Victorus Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Wat is eetbaar/niet eetbaar? De bes uit de lampionplant is eetbaar in de zin dat hij niet giftig is. Maar hij smaakt nergens naar. Quote
Claudia69 Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 De bronnen zijn hierover blijkbaar verdeeld, volgens de ene is die variant giftig (geen idee in welke mate), volgens de andere werd ze vroeger gebruikt om marmelades en wijn te bereiden (en dan zou ze toch eetbaar moeten zijn). Ze was in elk geval niet lekker, te bitter om zo van te snoepen Quote
wilmer Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Nog over de opbrengst van de Ananaskers, ik had vorig jaar een aantal heel grote planten (zeker één vierkante meter per stuk). Daar kwamen honderden besjes aan inderdaad. Maar er werden er maar een stuk of tien rijp, dus voor het werk dat je eraan hebt en de ruimte die het inneemt vind ik het wel een magere opbrengst. Met een aalbes op dezelfde ruimte heb je jaar naar jaar een emmer vol bessen. Quote
Victorus Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Het zijn tropische planten die van veel zon en warmte houden. Met een slechte zomer zal de oogst tegenvallen. Quote
wilmer Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Ik ben trouwens gek op vreemde planten en vooral fruit, dus ik blijf het toch proberen Quote
dennislp Geplaatst: 15 mei 2014 Geplaatst: 15 mei 2014 Welke soort had je? De soort die wat lager blijft en kleinere bessen geeft, daar heb ik in m'n 1e jaar ongeveer mijn hele oogst weggegooid.. Ik dacht dat ze niet rijp waren, maar achteraf bleek van wel. Ging er vanuit dat ze nog meer oranje zouden worden, want de grotere soort is wat donkerder van kleur (is mijn ervaring?). Maar de grotere soort, die rijpte hier afgelopen jaar ook niet optijd af. Was pas in februari rijp (stond in een pot, ging vanaf november de schuur in). Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
wilmer Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Ik had de grotere soort. Ik had ook een zakje zaad gekocht van de lagere soort bij Vreeken, maar helaas kiemde van de 3000 zaadjes er niet één.Ik probeer nu de tomatillo (physalis ixocarpa) eens kijken of dat wel lukt. Quote
mijke Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Je moet inderdaad geduld hebben. De planten komen traag op gang maar in de zomer groeien ze flink door. Ze stellen weinig eisen. Ziektes en ongedierte kennen ze nauwelijks. Ze houden alleen van wat warmte. Om een goede oogst te krijgen moeten de planten getopt worden als ze zo'n 25 cm hoog zijn. Dan vertakken ze zich. Een plant geeft dan al gauw zo'n 100-150 vruchten. Het helpt om een touw boven de planten te spannen en daarmee de uitlopers aan op te binden. Als u een plant heeft kan die vorstvrij overwinteren. Hij moet dan terug gesnoeid worden. Van wat er afgeknipt worden kunnen stekken gemaakt worden. Als u liever wilt zaaien dan moet u een rijpe bes boven wat keukenpapier pletten. Het vocht trekt in het keukenpapier en de minuscule zaden blijven achter. Er staan veel filmpje over de plant op Youtube. U moet dan zoeken op "Physalis" of "Physalis Peruviana" Hm weet je dat zeker? Volgens enkele bronnen (dianas mooie moestuin en het vergeten groente boekje en nog wat sites die ik niet gebookmarkd heb) groeit ie juist snel (die van mij groeide ook snel) en moet je ze juist zo veel mogelijk met rust laten. Dus juist niet dieven, niet toppen, niet steunen. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Claudia69 Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 Hij groeit snel maar heeft na het planten wat tijd nodig om op dreef te komen. Quote
Victorus Geplaatst: 16 mei 2014 Geplaatst: 16 mei 2014 @mijke Ik heb het van een Franse kweker die de plant al 30 jaar kweekt. Zijn filmje staat op http://www.youtube.com/watch?v=QuRNWrpo7HM. Frans is voor veel Nederlanders een lastige taal maar zijn spraakgebruik is erg duidelijk. Quote
mijke Geplaatst: 17 mei 2014 Geplaatst: 17 mei 2014 ik spreek geen woord frans dus daar houdt het voor mij op Mijn plant is na het zaaien vlug gekiemd en groeit sindsdien gestaag door, hij heeft ook al bloemetjes (maar nog niet tegelijkertijd dus ik kan ze nog niet bestuiven). Ik vind er dus niks traags aan. Hij gaat precies gelijkop met mijn tomaten: tegelijk gezaaid, tegelijk gekiemd, groeien even snel, zijn nu even hoog, en kregen tegelijk de eerste bloempjes. En tot nu toe heb ik er niks voor hoeven doen. Zn stengel is superdik dus ook geen stevigheid nodig. Toppen lijkt me maar raar. Als ik de plant nu zou toppen zou ik alle bladeren weghalen? Nee, ik denk dat ik toch diana's advies opvolg en gewoon helemaal niks met de plant doe. Gaat prima zo! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
