martin.b Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 (edited) Hallo, Mijn naam is Martin, en hoewel ik tot mijn schrik al midden in de 40 ben, ben ik dit jaar voor het eerst besmet met het moestuin virus.Ik woon in Zeeland, bijna op de grens met België, en ben dit jaar begonnen met een gedeelte van de tuin te gebruiken als moestuin.Ik vind het erg leuk om te experimenteren, en ben van nature erg eigenwijs.Vandaar dat ik dit eerste jaar gebruik als een experiment om zoveel mogelijk dingen verkeerd aan te pakken. Enkele foto's ter illustratie van mijn huidige chaos aan groenten kruiden, en experimenten. ui,ui,ui,radijs, en nog een soort radijs in de volle zon en zand.Onder de radijs zit pastinaak. Dit is 1 zaadje van stevia (honingkruid), geplaatst in een gehalveerd WC papier rolletje, die voorzien is van stekgrond, en deze is geplaatst in een bakje met kokosgrond.Hier overheen gezet een plastic flesje zonder bodem als mini kasje(geen idee of dit ga werken, resultaat zal pas over 4 weken bekend zijn) Hierboven een bakconstructie van betonnen palissades, en 4 extra bloembakken met diverse koolsoorten(afmeting bak is ongeveer 0,6 x 2,4 meter) 2 soorten Tabak (uit zaad), maar ik vraag me af dit nog iets ga worden (hadden ze ondertussen niet een stuk groter moeten zijn?) 3 soorten pootui. Broccoli, rode biet, en nog een soort rode biet (uit zaad). prei (niet uit zaad, maar gewoon als preiplantjes op 20 cm diep). 2 soorten spinazie. IJsbergsla (zonder afdak, in de volle zon). Kropsla (1/2 met afdak, ½ zonder afdak). Een budget tunnel van de lidl met een rij kool/sla radijs, wortel, radijs (en wat onkruid). Diverse kruiden in pot. Links diverse knoflook en aardpeer (die nog niet boven is gekomen), appelboompje (Topaz), en tomatenkas met momenteel diverse plantjes. Diverse plantjes uit zaad zoals tomaat, paprika, peper, komkommer, waarvan sommige plantjes bewust veel te koud opgekweekt, en sommige bewust te donker, en andere “volgens het boekje”.(en een paar verdwaalde kolen) Diverse soorten aardbeien vanuit zaad opgekweekt. Ze zijn nog erg klein, dus dit jaar geen aardbeien ben ik bang. Goed voor het zelfvertrouwen, pluksla en rucola wat niet kan mislukken. Dan nog enkele hobby projecten die hopelijk niet compleet gaan mislukken zoals: Een nog te maken bewateringssysteem vanuit deze ton op zwaartekracht. Dit moet een aardbeien toren gaan worden met bewatering en ontwatering vanuit de pvc pijp in het midden. Indien interesse zal ik mijn ervaring delen in het forum, hoe ik dit verder ga bouwen.En zo heb ik nog een berg ideeën, waarvan ik geen idee heb of ik die ooit zal gaan (kunnen) uitwerken, maar voordat nu echt iedereen is afgehaakt ga ik mijn voorstelling maar afronden met onderstaande foto. (poes die ongeduldig zichzelf afvraag waar zijn eten blijft). Ik hoop dat ik op het forum een bijdrage kan leveren met het uitwisselen van ervaring, en dat ik de mede forum members mag lastig vallen met domme vragen die ik gegarandeerd zal gaan stellen. M.v.g. Martin. Edited December 16, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 welkom! goed bezig zeg, een steil leertraject noemen wij dat (...ennuh we zijn dol op domme vragen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynn Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Welkom! Je laat er geen gras over groeien want wat heb je al veel staan. Heel veel succes. Quote http://moestuinmiep.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Ja ... mooi hoor. Nóg een eigenwijze erbij ... ... welkom . welkom. Dat tegelpaadje op tegelpaadje stapelen snap ik dan wel écht niet , maar zal wel z'n eigenwijze redenen hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Welkom Martin. Als beginneling heb je al erg veel soorten staan en veel leuke projecten! Heel veel succes met alles, ik ben benieuwd! (ik ben ook een beginneling en doe ook maar wat ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
katrien888 Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Welkom Martin, Jou "eerste stapjes" beginnen al aardig te lukken Tof zo'n eigen-gemaakt-projectje...benieuwd of het gaat lukken Veel succes!grtjs, Katrien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Welkom Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Hoi Martin, welkom! Je bent lekker bezig (onder beginnelingen gezegd en gezwegen..)Ik ben heel benieuwd naar al je ervaringen met de projecten die je hebt lopen!! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ModestMouse Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Ziet er al best mooi uit, welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonnetje Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Welkom en je bent al lekker bezig Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carla Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Dat ziet eruit als een vliegende start! Veel plezier hier! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Welkom Martin !! Wat ben je al lekker bezig zeg !!!! Ziet er allemaal mooi uit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 (edited) Hartelijk dank voor het welkom. @bitBedoel je de eerste foto, met "tegelpaadje op tegelpaadje stapelen" ?Het achterste stuk ligt een stukje hoger (mijn woning ligt aan/op een dijk), en dat ik de tegels aan de voorzijde niet heb ingegraven is omdat ik denk dat het iets zal schelen tegen de wind.Maar ik heb geen tegels op tegels gestapeld. De afgelopen 2 dagen niet hetgeen kunnen doen wat ik van plan was te doen (tomaten gaan planten) maar nog wel iets eenvoudig, en hopelijk praktisch gemaakt Deze bakken kan je kopen bij de Action, en zijn een stuk goedkoper dan plantenbakken.Deze het ik voor 1/3 gevuld met hydrokorrels.En deze bakken doorboord met een 12 mm boor voor het ontwateren. Het idee is dat de hydrokorrels het vocht redelijk goed kunnen vasthouden, en dat bij teveel water het water zal wegstromen. Ik heb ze geplaatst op een schuin dakje waar het lekker zonnig is, en wat binnen handbereik is.De bakken zijn voorzien van 4 verschillende soorten sla (pluksla, ricola, mosterd green, en nog een pluksla). Het was ondertussen iets te donker, en gaan regenen maar zo ziet het er uit. Uiteraard is aan de linker kant een profiel bevestigd zodat het geheel niet naar beneden kan schuivenDe hellingshoek lijkt op de foto een stuk groter dan hij daadwerkelijk is, maar ik ben wel benieuwd of de grond na verloop van tijd niet compleet gaat wegzakken We zullen wel zien hoe het na een weekje of 4 er uit zal zien. De reden dat ik deze constructie heb gemaakt is dat we vorige week verrast waren over de zeer smakelijke sla en rucola, en dat deze bakken nu 1 meter van mijn achterdeur staan, zodat we er eenvoudig en binnen handbereik bij kunnen. Edited December 16, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Super hoor ! . Ja , ik heb kennelijk de foto's fout geïnterpreteerd. Trouwens, is het niet een idee hier op het forum dat je je eigen "seizoen" opent ? Het 3e topic in de huiskamer ( zie Forumoverzicht ), daar vind je alle seizoenen van alle forummers, met iedere dag of week of maand de update's van ieders verrichtingen. Leuk voor jezelf ook , een soort eigen blog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts