Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gun je plant op tijd een juiste maat pot

Frans

Recommended Posts

Je ziet ze regelmatig op foto's voorbijkomen, planten die te lang in te kleine potten blijven staan. Zonde want je doet niet alleen de plant tekort maar ook jezelf want er zijn zoveel betere resultaten te halen als je op tijd verpot. Onderstaand voorbeeld maakt duidelijk wat ik bedoel.

Ik heb begin maart in een kweekbakje ananaskers gezaaid en er kwam een ruime hoeveelheid plantjes op. De bedoeling was twee door te houden dus toen de plantjes verspeend konden worden werden er drie (een als reserve) in potjes gezet om door te groeien. De rest van de plantjes bleef in het kweekbakje staan , je weet tenslotte maar nooit.

Toen de drie potplantjes groot genoeg waren werden er twee in hun definitieve potten gezet. Potmaat ongeveer 40 x 40 x 40 cm. De reserveplant bleef in zijn potje staan want je weet tenslotte maar nooit.

Kijk eens naar het opmerkelijke verschil in ontwikkeling op onderstaande foto's. De plantjes in het kweekbakje kregen net zoals de andere planten keurig op tijd water en zijn dus niet verwaarloosd.

sl552130.jpg

sl552196.jpg

De overbodig geworden planten zijn vanmiddag op de composthoop gedumpt . Ze hebben in ieder geval nog een beetje nut gehad voor het maken van dit topic.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ga denk binnenkort m'n tomaten dan ook maar weer is verpotten!

Zou je kunnen zeggen: Wanneer je de wortels er uit ziet komen / tegen de buitenkant aan ziet zitten moet je verpotten?? Zou wel 'n handige richtlijn zijn

Mooie sla trouwens Frans, of is dat wat anders daar links op de achtergrond?? .

Edited by Guest

Mooie sla trouwens Frans, of is dat wat anders daar links op de achtergrond?? .

Goed gezien Dennis ! Stond klaar om op de foto te gaan voor een ander topic. Het is een experimentje van me .. kropsla kweken in een potje. Dat lijkt gezien het onderwerp van dit topic geheel in tegenspraak met wat ik beweerd heb maar er zijn nu eenmaal altijd (enkele) uitzonderingen op de regels en deze sla is er een van.

Zie : kropsla-uit-een-potje-t1693.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 10 months later...
Kan ik bijvoorbeeld tomaat niet meteen van het kiembakje in een 10 literpot zetten? Maar moet ik tussenmaten hebben?

Het is wel echt een super fijne uitleg!

Ik denk het wel, maar zorg wel dat je de pot dan niet tot de rand vult. Als je aanaardt kan je het plantje nog eens tot aan haar oksels van modder voorzien. Lijkt me

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Mijn advies zou hier toch zijn om een tussenmaat te gebruiken. Dat heeft niet alleen praktische redenen, namelijk ruimte besparend, maar naar mijn mening ook voordelen voor de plant. Deze kan een mooie goed ontwikkelde kluit vormen. Ooit eens gelezen en opgeschreven:

Verpot de zaailingen van kleine naar grote potten in de verschillende stadia. Als een kleine zaailing rechtstreeks in een 25-30 cm pot wordt geplant is het omgeven door veel losse en vochitge potgrond. De wortels kunnen dan stikken door het gebrek aan lucht.
Misschien kan Frans nog het e.a. toelichten vanuit zijn ervaring.

Zelf ga ik zeker nooit van een bakje waar ik in gezaaid heb gelijk naar een grote maat pot. Ik heb daar zeker de 1e weken een paar tussenmaten voor die ik gebruik. Meestal neem ik een maat groter , in de maat dat ik goed een kleine vinger aan alle kanten tussen de kluit en de nieuwe maat pot kan krijgen en een dikke vinger nieuwe grond onderin de pot.

Dat is echt voor vrijwel alle planten die langere tijd in pot moeten doorbrengen, beter. De plant ontwikkelt een stevigere kluit die gelijkmatig de pot vult steeds. Als je een zaailing gelijk poot in een 10 liter pot, dan waaiert de kluit gelijk uit, naar de rand van de pot. Dat geeft ongelijke benutting van de toch al niet optimale conditie, wat een pot nou eenmaal niet is voor een plant. Maar goed. Anderen zeggen dat ook al wel. Toch zie ik veel op dit forum dat sommige net opgepotte zaailingen in mega grote bakken terecht komen. Is dat uit liefde voor het plantje ? Niet doen.

Ik pot een zaailing trouwens nooit eerder op vanuit het zaadbakje ( cellenbakje ) voordat er 2 volgroeide echte bladeren zijn. Ga niet al verspenen omdat er 2 mienie mienie puntjes te zien zijn !

klinkt allemaal wat betweterig , I know, maar zie het veel gebeuren hier.

Ik vind je helemaal niet betweterig, Bit. Ik ben juist zeer blij met je antwoord en motivatie. Nu begrijp ik de redenering om vaker te verpotten en dat het juist ten gunste van de kwaliteit van het gewas is.

Mijn kiemplantjes groeien als een trein, maar nog steeds geen blaadjes afgezien van de kiemblaadjes te zien. Time will tell .

Ik verspeen ze al jaren eerder, omdat er altijd wat in het plastic kasje zijn opgekomen die veel eerder zijn dan de rest. Dan groeien ze in 1 dag tegen het plafond van dat kasje, en dat willen we nou ook weer niet.

Maar goed, misschien is het niet echt verspenen als ik ze met potgrond en al uit de grond kan wippen (in het kasje zitten allemaal kleine vakjes, en dan 1 zaadje per vakje).

Ik verpot ze ook steeds, zodra ze weer wat groter zijn. Van kweekkasje naar kranten-rol-potje, naar p9 pot, naar grotere ronde pot. En dan naar zijn vaste plaats.