Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Owke hartelijk dank, dat weet ik dan ook weer

Zou ik hem nu nog scheuren en overplanten voor de winter of wachten tot de lente?

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:

Was het één plantje dat je in de pot hebt gezet? Niet scheuren dan, maar nu uitplanten naar een lekker stukje grond zou hem misschien nog bij doen trekken. Nog een paar maanden te gaan, in de winter sterft de plant af.

Geplaatst:

Waren er verschillende, minstens 5-6.

Was de eerste keer dus had geen idee dat ze zo hard gingen groeien

Heb een kleine tuin, dus zal ze scheuren en de 2-3 sterkste in de volle grond zetten en fingers crossed dat er nog fruit aan komt.

Heb nog bijna 400 zaadjes, dus voor volgend jaar weer heel wat bijgeleerd

Nogmaals hartelijk dank

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:

Ha, had jij ook al zoveel zaden? Ik had ook zo veel zaad, heb het dom genoeg allemaal in één keer gezaais afgelopen voorjaar... blij dat ik er toch een paar mooie planten van heb, en nog wat uit kunnen delen. Volgend jaar met de zaden van deze planten verder kweken, het is een blijvertje in mijn tuin.

Graag gedaan nog en succes, laat maar weten tzt of ze het nog gaan doen ja?

Geplaatst:

Ik heb m in de kas gehad maar daar ging hij enorm groeien....net n jungle...veel vruchten gehad ..........ik had m toen trouwens het jaar ervoor in september gezaaid en binnen overgehouden.

Geplaatst:

Goed idee! Zou je ook verse zaden kunnen leggen?

Geplaatst:

Gewoon proberen .... en als t kiemt, kun je t ons vertellen

Geplaatst:

Ach ja, proberen kan altijd dus gewoon doen. Je hoort er nog van, ben zelf ook wel benieuwd.

Geplaatst:

Verse zaden ontkiemen geloof ik makkelijker. Zou ik ook moeten doen: nu zaaien. Bedankt voor de herinnering.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

De twee planten die ik in de kas heb zijn ook veel groter dan die buiten staat, maar lang niet zoveel vruchten als de plant buiten.

Volgend jaar zeker weer, want wel lekker, maar dan alleen buiten.

Halen jullie de zaden er uit of laat je zo'n kersje eerst rotten?

Geplaatst:

Waarom eigenlijk opnieuw willen zaaien ? De planten zijn toch eigenlijk vast ? Of hebben jullie het over een soortje dat niet vast is ?

Sterft af bovengronds, en komt laat weer boven. Maar waarom niet gewoon overhouden in volle grond of pot ? ( en worteluitlopers nemen is nog makkelijker ter vermeerdering )

Geplaatst:

Ananaskers als vaste plant? Ik denk dat je hem dan verward met een andere plant. Mijn ananaskers was na de winter 100% dood. Als je hem wilt overwinteren zal dat vorstvrij in pot moeten doen.

Geplaatst:

En dat doet goed.Even bij 10 graden overwinteren.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Mijn moeder heeft er vorige winter een overwinterd in de woonkamer (serregedeelte). Daar was het 12-25 graden en de plant heeft heel de winter nog vruchten gegeven en werd heel erg groot. Beetje teruggeknipt in het voorjaar, maar de plant was echt op dus die deed het niet echt meer.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik heb een stek overwinterd. Ik zag er eigenlijk niet veel heil meer in in maart, maar later in het voorjaar ging de stek nog prima groeien. Ik kreeg ook gezaaide ananaskers van Huub. de twee planten heb ik naast elkaar gezet in de tuin, zelfde plek dus, maar die van Huub heeft het echt veel beter gedaan. Niet wat afrijpen betreft, want dat doen ze nu beide gelijk, maar de gezaaide gaf veel meer takken en dus ook vrucht.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik had vorig jaar twee soorten ananaskers staan: physalis little lanterns en physalis edulis (zaden van Somers). De tweede soort wordt tot 2 meter hoog, geeft papierkleurige lampionnen met donkergele bessen, en gaat kapot zodra de nachtvorst intreedt. De eerste soort blijft laag, vormt in tegenstelling tot de tweede soort nieuwe scheuten op worteluitlopers en gaf vorig jaar geen vrucht. Ik heb dat veldje toen omgespit - maar in de lente kwam die lage soort, toen de nachtvorst echt geweken was, weer op - en het was nochtans een koude winter geweest. Die plantjes hebben dit jaar wel enkele bessen gegeven, met een oranjekleurige lampion en donkeroranje vruchten. Iets kleiner dan die van de eerste soort, met dikkere zaden, en hoewel ze volgens de verdeler van de zaden zoeter zouden moeten zijn, vond ik ze bitter smaken.

Geplaatst:

Ik dacht dat die oranje lampionplant niet eetbaar was.

Ik kom om in de ananaskers als ik ze niet goed uitroei.Die zaadjes zijn echt wel winterhard,want na het seizoen waar de ananaskers stond komen in het voorjaar weer zaailingen omhoog.Ik plant ze niet weer,vond het erg tegenvallen. Misschien nog s in een pot proberen. De plant was echt een grote bos,maar vond de opbrengst besjes niet zo geweldig.

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

onze ananaskers die we dit jaar hebben gezaaid binnen geeft nu al bloemetjes! Hoe bestuif je ze, gewoon ff tikken net als bij tomaat?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Nee met een kwastje van bloempje naar bloempje.Even denkbeeldig voor bijtje spelen.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

oh dan moet ik dus nog even wachten, er is nog maar 1 bloempje

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Je moet inderdaad geduld hebben. De planten komen traag op gang maar in de zomer groeien ze flink door. Ze stellen weinig eisen. Ziektes en ongedierte kennen ze nauwelijks. Ze houden alleen van wat warmte.

Om een goede oogst te krijgen moeten de planten getopt worden als ze zo'n 25 cm hoog zijn. Dan vertakken ze zich. Een plant geeft dan al gauw zo'n 100-150 vruchten. Het helpt om een touw boven de planten te spannen en daarmee de uitlopers aan op te binden.

Als u een plant heeft kan die vorstvrij overwinteren. Hij moet dan terug gesnoeid worden. Van wat er afgeknipt worden kunnen stekken gemaakt worden. Als u liever wilt zaaien dan moet u een rijpe bes boven wat keukenpapier pletten. Het vocht trekt in het keukenpapier en de minuscule zaden blijven achter.

Er staan veel filmpje over de plant op Youtube. U moet dan zoeken op "Physalis" of "Physalis Peruviana"

Geplaatst:

Naar mijn ervaring vertakken ze ook zonder toppen, ik denk niet dat dit nodig is. Om omvallen te vermijden, zet ik palen langs het perk waar ze op staan en span ik om de zoveel tijd en telkens wat hoger een touwtje om ze in hun perk te houden.

Geplaatst:
Ik dacht dat die oranje lampionplant niet eetbaar was.

Ik kom om in de ananaskers als ik ze niet goed uitroei.Die zaadjes zijn echt wel winterhard,want na het seizoen waar de ananaskers stond komen in het voorjaar weer zaailingen omhoog.Ik plant ze niet weer,vond het erg tegenvallen. Misschien nog s in een pot proberen. De plant was echt een grote bos,maar vond de opbrengst besjes niet zo geweldig.

Recent gecheckt bij de zadenleverancier in kwestie en het blijkt inderdaad om de niet eetbare variant te gaan. Die soort is winterhard, heeft worteluitlopers en oranje lampionnen die als droogbloem te gebruiken zijn. Gelukkig hebben we daar niet echt van gegeten - volgens de verpakking ging het om een lage, eetbare physalissoort die ideaal was voor teelt in pot.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.