Lisan Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Hallo, Ik heb op mijn verschillende aardbeienplanten plekjes op de bladeren zitten. Weet iemand wat het is en wat ik er tegen kan doen? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Op deze foto is ook nog te zien dat een aantal bladeren beginnen te hangen van de Elsanta en vanmorgen was dit nog erger terwijl ze nat genoeg staan. Vorig jaar had ik voor het eerst aardbeien en heb er toen ook een ziekte in gehad. Die planten heb ik allemaal weggedaan en dit jaar weer nieuwe gekocht bij de Welkoop (Elsanta) en de Lambada en de Ostara bij de intratuin. Alvast bedankt voor de reacties Groetjes Quote
Jorg Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 1 en 2 lijken me zo op het eerste oog op vlekkenziekte. De plekjes op de andere foto's herken ik niet direct. Wat heb je verder nog aan bemesting gedaan (hoeveel?) Quote
Lisan Geplaatst: 21 mei 2013 Auteur Geplaatst: 21 mei 2013 Ik heb de Elsanta in potgrond staan en de andere soorten half potgrond half bemeste tuinaarde. En heb er dit weekend nog wat kleine mestkorreltjes bij gedaan van ECOstyle Groente & Kruiden-AZ. Kan ik nog wat doen tegen de vlekkenziekte? bladeren weghalen ofzo? Quote
jvdh Geplaatst: 1 juni 2013 Geplaatst: 1 juni 2013 Tegen vlekkenziekte kun je niet zo veel doen, het beste wat je zou kunnen doen is in het najaar alle bladeren verwijderen en verbranden, dat heb ik gedaan en de vlekkenziekte is nou tenminste 50% minder erg dan vorig jaar. Probeer er ook voor te zorgen dat de bladeren niet voortdurend op de grond liggen. Quote
Lisan Geplaatst: 1 juni 2013 Auteur Geplaatst: 1 juni 2013 Bedankt! Ik zal stro gaan leggen op de grond. Quote
zwaan Geplaatst: 2 juni 2013 Geplaatst: 2 juni 2013 zo te zien heb je ze in een kas staan, daar is het vaak snel warm en vochtig, ideaal voor schimmels om toe te slaan. Voorkom dat het te vochtig wordt en ventileer voldoende. Quote
Stan Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Het weg halen van het blad zou ik doen zo gauw als er nieuw blad komt. Omverspeiding van bladvlekziekte en grauwe schimmel te voorkomen.Het reduceerd wel je aardbei oogst maar geeft je plant voor het volgende jaar 80% meer kans om vrij te blijven. Die bruine randen aan het blad kan n.l. grauwe schimmel zijn. Op het blad geen ramp(zorgt wel voor verdere verspreiding) maar, op je aardbeien geeft dat een mis oogst. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Lisan Geplaatst: 13 juni 2013 Auteur Geplaatst: 13 juni 2013 Ik haal steeds de bladeren al weg omdat ik dacht dat het dan niet verder zou verspreiden. Heb ondertussen al 1 bak met elsanta planten opgegeven.. alle bladeren hingen superslap alsof er een watertekort was terwijl de grond juist te nat was. heb nog gekeken naar de wortels of ik iets raars zou zien maar er was niks aan te zien. Heb nog niet veel geluk met de aardbeienplanten dit jaar. Maar gelukkig al wel een paar lekkere zoete aardbeien gehad! Bedankt voor de tips, het kasje staat helemaal open met het goede weer en het was de bedoeling dat ze naar buiten zouden gaan bij mooi weer maar dat liet iets langer wachten dan gedacht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.