Jump to content

Bloemen uit de salie halen?

-sanne

Recommended Posts

Je moet helemaal niks

Maar dat is een pas gekochte Salie neem ik aan ? Of 1 in de kas ?

Als je salie nu snoeit ( zeg de bloeitak halveert ) dan bloeit ie later in het seizoen alsnog. Maar je kan hem ook in bloei laten komen hoor. Ik weet niet met welke reden je nu zou willen snoeien ?

Die van mij staat ook op het punt van bloeien. Ik denk dat Sanne bang is dat de smaak van het blad achteruit gaat? En daarom wil snoeien?

Ik laat ze er altijd in, prachtige bloemen waar veel bijen op af komen.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Gelukkig!!!

Het gaat me altijd zo aan m'n hart om bloemen te verwijderen.

Bij de rabarber vind ik het ook zo mooi maar ja daar wordt de plant mee om zeep geholpen.

Bloemen van de salie mogen dus gewoon blijven

Alleen als je de bloemtoppen droogt (voor in de thee) , dan moet je ze nu oogsten.

Ook als je plantje nog klein is en je wilt het snel ver(vier)dubbelen...dan (net als bij jonge lavendel) 4 x de bloemscheuten afknippen en daarna laten bloeien en na de bloei weer meteen 20 cm boven de aarde( of 10 cm boven evt verhoutte taktjes) afknippen.

Salie wordt een behoorlijke plant. Als kruid of voor de thee blijft er volop blad, ook als de mooie bloei verschijnt. Goede bijenplant!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wist niet eens dat salie kon bloeien! Die van mij deed vorig jaar niks, ik zie nu ook geen knopjes. Of had ik hem moeten snoeien? Ik heb wel wat takken afgelegd en dat is geloof ik wel goed gegaan.

Als je met "salie" Salvia Officinalis bedoelt, dan nee, die bloeit niet echt makkelijk. Er zijn ontieglijk veel salvia soorten, wil je een Officinalis die wel makkelijk bloeit dan raad ik bv de "Silver Leaf" variant aan.

Daar heb ik er een vijftigtal van staan en door de heersende klimatologische omstandigheden staan die allen vol bloeiknoppen.

Een betere weerman kan je niet hebben, de natuur is je beste waarzegger.

De paarse varianten bloeien zelden of nooit, de rasechte Officinalis ook niet zo gauw en zeker niet als je hem elk jaar fel terugsnoeit. Zelf snoei ik salie om de twee jaar. Elk jaar snoei ik wel het dode hout weg.

Voor keukengebruik en om tee van te maken is de spaanse salie (Salvia Angustifolia) het meest aangewzen. Weinig thujon, bloeit mooi in blauwe aren maar is geen makkelijke starter. Als ie eenmaal "vertrokken" is groeit ie prima. Bemesten of bewateren hoeft niet, enkel wat kalk af en toe.

Alleen als je de bloemtoppen droogt (voor in de thee) , dan moet je ze nu oogsten.

Ook als je plantje nog klein is en je wilt het snel ver(vier)dubbelen...dan (net als bij jonge lavendel) 4 x de bloemscheuten afknippen en daarna laten bloeien en na de bloei weer meteen 20 cm boven de aarde( of 10 cm boven evt verhoutte taktjes) afknippen.

Geedee, waarom zou je die bloemtoppen in je thee willen? Het gedroogde blad kan toch overal voor gebruikt worden, ook thee?

Tja.... je ziet ze wel eens in mooi gedrapeerde potten in een kruidentheewinkel....Onder het motto: "t oog wil ook wat"

Of de bloemtoppen iets toevoegen qua bestanddelen: géén idee.

Ik heb een 4 of 5 jaar oude salieplant staan van 80 bij 60 cm en die kan best 10 bloemen van de ongeveer 300 missen. Blijven er zát over voor de bijen ..... en het staat wel mooi in mn droog-mn -eigen-thee-kruidenpot