Jump to content

Kiemtijd NZ spinazie

Danuta

Recommended Posts

Ik heb dus deze spinazie voor gezaaid (eerst geweekt voor 24 uur) en het kiemen zou dus een aantal weken duren.....hmmm na 6 dagen begon hij op te komen en nu na 10 dagen in totaal heb ik 5 cm grote plantjes.......ik wil graag weten waarom het zo afwijkt van wat op het zakje staat. meestal komen de kiemtijden toch wel om en nabij overheen...

Vind het trouwens wel leuk kiemen daar uit ieder zaadje komen meerdere gelijktijdig meerdere kiemen omhoog komen )

nz-spinazie78251368079417.jpg

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Ik heb ze het laatste weekend van april direct in de MM gezaaid. Het duurde ongeveer een week eer de eerste friemels boven de grond kwamen, afgelopen zaterdag ofzo zag ik ze. Heb ze op een rijtje van 4 langs een klimrek gezaaid, maar de andere 3 zijn nog niet boven de grond, die duren wat langer, hoop ik, als ze helemaal niet meer opkomen zou jammer zijn.

De variaties in kiemtijd zal afhangen van temperaturen, vochtigheid en of je ze voorweekt of niet.

Dank je voor je antwoord....zal mij leren niet meer op te letten wat er op die zakjes staat ).

Als ze zo doorgaan dan kunnen ze binnekort naar buiten, ze groeien echt als kool en echt warm heb ik ze niet staan........hier is 80 % opgekomen.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Dit jaar voor het eerst spinazie gezaaid. Buiten; ergens in februari. Bleken we daarna nog 4 erg koude weken te krijgen. Ze waren voor die kou al opgekomen ( kleine kiemblaadjes ) Na de vorst zijn die verder gegaan met groeien. In 'mijn seizoen'-update's staat een foto van het rijtje nu. 2e serie na die vorstweken gezaaid. Je ziet het verschil. Die stonden na een ruime week boven en halen de anderen in lijkt het.

Vorige week een 3e serie gezaaid, die stonden na 5 dagen boven.

Eerder ( gelijktijdig met de 1e serie buiten ) ook een rijtje in de koude kas gezaaid. Dat is inmiddels al een week geleden opgegeten. Erg lekker trouwens. Probeer het eens gewoon vers zo geplukt, rauw, zo uit het vuistje. Ook een niet spinazieliefhebber als jij zou dan 'om' moeten zijn

Ik heb ze een maand geleden in volle grond gezaaid onder een tunneltje, in de kou, en ze kwamen na twee weken op. Niet 100%, maar dat ligt meer aan mijn katten die het tunneltje leuk speelmateriaal vonden en een overdekte kattenbak, dan aan de zaden. Ze hebben er lelijk onder huisgehouden

Bij mij duurde de NZ spinazie wel erg lang voordat het opkwam, wel een of twee weekals ik me goed herinner.

Het is ook een erg trage groeier bij mij, het blijven heel lang hele kleine plantjes, pas nu krijgen ze echt blaadjes. Sommige zijn nog steeds kleine plantjes, ik heb geloof ik ergens begin april gezaaid.

Eens kijken wat ze heir doen als ze naar buiten gaan, ze krijgen volgens zeggen pas een echts groeipspurt in de zomer dus we zullen zien. Hier komt nog een koudefront aan met lage nachtemp dus volgende week gaat de boel de grond in. Ik zet ze in de hoge bak, die is beduidend warmer dan de rest.

MVG

Danuta

MVG

Danuta