Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom in speciekuip

Jelmer

Recommended Posts

Vandaag zag ik appelbomen bij het tuincentrum staan die speciaal voor balkon / terras zouden zijn. Nu heb ik een moestuintje op het balkon (gericht op het zuiden) en nu lijkt mij een appelboom wel leuk. Momenteel heb ik een rabarber plant in een speciekuip staan deze wil ik er dan uithalen en in de speciekuip een appelboom plaatsen.

Mijn vragen heeft iemand ervaring met deze soort balkon / terras appelbomen? Ik wil nieuwe grond in de speciekuip doen wat kan ik daarvoor het beste gebruiken? Is het beter om potgrond te doen of compost? Het water verdampt snel uit de speciekuip dus is cocopeat handig om erin in te mengen om wat water vast te houden? Moet er nog koemest korrels of lava meel doorheen gemengd worden? Ten slot als ik de boom top dan wordt die toch niet groter of breder?

Hopelijk kan iemand mij helpen

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Misschien een idee om die appelboom te planten zoals ik mijn vijgen in potten heb staan?

https://www.moestuinforum.nl/vijgen-in-potten-t6376.html?hilit=vijg#p114257.

Het voordeel is dat je de waterhuishouding dan perfect kan regelen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Die vochthuishoudings-oplossing van Sugar is helemaal super natuurlijk , maar mocht je zoiets niet op je balkon willen hebben staan, kun je ook zonder speciale ideeën ( wel met 3 weken vakantie straks in augustus zorgen voor voldoende water ( er zijn aparte topics over ). Maar normaal, ook bij een balkon op zuid, als je maar regelmatig water geeft ( en ook eens de kluit wat laat drogen, niet 'altijd nat ', gaat het wel. Je kunt eventueel de potgrond aftoppen met of compost , of houtsnippers , of zelfs kiezels ter reducering van de verdamping.

Kuip vullen met potgrond ja. Goed aan de drainage denken. onderin wat kleikorrels ? Voldoende gaten, misschien als de kuip onder een afdak staat de gaten niet in de bodem, maar in de zijkant op 1 cm van de bodem ?

Half handje koemestkorrels mengen door de potgrond is ok. Verder na een week of 8 af en toe, niet te veel , wat bijmesten met completere mest. Na half augustus daar mee stoppen.

Cocopeat erbij mengen kan. Compost door de potgrond mengen zou ik niet doen. wel bovenste laag als top.

Uitdrogen is niet goed voor de appel. té nat echter ook niet.

Je kan zo'n boom snoeien ja, voorjaars en zomersnoei. Na half juli niet meer doen. Want dan neigt de boom om tóch nog weer te gaan groeien, en rijpt dat niet meer af voor de winter.

Toppen kan af en toe ja. Maar het is geen bonsai he ? Hoewel dat een geheel eigen kunst is, maar niet je bedoeling toch ?

Dus dat boompje wordt wél hoger en breder ja.

Als ik mijn appelbomen snoei, doe ik dat juist na het vallen van het blad in de herfst voordat er erg veel kou komt (lichte snoei, bijvoorbeeld waterloten verwijderen) of in de winter als er een vorstvrije periode wordt verwacht (zwaardere vormsnoei).

Verder heb ik mijn (geënte) appelboom na het planten als jonge boom uitgebogen om een betere basisvorm te krijgen. De andere is een zaailing die ik zijn gang gwilde laten gaan, en die is niet uitgebogen en nauwelijks gesnoeid. Beide zijn grote bomen in volle grond. Dus niet helemaal representatief voor een boom in pot.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Ik snoei mijn bomen het liefst op een zonnige winterdag in november/december, paar graden onder nul mag perfect.

De koude droge lucht zorgen dat de wondjes heel snel droog zijn. voorjaarsnoei is geen optie als je te weinig groei heft.

voorjaarsnoei is geen optie als je te weinig groei hebt.

Is waar. Maar TS vraagt geloof ik juist om weinig groei toch ? Daarom dacht ik dus wél voorjaars snoei ( en zomersnoei ook trouwens )