Nancy Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Dit jaar heb ik ze voor het eerst gezaaid, binnen in huis.Wekenlang kwam het maar niet op.Nu hebben ze al enkele weken 2 kiemablaadjes en staan ze buiten in een serre die half open is.En vd week pas het eerste echte blaadje gezien, 2 mm groot. Gaat het bij jullie wel goed en gemakkelijk?Ik had er zo'n zin in, vind ze zo lekker maar ik vrees dat het niks gaat worden, jank. Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Ik heb vorig jaar een plantje (heet eigenlijk goudbes, hier heet ie Andesbeere) gekocht, eind mei in de tuin gemikt op een zonnige warme plek en het is gaan woekeren als een ongediefde tomaatplant ) Slechts licht gemest met langzame kleinfruitkorrels. Ik heb hem niet getrimd of wat, gewoon laten woekeren,ongelovelijk gewoon Dit jaar weer gekocht maar nu ga ik hem na alle regels van de kunst in september ontdoen van onderste blad en de stengels terugbrengen tot de laatst gevormde vrucht en nieuwe stengels weghalen zodat alle vruchten nog kunnen rijpen....ongelofelijk lekker.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Ik heb in maart de mini variant gezaaid en ze doen het prachtig! Ze komen nu helemaal vol met bloemen, hele mooie witte met een blauw randje. Dus hier dan ze het alle 6 heel goed ! Maar wel de mini variant dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berry Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Hier doen ze het ook goed. Ze staan al een tijdje in de koude kas. Maar in het begin deden ze er ook wel langzaam over hoor. Quote http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Hi Mamoes, kun je mij vertellen hoe die mini variant heet want daar wil ik ook wel wat zaad van, eens kijken of ik er aan kan komen .. ) MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Ja, hoor! De Physalis pubescens. Ik heb ze gekocht van Diana van http://www.mooiemoestuin.nl. Ze heeft er ook een stukje over geschreven hieronder als je op de link klikt. Heel leuk tot nu toe! http://www.mooiemoestuin.nl/zadenlijst-2012-2013/zaden-overig-eetbaar/physalis-pubescens/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Dank je wel, misschien waard om nog zaden te scoren en binnen te laten groeien ) Ik ben echt dol op die dingen...) Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nancy Posted May 17, 2013 Author Share Posted May 17, 2013 Ik vind ze ook zo lekker, maar als ik lees dat hij bij een van jullie al bloeit wordt ik niet blij, ja wel voor jullie hahaha, maar dan geloof ik niet dat de mijne van het jaar nog wat gaat worden.Ik had hier op het forum ook geruild, een hoop goudsbloemzaad tegen wat ananaskerszaad en 4!!! zaadjes vd mini variant, daar is er geen van opgekomen Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Nancy, ik weet niet zeker, maar volgens mij heb ik begin maart gezaaid, en zijn die krengen nog maar 1 of 2 cm hoog geworden. Echt langzaam. Maar ik weet van vorige jaren dat als ze eenmaal de smaak te pakken krijgen, inderdaad uitgroeien tot wilde struiken. Ik lees tot mijn verbazing dat er regels der kunst zijn om ze te dieven en te leiden... dat lijkt me wel wat, want ik vind de plant heel erg leuk, maar zat een beetje aan te hikken tegen het feit dat ze straks zo veel ruimte in beslag nemen... goed idee dat (bege)leiden van de plant, ga ik zeker doen.. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Stond hier ook lang stil. Half februari gezaaid dacht ik. Komt nu een serieuze groei in. Eventjes geduld hebben en volgend jaar wat eerder zaaien eventueel Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ModestMouse Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Volgend jaar wil ik die ook echt in de tuin! Lijkt me een geweldige plant. Staat ook twee keer in de groei en bloei moestuin special. Ik zie nu ineens overal dingen die ik ook graag wil, maar ik ben net te laat dit jaar. Nou ja, heb al een mooie lijst voor wat ik volgend seizoen graag wil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mamoes Posted May 17, 2013 Share Posted May 17, 2013 Ik heb het precies bijgehouden: 17 maart gezaaid en 28 maart gekiemd. En de eerste knopjes ongeveer 1,5 week geleden en nu gaan ze ook allemaal langzaam aan open. De plantjes zijn nu ongeveer rond de 25 cm hoog (het worden kleine struikjes van ongeveer 45cm hoog en 50 cm breed). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Klinkt goed Mamoes... snelle groei van een compact plantje... en als dat kleine plantje ook nog lekkere - en veel ervan - vruchtjes produceert: ga ik helemaal om... ha, ha.. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
T&M Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Ik had februari ook ananaskers gezaaid, niets van opgekomen, toen nieuwe zaden gekocht en eind maart tweede poging gedaan. Heb nu 6 'plantjes' van een cm met beginnend twee echte blaadjes van een mm groot. Gaat maar zeer traag, komt er hier nog iets van voor dit jaar? Staan in tuinkas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Langzame starterss, extreme sprinters als het eenmaal zomer is en ze lekker warm staan..... Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Dat klopt tot aan het sprinten, dat doen ze hier ook nog niet... In februari veel te veel gezaaid, alles kwam op. Heb op de MTF ruildag enkele jonge planten uitgedeeld ter ruil. Eigen planten staan op hun plek buiten te wachten op beter weer. Het gaat nog niet hard maar ze staan er goed bij. Hoe zou het gaan met de ananaskersen bij hun nieuwe eigenaren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Ik heb vorig jaar 2 planten gehad.Het werd een oerwoud,en bij mij waren lang niet alle bessen rijp geworden.Maar nu.....komen er allemaal kiemplantjes van de ananaskers op.Het hele stuk waar ze vorig jaar stonden is bezaaid ermee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Ik hier van de lichitomaat die ik absoluut niet meer wil hebben...mijn kippen hebben door het opeten de boel overal verspreid.... Maar die goudbes kun je uitdunnen, de plantjes leiden en trimmen, na een aantal bloemen/bessen de stenkel toppen en eventuele nieuwe stengels verwijderen... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Ik heb hem nog steeds in de woonkamer staan, hij is nu zo'n 35-40 cm groot, maar ik twijfel heel erg om hem buiten te zetten, 't is nog zo fris Zouden jullie hem wel buiten zetten of staan die van jullie wel al buiten ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Die van mij heb ik net buiten gezet, die stond al een week buiten op de stoep, warme beetje beschutte plek uitgezocht...we zullen zien... Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Ik heb hem nog steeds in de woonkamer staan, hij is nu zo'n 35-40 cm groot, maar ik twijfel heel erg om hem buiten te zetten, 't is nog zo fris Zouden jullie hem wel buiten zetten of staan die van jullie wel al buiten ?? Ik twijfel ook nog, dus zet ik ze overdag buiten en 's avonds/'s nachts binnen Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nancy Posted May 18, 2013 Author Share Posted May 18, 2013 Ik mag hopen dat het uiteindelijk toch nog onfatsoenlijk grote planten gaan worden Maar op het moment heb ik weinig hoop, oke, vandaag is het 21 graden dus als het nu eens lekker weer zou willen blijven... En Yasmin, als je ze gaat leiden, zou je dan eens foto's willen maken? Ben er wel benieuwd naar. Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 De mijnen staan al een tijdje buiten, met hun 1 cm hoogte... ha, ha... Ze staan in zo'n Action kasje... zien er goed uit, alleen nog geen beweging. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 Hier staan er 3 in de kas, ze zijn zo'n 30 cm hoog. De rest staat nog binnen, moeten naar buiten zodra het lekker weer is. Duurt nog wel even dus... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted May 18, 2013 Share Posted May 18, 2013 ik zag dat die krengen als onkruid opkomen in het aardappelbed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts