelheid

 

En die tomaten... met die aanhoudende regen zet ik ze niet naar buiten... die planning gaat ook scheef

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ze zijn het land uit, maar als ik op de buienradar kijk naar de voorutzichten voor Poortugaal dan zou het komend weekend rond de 5 graden in de nacht moeten zijn. We hebben lente en zomer gewoon overgeslagen en zijn dorect naar de herfst doorgegaan lijkt het wel

 

Het is die wind doe moet gaan draaien naar het zuiden, nu komt ie steeds uit het noord/west/oosten, koude lucht uit het noorden is niet wat we moeten hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jasmin. Zonder aan jouw post te denken, die ik vanmorgen overigens wél gezien had, en er nog van dacht : wat een vreemde opmerking ( sorry )

 

Viel het mij vanmiddag ook echt op. Ik was aan het wieden in de regen, maar eventjes hoor. Op een bed met behoorlijk mooie zwarte aarde, en die grond was 'warm'!! Echt voelbaar.

Vreemd. Dat me dat nog nooit eerder is opgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie ik toch net Piet Paulusma op tv met een kaart van Nederland met in ons gebied een -3 graden voor vannacht!

Ik snel naar buiten gerend om mijn bonenplantjes en couretteplantjes te bedekken, hopen dat het goed gaat..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wolken zijn hier opgetrokken en nu konden we zien dat er aan de overkant op ongeveer 1000 meter verse sneeuw was gevallen en over 2 dagen krijgen wij hier ook de tempdip............mja, ik ga maar vast spullen klaarleggen om af te dekken en noodbakken maken om eventueel mijn kloeken met pasgeboren kuikens naar binnen te halen...

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed dat ik dit lees, snel mijn kwetsbare plantje binnen halen!! De enige vijgenbladpompoen die ik nu heb wil ik heel graag houden! Mag hij morgen weer buiten spelen....

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lente 'dramatisch koud': kans op vorst

 

"Er is plaatselijk kans op hagel en vorst aan de grond", aldus RTL weervrouw Margot Ribberink.

 

Wie naar buiten gaat kan het zelf voelen. De lente stelt nog niet veel voor. "Donderdag komt de temperatuur waarschijnlijk niet boven de 9 graden Celsius uit. Tien graden kouder dan het eigenlijk zou moeten zijn", aldus Ribberink. "En er is vrijdag plaatselijk kans op vorst aan de grond en als je pech hebt valt er ook een bui hagel."

 

Dit voorjaar is een van de koudste lentes in de afgelopen vijftig jaar. De gemiddelde maximumtemperatuur zal ongeveer uitkomen op 7,0 graden. De komende week zit er geen verbetering in het weer. Deze maand is de vijfde op een rij die te koud is. "Het is compleet herfst", aldus Ribberink.

http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws/binnenland/%29/components/actueel/rtlnieuws/2013/05_mei/20/binnenland/Lente_2013_dramatisch_vrijdag_kans_op_vorst_en_hagel.xml

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...