appelvrouw Geplaatst: 17 mei 2014 Geplaatst: 17 mei 2014 Leuk filmpje, gedreven persoon. Inderdaad toppen en zo zonnig mogelijk zetten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Frans Geplaatst: 27 mei 2014 Geplaatst: 27 mei 2014 Zomaar iets over een ananaskers . Ditmaal spontaan gegroeid vanuit een keldergat Vorig jaar stond er een pot met een ananaskers naast mijn keldergat. Er moeten toen via het rooster wat rijpe vruchten in het keldergat terecht gekomen zijn waaruit zaden ontkiemden want momenteel staat er een mooie nieuwe ananaskers in het keldergat. Als voedingsbodem gebruikt de plant de het afgelopen jaar in het keldergat gewaaide bladeren van andere planten. Verder krijgt hij sinds 'ontdekking' af en toe een beetje hulp van mij via wat water met wat opgeloste plantenmest. Op de foto beneden de plant vanuit de kelder gezien Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
mijke Geplaatst: 27 mei 2014 Geplaatst: 27 mei 2014 Haha, wat leuk zo'n spontane plant! Bij mij vallen af en toe wat bloemetjes van de plant. Hoort dit zo? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
mijke Geplaatst: 9 juli 2014 Geplaatst: 9 juli 2014 Er hangen inmiddels superveel lampionnetjes aan onze ananaskers. Daarvan zijn er inmiddels al een aantal naar beneden gekomen. De besjes zijn mooi goudgeel, maar niet oranje zoals ze in de supermarkt zijn. De lampionnetjes zijn ook vergeeld, maar nog niet helemaal papierig. Zijn ze dan al rijp? We hebben er een paar geproefd, en hoewel ze niet zuur smaken, zijn ze ook niet echt lekker. Nogal saai en weeiig, alsof er te weinig suiker en zuur in zit. Heb ik toevallig een vieze soort te pakken, of moeten we nog even geduld hebben? Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Bit Geplaatst: 9 juli 2014 Geplaatst: 9 juli 2014 Er zijn nogal wat soortjes. Die jij beschrijft heb ik nooit echt lekker kunnen vinden.Heb je een foto ( ook van de plant ) Quote
thea Geplaatst: 9 juli 2014 Geplaatst: 9 juli 2014 Het vliesje moet echt papier bruin zijn .Dan zijn de bessen rijp. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Frans Geplaatst: 24 juli 2014 Geplaatst: 24 juli 2014 En hij groeide maar door die 'keldergatkers' . Bij het geven van water en meststoffen aan de boven hem hangende geraniums mocht hij meesnoepen en dat zal wel de oorzaak zijn dat hij bleef uitgroeien. Toch knap van zo'n plant die met zijn 'voeten' alleen maar in een laagje in het keldergat gewaaide bladeren staat. Na het nemen van onderstaande foto heb ik hem toch maar een stuk terug gesnoeid. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
diesel4666 Geplaatst: 9 april 2015 Geplaatst: 9 april 2015 Zou de ananaskers ook geschikt zijn als hangplant?Heb hier enkele hangpotten tegen een zuidmuur; dacht misschien de ananaskers erin te doen??? Quote
WestlandseGrunneger Geplaatst: 15 april 2015 Geplaatst: 15 april 2015 Ik zou het gewoon proberen, we zorgen dat de stelen niet te breed uitgroeien denk ik. Quote In de kas, kan alles! Groeten, WG aka Rick
Claudia69 Geplaatst: 15 april 2015 Geplaatst: 15 april 2015 Groeit redelijk stug omhoog, ik weet niet of die wil hangen. Quote
suus76 Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 Zou de ananaskers ook geschikt zijn als hangplant?Heb hier enkele hangpotten tegen een zuidmuur; dacht misschien de ananaskers erin te doen??? Daar worden ze veel te groot voor. Mijn ananaskersen waren vorig jaar wel anderhalf tot twee meter hoog, en namen met zes plantjes een stuk van 3 bij 4 meter in beslag. Quote
Ktrijn Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 Misschien lukt het met de physalis pubescens wel? Die blijven veel kleiner.Ik heb hem dit jaar gezaaid, ik weet nog niet hoe het plantje zal evolueren, het is nog te klein. Quote
mijke Geplaatst: 20 april 2015 Geplaatst: 20 april 2015 die gaat echt niet hangen. Van alle planten die ik ooit gezaaid heb heeft deze de sterkste, meest rechte en rechtopstaande stengel. Ok, op de bloemkool na dan. Maar laat je daar vooral niet door tegenhouden hoor! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.