Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peterselie nu wel of niet in de MM?


Aanbevolen berichten

Lees ik in het boek van Jelle dat peterselie goed is om in je MM te zetten vanwege wortelrot ofzoiets, maar nu zie ik een beetje witte waas erop zitten en ging hier zoeken. Ik vind niks over witte waas op peterselie, maar lees wel ineens dat het weer slecht is voor je sla en het staat in 2 vakken notabene naast pasgroeiende slaplantjes.

 

Wat nu, moet ik het nou wel of niet in de MM zetten? Omdat de ruimte toch al beperkt is krijg je altijd wel het probleem dat er een keer sla naast staat, omdat je ook zoveel mogelijk wisselteelt wil/moet doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wisselteelt is niet van het grootste belang in de MM, zeker als je compost toevoegt aan het begin van je seizoen, en je bak eens lekker doorroert!

 

Witte waas kan van alles zijn... Heb je ter plekke gezaaid? Of net uitgeplant? Zon, wind? Foto?

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eva: ik heb het als kant en klaar plantje afgelopen zondag erin gezet. Kan misschien daardoor komen? Hoewel ik het ook weleens met 1 gehad heb die ik in de supermarkt gekocht had en in de vensterbank in de keuken had staan, kwam ook zo'n witte waas op.

 

Wisselteelt zal misschien niet echt nodig zijn, maar het is wel handiger om te doen, zeker als het nog tijd zat is om van alles te zaaien. Zodra het kouder wordt zal dat minder werken, dan heb je vaak alleen veldsla en een bepaalde soort spinazie die het nog doet, dan ka je nauwelijks wisselteelt doen. Als je het niet doet zit je steeds op hetzelfde te 'wachten', terwijl je dan vast iets anders plant, zoals wortelen, terwijl je sla alweer bijna klaar is enz.

 

Het gaat er mij ook om dat het in de MM idd niet zo'n enorm kwaad kan als er sla naast de peterselie staat, ik bedoel, de sla zal toch gewoon eetbaar blijven als ze het wat minder goed doet doordat er peterselie naast staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah.... Daar komt de draak uit de mouw!

 

Jij verstaat iets anders onder wisselteelt dan ik bedoel! http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=946&Itemid=83

 

Plantje uit het tuincentrum kan last hebben van de kou, of teveel zon ineens. (die zijn niets gewend) in dat geval kan het geen kwaad (of in ieder geval niet voor je sla!)

 

Ik geval van een schimmel of beestje... Ta, dat durf ik zo niet te zeggen zonder foto!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihihi, ik bedoel dus precies wat er in die link staat. In het boek van Jelle staat op blz 71 en 72 dus ook iets over wisselteelt in de MM, dat je nooit meteen iets in hetzelfde vak moet zaaien uit dezelfde familie, dus sugarsnaps geoogst, dan geen peultjes erin zetten, maar iets wat niet in de vlinderbloem familie hoort. En als je dan dus sla geoogst hebt zou je in principe niet weer sla daar neer moeten zetten, maar bijv radijsjes, bietjes, wortelen oid.

 

Het hoeft in een MM niet perse, omdat je steeds compost toevoegt als je iets nieuws zaait, maar het is wel handiger dat je niet ineens een bak vol met alleen sla hebt, je kan dan in een leeg vak waar sla uitkomt wortelen zaaien en waar de wortels uit komen weer sla, om een voorbeeld te geven.

 

Vandaar mijn vraag over de peterselie, maar het zal dus weinig kwaad kunnen begrijp ik. Ik hou ze iig in de gaten, mijn MM krijgt nu al meer aandacht dan mijn man

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wisselteelt ken ik vanuit de landbouw, dus een aantal jaren wachten voor je weer hetzelfde zaait op dezelfde grond. Vandaar!

 

Ik heb gewoon in alle vakje iets anders staan, dus alles door elkaar, en als het ene geoogst wordt, gaat er direct het volgende in!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das ook wat ik ga doen, uiteraard, alleen als ik bijv de reuzenradijs geoogst heb zou daar volgens de wisselteelt iets uit een andreef amilie moeten staan, ook Jelle heeft het daarover, dat je dan bijv sla in dat vak zet en waar sla heeft gestaan bijv weer wortels ofzo.

 

Groeien gaat iig nog niet hard, zelfs mijn klein duimpjhe sla niet die volgens beschrijving rond 18 mei al geoogst kan worden, of die moet ineens hele hard gaan straks. Is voor het eerst dat ik dit doe, dus ik heb geen idee hoe hard iets groeit, of ze in het begin heel langzaam gaan en dan iineens hard of juist andersom, al doende leert men denk ik dan ook maar.

 

Mijn courgette gaat wel lekker, vandaag samen met de kersentomaat een paar uur in het zonnetje buiten gestaan, kunnen ze vast wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...