supercel80 Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Goedeavond allen, Ik heb de afgelopen twee weken meerdere malen geprobeerd om de zaailingen van courgette en pompoen die ik binnen heb geweekt buiten in de volle grond te planten. Maar na 1 dag en nacht zijn ze helemaal verschrompeld. Ik geef ze na het verpoten goed water.De laatste keer heb ik boven de pompoen een plastic bak gezet ter bescherming van weersinvloeden. Maar ook nu is het plantje weer afgestorven (binnen 1 nacht!). Enkele foto's ter verduidelijking. Wat kan ik doen om de courgette en pompoen succesvol in de volle grond te zetten.We hebben hier kleigrond. Deze heb ik vermengd met potgrond om de grond luchtiger te maken. Ook heb ik 1 maand geleden bemest met koemest. mvg,Supercel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Ben je niet te vroeg en is het 's nachts nog te koud?Ik zou ze pas als ze een stuk groter zijn buiten zetten en ook niet voor half mei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kroongj Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Misschien is de brandende zon de boosdoener? Bij het naar buiten doen van deze planten zorg ik er altijd voor dat ze niet direct in de volle zon staan. Quote Groet, Geert-Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Dit soort planten eerst afharden ja. Niet gelijk in de volle zon, niet gelijk een koude nacht laten meemaken etc. Handenbindertjes ! ( of gewoon later zaaien, en later naar buiten ) ( by the way : onder zo'n stolp wordt het overdag helemaal giga heet ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Wat er precies fout is gegaan is niet geheel duidelijk. Er zijn al wel vele (goede) tips gegeven.Zaai niet te vroeg. Ze kunnen niet tegen vorst etc. dus 15 mei is een soort streefdatum.Als de planten ontkiemd zijn zet je ze op een koelere en lichtere plaats. Dat mag ook buiten zijn. Liefst tegen een warme muur. Zet ze in de vaste grond als je weet dat het niet meer gaat vriezen. Mocht het toch gaan vriezen zet je er een bloempot over. Geen broeikastje.Bij mij staan de courgettes al 3 dagen onbeschermd buiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidike_21 Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Ik heb vandaag mijn courgette geplant .Wat ik doe is ze gewoon planten , stro eromheen en dan zet ik er een grote pot omheen zodat hij een beetje in de schaduw staat .Pompoen gaat bij mij pas volgende week in de grond .Als je niet echt begrijpt wat ik bedoel wil ik in de loop van de week wel eens een foto maken hoor .Als voorbeeld Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
supercel80 Posted May 5, 2013 Author Share Posted May 5, 2013 Bedankt voor de snelle en vele reacties. Daar heb ik wat aan! Ik dacht dat zowel courgette als pompoen in de volle zon moesten staan.Klopt dit niet? Ik zal deze week een andere zaaling van courgette planten. En deze beschut zetten. De pompoen ga ik na ijsheiligen in de volle grond zetten. Maar beiden niet in de volle zon als ik het goed begrijp. En hoe zit het met bewateren? Elke dag water? Alvast bedankt voor jullie reacties. mvg, Supercel edit: ik heb de plantjes de laatste 2 weken afgehard door ze in de ochtend en middag beschut buiten te zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Jawel , ze moeten wél in de volle zon ! Maar niet de eerste dagen , gelijk van binnen in de volle zon ( dat heet afharden ( een soort van wen-proces tussen het van binnen komen en het buiten gaan staan )) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Ja maar dat heeft schrijver gedaan zegt ie. Maar echt te vroeg buiten gezet. Pompoen en courgette mogen ook best wel stevig zijn als ze naar buiten en de volle grond ingaan..met al gezette wortels. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts