Jump to content

Hulp bij plantkeuze

Unknown

Recommended Posts

Dag iedereen,

Heb 2 jaar geleden klimrozen tegen het klimrek uit mijn kindertijd aangeplant. Nu zou ik graag onder het huisje ( opp ongeveer 2 m2 gok ik) een meerjarige plant of planten willen zetten zodat ik het gras eronder niet meer moet af doen en zo minder risico loop op het beschadigen van de klimrozen.

De plek bevindt zich in de halfschaduw/schaduw omdat het huisje er natuurlijk boven staat. Liefst plantjes die een beetje compatibel zijn met de klimroos ( roze bloemen ).

Alle suggesties zijn welkom, alvast bedankt!

In die omstandigheden heb je een heleboel keuzes, het is maar net wat je wil. Via onderstaande link en ook elders op het internet kun je nog wat meer criteria invullen en krijg je vanzelf een selectie planten waaruit je kunt kiezen. Als je onderstaande website gebruikt moet je alleen nog even letten dat de nieuwe plant past in jouw soort bodem (klei, zand, etc).

http://www.plantenkennis.com/plantengids/overview.php

Comprehend and copy Nature

A sorry dat ik even gemeen ben maar klimrozen bestaan niet het zijn leirozen. Een roos heeft geen hechtwortels of zuignapjes. B zou een Bergenia Nederlandse naam: Schoenlappersplant iets kunnen zijn deze bloeit roze of de Vinca minor Nederlandse naam: Maagdenpalm deze bloeit paars maar is er ook in wit. De Vinca zal het naar waarschijnlijkheid het beste doen in de door jou omschreven omstandigheden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geranium macrorhizum, de gewone of een variant ( 'Spessart bv ). Voordeel. Kan heel wat schaduw hebben , is meestal wintergroen en verdraagt goed de jaarlijkse mulch/ mest voor de rozen. Verder sluit de plant de bodem goed af tegen onkruid. Doet Vinca ook trouwens.

Een bodembedekkende Clematis is ook leuk ( niet de klimmer, maar de struik dus )

Lelietjes van Dalen. Maar dan de roze. Lekker exclusief

Rubus articus. Bloeit alleen niet tijdens de rozen.

Cimicifugia. De roze. Met bronze blad. Heel mooi.

Er is véél mogelijk hoor. Ligt ook wel wat aan je grond. succes !

A sorry dat ik even gemeen ben maar klimrozen bestaan niet het zijn leirozen. Een roos heeft geen hechtwortels of zuignapjes.

Er zijn rozen die "klimmen" met hun "doorns": ramblers. Die worden erg groot, klimmen vrolijk een enorme boom in en versieren hem vervolgens met hun bloemen, of klimmen over het rieten dak van een huis...

ramblerinboom26151368564459.jpg

rambleroverhuis66601368564789.jpg

Foto's gepikt van het internet.

Gemene haakjes hebben ze!! Heb er eentje naast de voordeur, niet de meest geschikte plaats voor zo'n roos. Er bleef ooit zelfs een kat met zijn staart in vasthangen. Toen heb ik snoeimaatregelen genomen, arme jongen - stoute roos!

Maar ik ben van mening dat er dus wel degelijk echte klimmende rozen bestaan!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

@Marijke, ik weet dat deze roos "klimt met doornen" maar een klimplant zou op de grond liggen zonder gast heer/steuntje dat is bij deze roos niet zo. Kijk even op http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimplant. En wat bij deze en dit soort rozen het verschil is met lei-rozen is dat je ze niet hoeft op te binden/bege-lei-den en dan in de volksmond en handel al snel een klimroos is.

@ Unknown Als je geen probleem hebt met alle katten uit de buurt kan je ook Nepeta(kattenkruid) overwegen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl