cees7274 Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Hallo, ik meen me te herinneren dat ik hier ergens las dat je het loof van de meiraapjes zou kunnen eten...kan het alleen nergens terugvinden. Iemand enig idee? Want aan verspilling heb ik een hekel groetjes Cees Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Ja...die zijn eetbaar (niet giftig, niet ongezond) maar je moet dan wel voor lief nemen dat ze wat ruw en soms stekelig kunnen zijn en uitdrukkelijk naar kool smaken. In de sla vindt niet iedereen dat prettig. Als ze niet jong zijn (dus als de bietjes oogstbaar zijn) zullen ze - ook gekookt - hard en stug blijven en ook dat is niet lekker om te eten. Eetbaar is dus niet hetzelfde als: lekker! Soms worden raapjes om de (zeer jonge!) stelen met blaadjes geteeld: dat heet raapstelen. Een ouderwetse stamppot-groente! Een speciale selectie van zaad van planten die zolang ze klein blijven, zacht en mals blad vormen en niet zo zeer knolletjes, die daarom ook onder een andere naam wordt verkocht. Het wordt vanaf het einde van de herfst tot uiterlijk maart gezaaid , flink dik en liefst in de platte bak of koude kas. Vroeger was er aan het einde van de wintertijd weinig verse groente en je kunt je voorstellen dat mensen erg blij waren met een stamppot van zo een vroeg, vers en vitaminerijk gewasje. Soms wordt het ook bladmoes genoemd, maar dan kan het ook gaan om een ander gewasje, namelijk nemesia. Naar wat ik lees en hoor, wordt die soort (is ook weer familie van raapjes) tegenwoordig lekkerder gevonden en eerder geteeld dan die echte raapsteeltjes van vroeger. Als je het blad niet wilt verspillen: kippen, schapen, koeien enz. zullen het zeker wel lusten...en je kunt het ook nog composteren. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cees7274 Posted May 15, 2013 Author Share Posted May 15, 2013 Intressant. Werkt het dan omgekeerd ook: als ik mijn raapstelen door laat groeien, worden het dan meiraapjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noompi Posted May 15, 2013 Share Posted May 15, 2013 Zeker eetbaar! Sterker nog, ik heb ze eergister fijngesneden en met een beetje olie geroerbakt. Daarna naast de curry maaltijd opgegeten! Smaakte prima! Mijn meiraap was echter wel redelijk jong... Quote http://noompisbm.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fatima Posted May 16, 2013 Share Posted May 16, 2013 Als ze volgroeid zijn, kun je ze eerst stomenen vervolgens opbakken met kruiden. Mijn moeder en tantes kunnen nooit wachten totdat de raapstelen dus groter zijn geworden. Ik zelf vind ze dan erg bitter smaken, maar zij vinden het heerlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts