Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tip van de week!!

Featured Replies

Geplaatst:

Week 10: de tip van............ Hansm! Om heel dun te kunnen zaaien:

"Als ik een rijtje in de vollegrond zaai, doe ik na het zaai bedje klaar maken een langstuk wc papier in de zaaigeul (beetje natsproeien kan als het waait dan blijft hij liggen), daarover heen strooi ik het zaad ik zie het dan tenminste liggen op het witte wc papier, en kan beter verdelen.

zaai grond erover en klaar."

De tip van de week! Elke vrijdag wordt de beste tip gekozen, die die week gepost is door 1 van onze ijverige moestuin-forum-leden.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 11: Deze week de tip van..... Weer Hansm! om er voor te zorgen dat muggenlarven nooit muggen zullen worden in regentonnen of watergeefsystemen:

Ik gebruik grote emmers met water in de kas, met katoendraad om automatisch water te geven daar staat dus altijd water in, nu komen daar heel vlug muggelarven in.

Toevallig zitten er in de sloot kleine visjes en heb ik vorig jaar in elke emmer een visje gedaan, deze vreet ze keurig op en eind van seizoen waren de visjes een stuk groter en dik en heb ik ze terug gezet in de sloot.

Dit jaar ga ik zeker weer doen, de visjes vreten ook nog de alg op en de emmers water zien er heel schoon uit tijdens het seizoen

Wel een heel klein visje natuurlijk nemen als je dat doet geen joekel, en vaak vers (koud, sloot) water toevoegen!

Geplaatst:
  • Auteur

Week 12: Deze week de tip van..... Aardbeijim!

Geen tip over/voor de moestuin, maar het fantastische idee om een 'babbeltuin' te maken voor alle offtopic informatie en gesprekken Hier kunnen alle leden praten over andere hobby's, muziek en film!

Geplaatst:
  • Auteur

Week 13: Deze week de tip van.....Frans!

Probeer het eens een keer anders dus zonder te verspenen.

Verdeel eens wat zaad (en dan zonder zaadjes te tellen ) in bijvoorbeeld zo'n grote langwerpige kunststof bloembak . Zo'n bak kun je overal neerzetten dus dat gaat niet ten koste van de ruimte van je tuintje. Er komen op deze manier natuurlijk veel te veel plantjes op om goed te kunnen uitgroeien tot mooie planten, maar dat hoeven ze ook niet. Als de plantjes ongeveer tien cm groot zijn (het ligt er ook een beetje aan hoe dicht ze op elkaar staan) kun je ze gaan gebruiken.

De plantjes die het dichtst op elkaar staan dun je het eerst . Je hoeft daarna alleen maar hun worteltjes af te knippen en je hebt je maaltje verse sla. Door het uitdunnen krijgt de rest van de planten meer ruimte om te groeien zodat je voor iedere volgende keer steeds minder planten nodig hebt terwijl je bloembak toch lange tijd vol blijft.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 14: Deze week de tip van..... Dennislp

Misschien (nog) niet zelf uitgetest of uit eigen ervaring, maar Dennis heeft ons deze week voorzien van aardig wat zelf-maak tips (bijv. het watergeefsysteem) en uitprobeer-tips (zoals de onderkant van de ui die weer uitgeplant kan worden).

Geplaatst:
  • Auteur

Week 15: Deze week de tip van..... Koert!

Zijn tip over oppassen met het eten van 'wilde' paddestoelen:

Met paddestoelen eten uit de natuur zou ik wel uitkijken, zeker als je de informatie via een forum binnen haalt, jij hebt geen idee dus iedereen kan zomaar wat roepen, er zou maar zo'n lolbroek tussen zitten die zegt dat het wel kan. Daarbij komt dat paddestoelen vanaf een foto beoordelen heel lastig is.

(Wil er wel bij vermelden dat als Eva hier een antwoord op geeft ik die wel als (behoorlijk) betrouwbaar zou zien, maar kijk er aub mee uit!)

Geplaatst:
  • Auteur

Week 16: Deze week de tip van: Jorieke ( )! (eigenlijk van Peter Bauwens van Denieuwetuin).

In mijn 'moestuin werkboek' las ik een leuke tip voor luie moestuinierders (uiteraard is iedereen liever lui dan moe ) die van knoflook houden.

Plant een stel teentjes (straks, na je oogst bijv.) dicht bij elkaar, en maak zo een vaste knoflookplant waarvan je de stengels kunt oogsten. Niet alles in 1 keer natuurlijk, maar steeds wat uitdunnen zodat hij altijd groen blijft. Zo krijg je jaar na jaar een grotere pol met lekker scherp groen loof.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 17: Deze week de tip van..... Eva!

Haar tip 'tegen' vogelvraat:

Ik plant gewoon planten en bomen waar vogels gek op zijn...zo blijven ze grotendeels van mijn plantjes af.

Voor de rest...ach, ik een beetje, zij een beetje.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Week 19: Deze week de tip van.... Frans!

Zijn tip voor grote, gezonde, snel groeiende planten:

Je ziet ze regelmatig op foto's voorbijkomen, planten die te lang in te kleine potten blijven staan. Zonde want je doet niet alleen de plant tekort maar ook jezelf want er zijn zoveel betere resultaten te halen als je op tijd verpot.

Link naar de gehele uitleg: https://www.moestuinforum.nl/topic/1567-gun-je-plant-op-tijd-een-juiste-maat-pot/

Geplaatst:
  • Auteur

Week 21: Deze week de tip van..... Nicolette

Voor een goede bestuiving van je courgette planten:

Ik zaai in het voorjaar, op de plek waar de courgettes gaan komen, phacelia (groenbemester/bijenplant) in. De bijen hebben ruim van te voren ontdekt waar ze staan en weten de plek ook te vinden naar de courgettes... waar mijn courgettes komen verwijder ik de phacelia die ik toevoeg aan de compost hoop De rest van de phacelia laat ik er dan tussen staan. Het is altijd een druk bezochte plek.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 22: Deze week de tip van..... Erwin

Zijn tip voor het stekken van aardbeien:

Als je zelf de planten wilt overhouden stek ze voor half augustus. Kijk of ze een goede gezonde wortelkont hebben. Maak de grond waar ze in komen echt goed vochtig. Steek dan de plant met zijn wortelkont erin. LET OP! niet het hart onder de grond stoppen.

Zet alle planten bij elkaar in een kist en dek die af met melkwit planstic dat er geen luchtstroming meer is. Controleer dagelijks of alles nog goed vochtig is. Als het goed is afgesloten dat hoef je geen water te geven. Na 2 weken zijn de potten doorworteld.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Week 23: Deze week de tip van.... Jooze!

Een tip voor als je vermoedt dat de ui-vlieg heeft toegeslagen:

Ik zou steeds oogsten wat je kan gebruiken. Zo oogst je regelmatig en kan je goed in de gaten houden wat er wordt aangetast. Als ze in je sjalotjes zitten meteen alles oogsten denk ik.
Geplaatst:
  • Auteur

Week 24: Deze week de tip van...... Borsalino:

De tomaten en al de rest wat lang genoeg blijft staan in de serre staan in potten van 20 cm waar de bodem is uitgeknipt.

Het water gaat recht omlaag en makkelijk bij hakken-schoffelen daar ge geen plant kunt beschadigen.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 25: Deze week de tip van..... Jorg!

Zijn tip om te zien of een aardappel plant besmet is met Phytophthora.

Een eenvoudige test, die een grote mate van zekerheid kan verschaffen of het werkelijk om Phytophthora gaat, is de volgende: stop één of enkele aangetaste blaadjes in een plastic zak, voeg er een paar druppels water bij en leg de afgesloten zak in het donker bij kamertemperatuur weg. De volgende dag kan Phytophthora worden herkend als zich aan de onderkant van de aangetaste blaadjes wit schimmelpluis heeft gevormd).
Geplaatst:
  • Auteur

Week 26: de tip van..... Frank vwl. Over het (zelf) oogsten van zaad:

Radijszaad ben ik nu ook volop aan het oogsten, ik laat de plant in zijn geheel drogen en dan breek je de peulen zo open. Ik probeer van zoveel mogelijk planten zelf zaad te winnen. Je weet dan van welke plant het komt (en de kwaliteit daarvan) het bespaard je geld en verminderd je afhankelijkheid van leveranciers. Ik heb het boek seed to seed van Suzanne Asworth besteld een paar dagen terug met hopelijk heel veel info over zaad winnen.
Geplaatst:
  • Auteur

Week 27: Een algemene tip (o.a. aangekaart door Koert en Frans)

In juli en augustus kan er nog heel veel worden gezaaid in de moestuin! Met deze warme temperaturen kiemen de zaden snel, en groeien de zaden snel op tot heerlijke groenten.

Zie hier een artikel over het zaaien in deze maanden, met daarbij een lijst met uiterste zaaidata:

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/groenten-zaaien-en-planten-in-juli-en-augustus/

Geplaatst:
  • Auteur

Week 28: De tip van..... RvO!

Over het afknippen van het loof van aardappels, een aantal weken voordat je ze uit de grond haalt:

Nee ze groeien niet door, maar ze ontwikkelen wel een dikkere schil. Dat maakt dat deze aardappelen lang bewaard kunnen worden. Direct oogsten kan ook, maar dan moet je ze vlot daarna eten. Voordeel is dan wel dat je ze niet hoeft te schillen. Wil je toch aardappels zonder schil, dan is een borsteltje of schuursponsje genoeg om de schil er af te halen.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Week 30: De tip(s) van.... Jos!

Over scheuren in je tomaten.

Verticale scheuren ontstaan doordat de plant het opgenomen vocht door verdamping niet kwijt kan. Om te voorkomen dat tomaten scheuren mag er maximaal 2/3 bladeren per keer afgehaald worden. (op een zonnige dag zodat de wonden snel drogen )

Ronde scheuren aan de bovenkant ontstaan door zonbestraling .

Het best is dus niet teveel bladeren weg te halen zeker niet boven een rijpende tros, vanwege de bescherming en verdamping.

Als het dan toch moet dan hooguit de onderste bladeren (onder de eerste vruchten) en voor de rest ietwat uitdunnen.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 31: De tip van.... Thessa!

Voor snel ontpitten van fruit met redelijk grote pitten (bijv. kersen), de waszakjes-methode!

Gekookt fruit in het zakje scheppen, goed knijpen, en pit-vrij-fruit tot jam en andere heerlijkheden verwerken!

resized_236_08e8602429c3de23783cdc445a6b2a1d.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Week 32: De tip van.... Appelvrouw!

Ik heb geleerd dat je bij droogte de sla en andere groentes ook op deze manier goed kan zaaien: neem een halve emmer compost en voeg 2 eetlepels sla-zaad toe.

Meng flink door elkaar. Maak met een hark een zeer ondiepe en brede zaaigeul, maak deze nat en strooi het mengsel erin. Sproei eventueel nog een keer met zeer fijne broes.

Het zaad heeft vocht en voeding van de compost.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 33: De tip van.... Tnetsiser!

Phytophthora is inderdaad kl*te, daar ben ik vorig jaar ook achter gekomen. Bijna alles weg kunnen gooien. Toen dacht ik, is daar nu echt niets tegen te doen? Jawel, dus. Na veel rondgooglen, blijkt dat er soorten bestaan die zeer hoge resistentie tegen deze ziekte hebben. Zo kwam ik o.a. op deze Oostenrijkse website.

http://jo.tomatenundanderes.at/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=32

Voor degenen die geen Duits kunnen, gebruik Google translate, dan is het redelijk te begrijpen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dan deze week ook nog.... een 'Doe-dingetje-van-deze-week' !

Gepost door.... RvO!

OK, het is een gokje.

Als je nu aardappels poot, dan heb met Sinterklaas of Kerst nieuwe aardappeltjes . Of het gaat tussendoor een keer goed vriezen en dan heb je niets . Helaas vroor het vorig jaar al in oktober. Ach ja, zo groot is de inzet nou ook weer niet. Een koude bak of kas helpen natuurlijk.

Straks toch even een paar kleine aardappeltjes poten.......

Mijn bron: http://www.mytinyplot.co.uk/over-winter ... stmas-day/ (leuke blog overigens)

Geplaatst:
  • Auteur

Week 34: De tip van.... Appelvrouw! (zie ook: foto van de week )

Je kunt ook een vals zaaibed maken: enkele weken voor je gaat zaaien in het voorjaar bewerk je de grond zoals je zou doen vlak voor het zaaien. Maar je zaait niet..geeft wel water als het droog is. Het lastige onkruid komt al op en dat kan je dan wegwieden/schoffelen en daarna je groen/bloemen zaaien.

Het houdt niet alle onkruid tegen maar helpt wel.

Geplaatst:
  • Auteur

Week 35: Niet zozeer een tip, meer een test/uitprobeersel. Van... Ludo!

Met uitgebreid foto verslag:

(de uitleg van deze test vind je hier: https://www.moestuinforum.nl/topic/2642-tomatentest-2012/)

Prototest tomaten 2012

Nog enkele planten gevonden in de serre, dus ik kan ze nu al testen en binnenzetten bij koud weer.

Stuk gaas, breed 50 cm en plastiek 50 cm - plastiek komt nadien in de gaasbuis

resized_913_740283c2bb04407818631f3d7d94089d.jpgresized_913_67901dc0b1fc371a1830bb35121cda57.jpg

compost met meststoffen mengen - en nog even vlug potje geplakt

resized_913_53e1c195569942f486165433df4e7fba.jpgresized_913_190d56e32f899a2f6c48fec20735229d.jpg

draad in pot - plastiek hoos erin schuiven

resized_913_bac424d04c520f1eb98fa128b1009add.jpgresized_913_b99f87a45cbb2be983507123c5b135c7.jpg

koker vullen met grond

resized_913_197d1614313fe9f588db23123592333d.jpgresized_913_66c6c346979cc22bf282fd3bcf17604e.jpg

plantje(s) erin (hier 2 tegenover elkaar) - en op plaats in zonnetje!

resized_913_3200b79ff4c3f38cb5931d52ff81625f.jpgresized_913_453c958b42c3dc5a9c7775add0841818.jpg

En nu maar afwachten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.