Jump to content

Hazelnoot, walnoot, tamme kastanje gevraagd

Recommended Posts

Voor je een boom uit een noot hebt ben je echt zo'n 10-20 jaar verder. Voor ze vrucht (noot) gaan dragen ben je nog verder. Je kan beter een kweker benaderen. Of wil je een bonsai kweken?

Deze zomer bij jou in de buitenwijken es gaan ronfietsen op zoek naar de genoemde notenbomen, en in de herfst de noten gaan rapen.

De Hazelaar zou ik persoonlijk kopen , die zijn echt goedkoop, en heb je gelijk het jaar erop al je eerste noten.

De Walnoot zaaien, heb je 10 jaar later een leuke boom al wel , waar onder je een kopje thee kunt drinken ( ervaringsfeit . met 10 jaar zijn ze al best aan de maat; in de jeugdjaren zijn walnoten snelle groeiers ) Noten geeft dat ding dan niet zo snel, en eigen zaai geeft wellicht ( dikke kans ) niet de gewenste kwaliteit noten. Er 1 kopen is wat begrotelijker, maar je hebt al snel oogst van goede kwaliteit ( al snel oogst is dan een jaar of wat )

De Tamme kastanje is geen rappe groeier, maar wordt wel ( juist in Emmen ) geppot in gemeentelijk plantsoen. Zoek er eens naar. Die geeft wel uit zaai goede noten, maar duurt nog wat langer.

Alle 3 zijn ook te zaaien uit gekochte noten uit een winkel.

Ik heb al jaren een hazelnoot in de tuin staan. Al veel hazelnoten geoogst. Hier en daar blijft er wel eens een achter en groeit er een boompje. Meestal trek ik die uit de grond en gooi het weg (afgelopen weekend nog een) maar zal donderdag asl ik thuis ben wel eens kijken of er ergens nog een opkomt. Anders heb ik wel wat hazelnoten liggen die het vast nog wel doen.

Als je wilt heb ik een rode hazelaar voor je. Wel een paar zelfs! Geen volwassen, die volgend jaar draagt, maar wel zaailingen van afgelopen voorjaar of een (paar) jaar oud. Staan in pot, dus zo uit te planten op de plaats van bestemming.

Ik heb ook nog een gekortwiekte groene hazelaar, die heeft enkel wat tijd nodig om nieuwe takken te maken en die zal misschien volgend jaar of anders zeer waarschijnlijk het jaar erop dragen.

Stuur even een PM als je interesse hebt?

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Ook ik zoek net als Donna "noten" voor het natuur project van Medume nabij Schoonloo.

Ook ik wil wel vanaf "noot" gaan opkweken maar ik wil ook wel stekken (eventueel ook voor Donna & anderen) maar ik heb stekmateriaal nodig. Voor hazelnoot heb ik inmiddels materiaal voor de "gewone" hazelnoot maar zou graag ook de rood/bruine willen.

Ik zit met mijn project in Schoonloo (Drenthe) en zit dus vrij dicht bij Donna - (Is op de fiets te doen)

Ik ga dit jaar ook marcotteren om zo sneller aan grotere planten te komen.

(ook stekken van andere noten & fruit zijn bij mij welkom)

http://www.medume.nl - Permacultuur bospark in ontwikkeling

hallo

Van mijn rode hazelnoot heb ik nog noten liggen. Ze zijn wel van de oogst 2011. Maar als je het wilt proberen kun je wel wat noten krijgen. Anders wachten tot de oogst van dit jaar

Stuur maar een PM en we regelen wel wat.

img126895961368775586.jpg

- Hazelnoot kun je vrij makkelijk stekken. Kijk eens bij geschikte rassen, die dan goede en lekkere noten geven! Zaaien geeft veel kleinere kans op lekkere hazelnoten. Reken op 3 a 4 jaar voor je echt wat eigen noten hebt vanaf stek. 2 soorten planten aanbevolen in verband met kruisbestuiving. Zaaien: duurt 2 a 3 jaar langer. Snoeitakjes (half verhout) van ca. 20 cm zijn perfect als stek en met wat rondvragen gemakkelijk te krijgen.

- Walnoten worden rasecht geënt. Ook hier is raskeuze erg belangrijk. Zaaien tot vruchtbare boom duurt minstens 10 jaar en misschien nog wat meer jaren en dan is resultaat in smaak e.d. nog twijfelachtig. Bevruchting over zeer grote afstand, dus in principe maar 1 boom nodig voor vruchten. Beter boom kopen.

- Tamme kastanjes weet ik minder zeker. Denk dat raskeuze minder essentieel is en zaaien van een gevallen kastanjes in principe kan. Langzame groeier, net als walnoot. Reken op zeker 10 tot 15 jaar voor je een vruchtbare boom hebt. Maakt grondscheuten die kunnen wortelen: dat zou je een paar jaar voorsprong kunnen geven. Bomen van enige grootte zijn vrij duur.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@Bazarie:

Heb jij geen last van groene zaailingen van je rode hazelaar? Ik heb achter een groene staan en de zaailingen van mijn rode hazelaar zijn deels rood deels groen.

Marijke.

@roosmarij

Wat ik tot nu toe gezien heb zijn alle (per ongeluk)zaailingen rood. Ik weet alleen niet of ze ook vruchten gaan dragen. 1 Hazelaar in de tuin is meer dan genoeg, dus laat ze meestal niet groot worden.

Ik zet mijn (rode) zaailingen vaak uit in de gemeentetuin naast ons huis en dat van de overburen. De hazelaars daar geven ook zaailingen dus noten. En ook weer zowel groen als rood. die groene laat ik staan....

Marijke.