Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komen de stambonen(gele slabonen) nog boven?


Aanbevolen berichten

Heel enthousiast heb ik die afgelopen zondag gezaaid, terwijl ik er nu achterk om dat ze pas half mei buiten gezaaid mogen worden Nu zijn de nachten niet zo erg koud meer, maar ik was op dit forum aan het zoeken en lees nu ook dat ze niet nat moeten staan, heb ik dus sinds zondag al enkele keren water gegeven Hoezo beginnende MM-er???

 

Wat nu, kan i kerop rekenen dat ze nu gewoon niks meer doen of ff afwachten? Ik ga ze iig vanaf nu droog laten staan. Als jullie zeggen, haal eruit en plant ze over 2 weken opnieuw dan vind ik dat ook best. zet ik nu iets anders op die plek en komen de bonen ergens anders te staan, als de bieten ofzo geoogst zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bonen mogen mei niet zien, laat maar gaan maar zorg wel voor een backup straks (half mei zaaien, bonen krijgen hier 1 x water, we leggen ze in pottentrays met potgrond, 3 per gat)

 

als ze toch lukken heb je wat leuks om weg te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik trek mijn bonensoorten in huis al voor en hoop zo door 1x planten te vervangen dubbel zo veel oogst te hebben.

 

Een experimentje. Er staat al een enthousiaste boon buiten (20 cm en een paar grote bladeren) en die heeft tot nu toe alle vorst overleefd. Als die vrucht gaat dragen mogen de kindjes zich ook voort gaan planten! Zo'n sterke wil ik wel in mijn tuin!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ze zijn aan het groeien!!!

 

Gisteren al 2 boven de grond uit zien komen, vanochtend nog eens 2. Zelfs op 1 plek komen er nu 2 op, overal nl 2 zaadjes gezet, kijken welke het hardst gaat groeien, knip ik de andere weg. Gisteren maar gelijk een paar bamboestokken erbij gezet om ze later ertegen aan te zetten voor steun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee, op het doosje staat lage slaboon en verder staat er niet op hoe hoog ze worden, maar ik heb soorten gezien die zo'n 40cm hoog worden waarvan gezegd wordt dat ondersteuning op deze manier aan te raden is. Ik gah et fawachten hoe hoog ze gaan worden, gaan ze niet hangen dan kan ik de stokken er altijd nog uit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook zo begrepen en dat doe ik ook altijd. Maar eelzuhtjuh schreef dat je geen zaailingen hoeft weg te knippen, dus vandaar mijn vraag. Misschien is het bij stambonen anders of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, het lijkt me toch wel handig om te doen, omdat de planten elkaar anders gaan verdrukken en elkaas voeding willen 'pikken'? Vooral met bietjes, wortelen enz lijkt het me wel goed om te doen, andere planten heb ik geen idee van. Het staat in het MM boek van Jelle en bij het voorzaaien op vermiculiet geloof ik ook dat je dat moet doen, dus dan doen we dat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonen is een beetje anders, die leg je altijd in groepjes van 3 - 5 stuks. Vandaar dat ik zei dat je er geen een hoeft weg te knippen.

 

Bedankt om het toch nog ff te melden, laat ik ze lekker zo staan. Das het lastige als je net begint en weinig info hebt, op de verpakkingen staat ook niet alle informatie, want dit staat er dus niet, zelfs niet hoe hoog ze gaan worden.

Er staan gewoon wat afbeeldingen op waarvan je maar moet raden wat het betekent. Het eerste staat ook bij eenjarig, die snap ik wel, de 2e staat een handje met zaden en dan in romeinse cijfers 5-7 bij. Ik als leek heb dus geen idee wat dat betekent.

 

Daarna een plaatje met cm hoe ver ze uit elkaar moeten staan, snap ik dan weer wel en ook die daarnaast staat met romeinse cijfers 7-10 en een mandje met oogst wat wil zeggen dat je na 7 tot 10 weken kan plukken of dat het na 10 weken klaar is met oogsten, zoiets.

 

In de tekst staat verder ook niet veel, alleen wanneer je moet zaaien.

 

Dus nogmaals bedankt voor je extra tip. In principe zou ik dan nog een paar erbij kunnen zaaien als er meerdere bij elkaar kunnen staan? Komen ze iets later op, maar heb je wel langer plezier ervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de Romeinse cijfers duiden de maanden aan waarin je kunt oogsten of zaaien.

zaaien V - VII betekend dus zaaien in maand 5 t/m 7 = mei t/m juli

 

Okee, weten we dat ook weer. Omdat het in de beschrijving al staat wanneer zaaien snapte ik dat plaatje niet helemaal. En dus als ik 2 zaadjes op 1 plek gedaan heb voor de 50-50 kans dat 1 van de 2 het misschien niet doet en ze komen beide op die plek op kan ik ze beide gewoon laten staan, werkt dat ook als je er 3 bij elkaar zaait? Als dat zo is probeer ik dat een volgende keer ook eens, bijv in een vak met ietsanders.

 

Moet je nog rekening houden met bepaalde dingen in 1 vak samen zaaien? Alles staat toch al dicht op elkaar, als bijv. wortelen en sla niet in 1 vak kunnen zouden ze ook niet naast elkaar kunnen, dat is net zo dicht op elkaar bijv, geldt dat voor bonen en andere soorten ook? Anders zou ik in 1 vak 2 rijtjes bonen kunnen doen en ervoor 2 rijtjes kleine radijzen, mijn vakken zijn wat dat betreft groot genoeg, zijn 40x35cm omdat het zo uitkwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, vraag me af of het nu toch nog wel goed gaat komen. Kwamen ze mooi op met al die warmte, regent het nu al dagen, dat vinden ze volgens mij niet echt prettig, enkele blaadjes worden al geel langs de randen. En ik heb nu niet echt zin om allerlei fabricages van weet ik veel wat en plastic te gaan maken om ze een soort parapluutje te geven Ik zat wel al heel simpel te denken: gewoon een stuk plastig met knijpers aan het klimrek waar ze vlakbij staan en dan aan de andere kant met satehprikkers in de MM mix vastzetten, gewoon een stuk vuilniszak ofzo is dan voldoende, zou dat nog helpen of hebben ze nu gewoon al veel te nat gestaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...