speets Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Het verschil tussen kieseriet en epsomiet is, dat er resp. 1 en 7 watermoleculen gebonden zijn aan de component MgSO4.Maakt dat uit qua werkzaamheid/dosering?Epsomzout is namelijk (op 'mijn' site) bijna 2x zo duur. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
oscardevos Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Erny, wat kost deze zak en wat is de inhoud (kg)? Dan leuk om te berekenen wat de goedkoopste is. Uiteindelijk gaat het om Mg. Quote
Erny Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Deze 25 kilo zak heeft mij toen maar liefst 10,50 euro gekost. Moet er wel bij vertellen dat ik er om heb moeten zeuren bij het filiaal in Groningen. Zij hadden het niet niet op voorraad want dit was "geen agrarisch gebied" volgens hun. Maar na wat verder zeuren hebben ze een zak uit een ander filiaal laten komen. De Pokon Coniferengroen kostte toen 6,99 voor 500 gram. Quote
oscardevos Geplaatst: 14 juni 2017 Geplaatst: 14 juni 2017 Maakt dat uit qua werkzaamheid/dosering?Epsomzout is namelijk (op 'mijn' site) bijna 2x zo duur. De producten gaan uit van het uitgangsproduct kieseriet of epsomzout, maar ik zie dat de industrie er altijd MgO van maakt.Voor een vergelijking moet je dus het % MgO tegen de prijs per kg afzetten, het uitgangsmateriaal is niet meer. De naamgeving van producten schept verwarring:Epsomzout is MgSO4*7H2O, maar ook de benaming van een product dat uit MgO + SO3 bestaat. Qua gebruik maakt het uit of je het product 16% MgO of 25% MgSO4 bevat. In vergelijking met een product dat 25% MgSO4 bevat, levert een product met 16% MgO per gram exact tweemaal zoveel Mg. Dat is tegen de verwachting in, maar verklaarbaar omdat de molecuulgewichten van beide componenten nogal verschillen. De dosering staat vaak aangegeven, dus hiervoor is vast al gecorrigeerd. Quote
speets Geplaatst: 15 juni 2017 Geplaatst: 15 juni 2017 (aangepast) Dank Oscar Bij drogisterijwebsites zie ik 100% magnesiumsulfaat. Of kan dat niet? Voor ruim €4 per kilo. Nog eens verder gekeken en volgens mij ben jij heel voordelig uit Erny, maja... 25 kilo... dan moet je wel tijd van leven hebben Nog een tip: "Magnesiumsulfaat is ook toepasbaar om oude boomstronken uit de tuin te verwijderen. Boor meerdere gaten in de stronk en vul deze gaten vervolgens met magnesiumsulfaat en water. Hierdoor sterft de boomstam af en is hij gemakkelijker te verwijderen. Dit kan ongeveer een maand duren". 16 juni 2017 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
oscardevos Geplaatst: 15 juni 2017 Geplaatst: 15 juni 2017 Zuiver magnesiumsulfaat kost al gauw €70 de kilo. Bitterzout is dus geen zuiver MgSO4. Maar voor ons doel is bitterzout uit de drogisterij prima te gebruiken. Ik heb het bij 't Zonnetje in Wageningen gekocht €5,95 voor een kilo, maar daar doe je wel even mee Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.