Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Prei groeit te langzaam


Elizabet

Aanbevolen berichten

Hallo! Ik heb al even gezocht maar kon geen vergelijkbaar probleem vinden: Mijn prei zaailingen groeien veel te langzaam. Ik heb ze begin maart binnen gezaaid, duurde ook heel lang voordat ze kiemden, en op een gegeven moment verpot (in potgrond). Maar waar ze volgens de site van Diana nu zo'n beetje potlooddik zouden moeten zijn (het is zomerprei, Zwitserse Reus) zijn de zaailingetjes nog maar een millimeter dik. Verder gaat het volgens mij wel goed met ze, ze zijn mooi donkergroen en staan goed rechtop. Ze staan overigens al een maandje of wat buiten, eerst in een kasje en 's nachts binnen, nu gewoon buiten op de tuintafel in de zon. Iemand enig idee?

 

prei-zaailing31591368281177.jpg

 

(dit is wel de sprietigste, en hij lijkt op de foto wat lichter dan-ie in werkelijkheid is)

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil ik best doen hoor, maar ik vraag me af wat daarvan op het moment het voordeel is tenopzichte van in het potje? Mijn tuin heeft echt niet meer voedingsstoffen dan potgrond, vrees ik (arme grond, gebruik wel flink compost) dus t lijkt me weinig voordeel bieden en wel risico op death-by-snail voor zo'n klein plantje.

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prei doet het veel beter in de volle grond, een potje als dat heeft weinig gemeen met de volle grond, je zult er van versteld staan als je hem hebt geplant dat hij binnen een paar dagen sterker, dikker en veel groener wordt )

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad gewoon in vollegrond rammen en goed diep steken, dit heb ik ook zo gedaan met mijn herfstprei en is inderdaad zo dat je na een paar goede dagen groot verschil ziet!

 

Ook als je kan let op de weersvoorspelling als het kan ver pot de plant als 2 dagen erna zonnig weer en warm is, zo is het echt optimaal Maja moet niet maar liever wel en niet vergeten goed water geven want prei is nogal een gulzige plant

 

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een klein sprietje maar je hebt m.i. laat gezaaid. Ik zaai half december al voor. Maar dan nog heb ik nog geen potlooddikke preien. Overigens is die dikte niet echt nodig. Alleen wanneer je een lange witte schacht wilt: je kunt de prei dan dieper wegzetten in de grond. Dunne sprietjes zijn ook prima om in de volle grond te zetten. Je zou een geul kunnen graven en de prei daar in planten en dan zo geleidelijk aan de geul weer dichtgooien. Denk er aan om het hart van de plant boven de grond te houden.

Het kan zijn dat je wat arme grond hebt gebruikt om te zaaien. Ik zaai in volle potgrond en bemest af en toe nog eens bij met wat pokon.

Later zet ik ze in de tuin en bemest ze dan met duivenmest. Vogelmest bevat veel stikstof en daar houdt prei van.

Ik zou die prei gewoon buiten uitplanten en bemesten met een stikstofrijke meststof. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de prei opgegeten wordt door slakken. Ik heb dat nog niet meegemaakt.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de antwoorden! En goed te weten dat ik ze eerder kan voorzaaien volgend jaar. Doen preien niet aan fileren bij weinig zonlicht? Gezien de korte dagen in december/januari.. Ik had ze overigens wel gewoon in volle potgrond gezet. Wel van vorig jaar, trouwens, maar dat zou op zich voor de rijkheid van de grond niet uit moeten maken toch?

 

Ik heb ze in de volle grond gezet, voor een witte schacht verpoot ik ze nog wel als ze wat groter zijn gegroeid. Nu vind ik ze niet meer terug als ik ze wat dieper zet, denk ik Water zullen ze wel genoeg hebben de komende dagen, vrees ik.

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn prei zit in diepe (zeker 35 cm) potten en groeit ook mondjesmaat. Maar alles in mijn tuin komt traag op gang, dus ik denk dat het gewoon algeheel zo is dat alles wat slomer gaat. Dat potje waar de prei nu in zit lijkt mij wel wat klein en vooral ondiep voor de prei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rest groeit juist als kool bij mij, daarom was ik verbaast. Misschien lag het inderdaad ook wel aan de potjes, de preiplantjes bleken wortels te hebben die net zo lang zijn als t bovengrondse deel zowat.

Riverdale, da's ook nog een idee, ik ga volgende week naar een plantjesmarkt. Als ze dan nog niet erg aanslaan, koop ik daar wel wat pootprei.

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Hallo Koopman, wil je mooie lange blanke schachten aan je prei dan zullen ze dieper in de grond moeten.

 

Normaal zet je ze dieper bij aanplant en laat je het gat of voortje dichtslempen.

Staan ze nu te hoog dan is aanaarden nog een optie zolang de groei er nog in zit.

 

Maak eens een foto, dat maakt veel duidelijk, je geeft ons nu slechts minimale informatie.

Hoe geplant?

Hoe gemest? 

 etc.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...