marloesmm Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Hallo! Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van een Nuts-tuin. Zo fijn om midden in de stad nu toch een moestuintje te kunnen hebben. Mijn balkon werd vorig jaar toch echt te klein Ik heb de tuin over kunnen nemen van iemand en er staat dus al het e.e.a. in. Daarover gaat dan ook mijn vraag. Ik heb geen ervaring met een moestuin, alleen dus het planten in bakken op balkon.Wat zouden jullie doen...de groenten en planten die er al in staan eerst laten groeien en kijken wat ervan komt. Of kan ik ze verplaatsen zodat een aantal in de volle grond staan en ik daarnaast ook nog ruimte heb voor bakken? Er staat al rabarber, aardbeien, maggiplant, lavendel en verder nog wat bloemen. Ik zou ook mais en pompoen willen zaaien, kan dit in een bak of is dat juist beter in de volle grond?Oja...en hoe kan ik voorkomen dat op de luizen de oostindische kers opeten. Dat gebeurde me vorig jaar in balkonbakken en ik vind juist de bloemen zo lekker en mooi. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorg Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 (aangepast) Welkom Marloes, Gefeliciteerd met je moestuin. Ik zou persoonlijk de planten er op laten staan, in ieder geval de rabarber en aardbeienplanten. Verplanten van de rabarber zou ik alleen doen als het echt niet anders kan (anders wachten tot oktober). De rest kan je nog wel verplanten mocht je dat willen. Mais kan in de makkelijke moestuinbak maar kan wel het licht wegnemen van de andere planten. Persoonlijk zou ik de mais in de volle grond planten (in een blokje met meerdere planten voor de bestuiving). Pompoen beter in de volle grond omdat deze nogal veel ruimte inneemt. Voor de bladluizen: bladluis-voorkomen-en-bestrijden-t7.html (met je vingers eraf wrijven en een koude waterstaal met de plantenspuit (op de juiste stand))of even de zoekfunctie van het forum gebruiken. Of begrijp ik je verkeerd en bedoel je de planten van het balkon naar de volle grond? In dat geval zou ik ze inderdaad verplaatsen naar de volle grond. Hoeveel bakken ga je zetten en hoe groot is je tuintje? 10 maart 2011 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Castaneda Geplaatst: 10 maart 2011 Share Geplaatst: 10 maart 2011 Je kunt ook proberen je planten zo gezond mogelijk te maken, gezonde planten worden namelijk veel minder, tot niet, aangetast door ziekten en plagen en dus ook luizen. T is een beetje experimenteren, maar zodra je weet hoe het een beetje werkt, ben je wel van de oorzaak af. Een goede Levende grond zorgt voor optimale groeimogelijkheden en dus voor gezonde planten. Tot die tijd maar met koud water spuiten, of iets dergelijks, inderdaad. Persoonlijk zou ik zoveel als mogelijk in de volle grond zetten, omdat daar de planten veel meer hun weg kunnen gaan, er vaak meer leven in de bodem aanwezig is (wormen, micro-organismen enz.) en vaak ook een grotere verscheidenheid aan mineralen en andere voedingsstoffen, dan in de doorsnee plantenbak (potgrond/compost of dergelijks). Maar dit is natuurlijk aan te passen. Verder wat Jorg zegt. Quote Comprehend and copy Nature Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
marloesmm Geplaatst: 11 maart 2011 Auteur Share Geplaatst: 11 maart 2011 Mijn tuintje is niet zo heel groot, zo'n 5 m bij 2,5 ofzo (moet m nog opmeten) en hij grenst aan een heg waardoor daar ook een stuk schaduw is. En je begreep het goed hoor, ik wil het gaan zaaien. Op het balkon zullen dit jaar voornamelijk bloemen en kruiden komen.Vorig jaar had ik daar mais gepland in een grote speciebak, uiteindelijk 3 maiskolven geoogst maar ze smaakten heerlijk!Morgen ga ik het opmeten en dan kijken waar er bakken kunnen staan.Dank voor jullie reacties.Oja die luizen haalde ik vorig jaar gewoon met de hand weg maar er was niet tegen op te vechten Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
RickT Geplaatst: 11 maart 2011 Share Geplaatst: 11 maart 2011 Ik ga dit jaar proberen de luizen te bestrijden met brandnetelsap pluk de brandnetels laat het een week in het water staan, stinkt wel maar je hebt een geweldig middel tegen de luizen. Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Helly Geplaatst: 11 maart 2011 Share Geplaatst: 11 maart 2011 Google op brandnetelgier of zoek het op in een moestuinboek. Quote Good things come in small packages Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.