rombo319 Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Zoals beloofd in het voorsteltopic plaats ik hier nog wat foto's van mijn vorderingen in tuin en kas.De kas is klaar en er zijn al enkele dingen gezaaid. de pluksla en de radijsjes doen het al goed de peperplantjes doen het ook al lekker voor het raam de rabarber loopt ook al aardig uit. goed om straks champagne van te maken. dit zijn de laats overgebleven wijnstokken.ik leid en snoei ze als een soort pergola, als het blad er aan zit is dat een prachtig gezicht. Ik zal proberen regelmatig wat foto's te plaatsen van mijn groei en bloei pogingen. groets,arrie Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Leuke foto's! Mooi hoor, de binnenkant van de kas. In die van mij moet nog steeds een keer een paadje worden gemaakt De tomatenspiralen staan al klaar zie ik Ik ben ook erg benieuwd naar het beeld met de bladeren aan de wijnstokken. Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Mooie kas en vooral je pergola van druiven lijkt me prachtig, je sla en radij staat er mooi al bij.Wat en hoe maak je rabarber champagne nog niet eerder van gehoord ? Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 (aangepast) Prachtig kasje heb je daar zeg. En ook die pergola vind ik erg mooi. 10 maart 2011 aangepast door Gast Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Netjes hoor. Maar hoe maak je champy van rabarber? Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rombo319 Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 10 maart 2011 Champagne van rabarber is relatief eenvoudig te maken, maar het is wel bewerkelijk. Omdat een wijn van rabarber mooi neutraal is maar wel in balans wat zoet en zuur betreft, is de rabarber uitermate geschikt. De bedoeling is dat je eerst een "stille" wijn maakt en deze volkomen laat uitgisten. Er mag dus geen restsuiker inzitten want anders kun je het eindresultaat niet goed bepalen.Als het fout gaat kan de champagnefles makkelijk 8 atmosfeer verdragen maar de druk kan veel verder oplopen met uit elkaar spattende flessen als gevolg. Als deze wijn dus helemaal is uitgegist kun je op basis van het aantal liters er weer een bepaalde hoeveelheid suiker en gist aan toevoegen.Dan gaat alles in de champagneflessen, waar het dan opnieuw gaat gisten . (als je geluk hebt)Omdat de flessen goed worden afgesloten (met een kroonkurk) blijft het co2 , die ontdeugende belletjes dus, in de fles. Flessen op de kop leggen en regelmatig draaien, het sendiment hoopt zich dan op tegen de kroonkurk in de flessenhals. Dan komt het moeilijkste gedeelte: de flessen in de vriezer zetten tot alleen het bovenste gedeelte van de hals bevroren is.Kroonkurk eraf halen, door de enorme druk in de fles springt de ijsprop met het sendiment weg en dan onmiddelijk en zeer snel de fles weer afsluiten met een champagnestop en een metalen korfje om e.e.a. goed te vergrendelen. Je moet wel geduld hebben want de champagne is het lekkerst als je er een jaarje vanaf kunt blijven. Al met al een procedure van een jaar of twee, maar het resultaat mag er dan ook wezen.groets,arrie Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rombo319 Geplaatst: 10 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 10 maart 2011 Oh ja, vergeten. Sap is eenvoudig uit de rabarber te halen. Het liefst gebruiken we stelen van de eerste oogst. Boven en onder van de steel minstens vijf centimeter afsnijden en weggooien. Daarin bevind zich nml. het meeste oxaalzuur en een overdosis is niet goed voor de mens. Wees gerust, je kunt makkelijk 1 flesje per dag drinken zonder schadelijke gevolgen. De stelen snij je in stukjes van max. 5 centimeter en dan kieper je alles in een schoon kussensloop in de diepvries. Op het moment dat je de wijn wilt gaan maken er weer uithalen en het hele kussensloop met inhoud laten ontdooien boven een emmer, vat of wat dan ook. Het sap loopt er dan gewoon uit zodat je alleen het laatste restje makkelijk met de hand kunt persen.groets,arrie Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Wat gaaf, als je een keer tijd hebt kun je dan zo'n stappenplan maken bij receptentopic ?, of is er een link met stappenplan en wat je nodig hebt ?Leuk zo weer iets heel anders met je groente/rabarber doen, zou ik best willen proberen als ik denk dat beetje tedoen is voor de gein. Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 11 maart 2011 Share Geplaatst: 11 maart 2011 Daar zou ik wel eens een glas van willen proeven! Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
rombo319 Geplaatst: 27 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 27 maart 2011 Zo, tijd voor een update van het tuingebeuren. Met dit mooie weer gaat alles zeer voorspoedig, ook in de kas: Munt, peterselie en in de achterste bakken munt gezaaid en de Afrikaantjes. Blij met m'n automatische raamopenenr. Dat is tocht wel een geweldige uitvinding. De vierkantemetertuin is inmiddels ook klaar om beplant te worden. Deze week de peulen uit de kas naar buiten gedaan. Vanwege het grote aantal duiven en andere dieren zoals konijnen, toch maar even een netje er omheen gedaan. Ook in de druiven begint langzaamaan leven te komen.Knoppen beginnen te schuiven en de sapstroom is aardig op gang gekomen. Hier en daar zie je op een snoeiplek het zgn. bloeden. De rabarber gaat als een speer. Binnen gaat alles ook nog voorspoedig. Hier de peper- ,tomaten- , en paprikaplantjes. Zojuist de laatste twee soorten (late) tomaten gezaaid. groets,arrie Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 27 maart 2011 Share Geplaatst: 27 maart 2011 Geweldig hoor! Ziet er allemaal goed uit. Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 28 maart 2011 Share Geplaatst: 28 maart 2011 Mooi man!!! Je tomaatjes lijken wel soldaatjes... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 28 maart 2011 Share Geplaatst: 28 maart 2011 Handig die piepschuimen bakken in de kas. Daar blijft alles wel goed warm in. Je planten groeien geweldig goed. Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten