Jump to content

Tomatentest 2012

Ludo

Recommended Posts

Al enkele weken zit ik met plannen en vragen voor volgend seizoen ivm met tomatenkweek. Gezien het feit dat :

- tomatenplanten gemakkelijk te markotteren zijn

- ze vlug wortel zetten op zijscheuten (dieven) indien je ze afbreekt en plant

- er maar 3 à 4 bloemkronen per plant aanzitten die voldoende en vroeg tomaten geven

- de eerste bloemen tamelijk hoog op de stam verschijnen (misschien afhankelijk van de soort)

- de eerste bloem op een zijscheut blijkbaar vlugger verschijnt

- zijscheuten een grote groeikracht hebben

denk ik aan het volgende... Misschien zijn er onder jullie ook mensen die de test willen doen en ik wil niet wachten tot volgend jaar, indien het lukt, om jullie nog twee jaar te laten wachten om het zelf te proberen.

Principe van de test : ipv de hoofdstam door te laten groeien, afknippen op een blad boven de eerste bloemkroon. De bovenste zijscheut onder de bloemkroon laten doorgroeien tot de eerste bloemen erop verschijnen. Opnieuw afknippen boven een blad boven deze bloemkroon en wachten op nieuwe zijscheut onder deze bloem, op deze zijscheut. Enz verderbouwend.

Gezien de tomatenplant voor de hogergelegen bloemknoppen steeds meer moeite moet doen om ze te bevoorraden, de voet van de zijscheuten telkens wortel laten schieten in grond. Dit kan door een "buis" te maken van groene afscheidingsdraad van ong 20 cm doorsnede. Hierin een plastiek zak van dezelfde afmetingen en vullen met grond. De toren in het midden voorzien van een betonijzer welke in de grond staat. De tomatenplant rond deze toren laten wikkelen en telkens de voetjes van de zijscheuten tegen de draad binden met ertussen een "mosprop". Een gat gemaakt in de plastiek achter die mosprop maakt verbinding met de buis en de grond erin.

Volgens mij zullen de zijscheuten wortel zetten naar de buis toe en heel de plant kan op heel de hoogte voeding nemen uit de grond in de buis. Water geven langs boven.

Dezelfde test (zie laatste tekening rechts) wil ik ook doen met de tomatenplant gewoon laten door te groeien zonder de zijscheuten, maar regelmatig, onder de bloemkronen alsook wortel te laten zetten op de toren.

Door dit systeem kan de tomatenplant op verschillende hoogten zijn voeding nemen uit de grond èn hopelijk meer bloemkronen produceren dan bij de klassieke kweek. Althans, dat hoop ik, maar wie niet probeert, niet weet

Op de foto's zie je de hoofdstam afgeknipt met erboven een potje waar de zijscheut in kan wortelen. Daarboven een zijscheut op die zijscheut. Gezien het laat is op het jaar verwacht ik hier geen tomaten meer aan, maar ik wil wel weten hoe die zijscheuten reageren en of ze bloem zetten en wanneer. De test is gedaan op een afgedragen tomatenplant welke nog een paar zijscheuten had.

913_8f4c2f46cea8ab3d7aacb2a770483798.jpg913_d82d16c9e6bac57306f4df421aeefbbe.jpg

913_a3e77eb01cba06b782a8c9390be9ec18.jpg913_c570d884a4366e477cb6ac90f2d61785.jpg

913_8a6c0115580d31f842f35573510785cf.jpg

Edited by Guest

3 & 2 jaar geleden heb ik iets in die aard gedaan.

Had toen plaatsgebrek en daarom dat gedaan, nu is de serre groot genoeg.

Dus ze stonden 60 van elkaar, en ertussen de dief, dus de omhooggeleide hoofdstengels stonden dan op 30 cm.

Had de eerste dief uit laten groeien, en ernaast laten omhoog groeien.

Heb er ook afgelegd en in de grond laten wortelen.

Heb ook toen planten op de normale manier laten groeien.

Resultaat was dat er wel meer tomaten op 1 plant hingen, doch deze waren kleiner van formaat dan die van een gewone geteelde plant.

Kilo opbrengst was zo goed als zelfde, minder grote tegen veel kleindere.

Het was veel meer werk dan op de normale manier, en eens je er eens een week niet meer naar uitkijkt, bijna niet meer aanuit te komen van oerwoud van dieven.

Beroepstelers doen dit ook wel, maar dan zijn het geënte die zo groeikrachtig zijn dat deze evenveel geeft op de kopdief, of dubbel geënte.

Ik heb dit jaar ook enkele geënt, doch doe dit volgend jaar niet meer, het is het werk niet waard, veel bladmassa en dikke stam, maar niet meer (kilo) tomaten.

En daar ik in opengesneden emmers in de grond teel is er ook geen bodemmoeheid, waar in feite geënte de uitkomst voor is.

Je vergeet één zaak Borsalino, ik ga de basis van de dieven laten wortelen. Mijns inziens kan die plant dan niet zien/voelen dat hij meer werk moet leveren langs één stam vermits de dieven individueel hun sap kunnen trekken. trouwens, na de eerste dief bestaat in mijn geval de hoofdstam niet meer.

Ben benieuwd...

Niet gewogen, maar aan elke plant 3 kronen van 3 a 4 tomaten. Sommigen hebben een 4de kroon met evenwaardige tomaten. In totaal heb ik meer dan genoeg hoor De tomaten zijn wel serieus dik, sappig en zoet. kwaliteit wel, maar ik vraag me af of het niet mogelijk is meer per plant te kweken. ik hou van uitdagingen, meer niet.

Ik vraag het omdat ik - per ongeluk - heb ondervonden dat wanneer je de tomaten enigszins verwaarloosd en niet alle dieven of uitlopers verwijderd, de planten zich 'vanzelf' vermeerderen. Ik heb vier planten met gewone ronde en roma tomaten, daarvan heb ik al zeker 100 tomaten geoogst (ruim 10 kilo en de alle tomaten wegen zo'n 100 gram per stuk) en er hangen er nog aan! Van de kerstomaatjes (drie planten) heb ik ook al meer dan 6 kilo oogst en ook daar is het einde nog niet in zicht.

Het enige nadeel van al die uitlopers en nieuwe loten aan de plant is dat sommige een beetje topzwaar worden, op 1,80 hoogte zitten nog trossen met 5 tomaten. Sommigen beginnen dus te knakken

Misschien moet je naast je 'arbeidsintensieve' test ook een test doen met een paar planten waar je niet zo grondig in knipt. Wie weet krijg je met minder werk ook meer opbrengst

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Vindt het wel een sterk punt Leslie mijn ""beste"" tomaten jaar was het eerste jaar waarin ik nog niet wist dat dieven ""nodig"" was,

de vraag is of dieven niet de opbrengst vermindert, ik denk eigenlijk van wel, waarom raden we het dieven ook alweer aan eigenlijk

Maakt het wat uit dat het een wilde bende wordt als opbrengst stuk hoger is, enkel dat gepluisde tomaten grotere vruchten geeft is wel waar

maar stuk minder vruchten.

Waarschijnijk ga ik vogend jaar minder tomaten planten nemen en niet meer pluizen maar gewoon ruimte geven en desnoods 5 stokken per pant ipv 1.

Players only love you when they're playing.

Wat is nu makkelijker af en toe dieven, en grotere tomaten maar minder.

Of niet dieven en de boel laten verwilderen en meer tomaten maar kleindere.

Denk dat de sapstroom dan verdeelt wordt naar de wildernis.

De planten die ik heb staan en waar enkel nog in de top groene tomaten aanhangen wel 8 tot 14 stuks per tros worden enorm groot, er zijn immers geen mondjes meer te voeden, blad is er trouwens ook allemaal af, en de vergeten dieven groeien nu zo hard

Veel hangt natuurlijk af van welk ras, ga volgend jaar nog enkel Riviera F1 zetten.

Enorme opbrengst, lekkere grote tomaten goed voor elk doeleind en de eerste tros raakte zelfs de grond.

Het nut van de test gaat eigenlijk totaal langs me heen, maar wil er toch wel even op reageren. De reden dat we dieven is vrij simpel, zoals borsalino al aan geeft, we willen volle trossen, smaakvolle en goed afgerijpte tomaten. Door te dieven creëren we 1 stevige stengel, die stengel is zo sterk dat ze volle trossen kunnen dragen en voeden, want inderdaad bij niet dieven moet de plant veel meer energie geven aan die extra dieven, waardoor je minder volle trossen met kleinere tomaten zult krijgen. Ook de smaak zal door die verdeling achter uitgaan. Dat probleem zal door de extra voedingsbodem ala Ludo waarschijnlijk niet zo zijn, de plant zal wel natuurlijk minder hoog kunnen groeien als normaal aangezien hij op "hoogte" wortelt, dus waarom niet gewoon 1 ernaast?

Daarnaast zal je bij het laten staan van dieven ook meer blad hebben waardoor de tomaten die schaduw van blad minder snel tot niet kunnen afrijpen, al dat blad maakt de plant ook veel ziektegevoeliger. Zeker in tijden van phytophthora streven we naar een luchtig gewas. Dat blad kun je dan wel weer verwijderen, maar is dieven dan niet veel makkelijker? Een dief er uittrekken kan de plant goed hebben, maar dat blad kun je pas verwijderen als de eerste trossen zich vormen en dat is toch een veel grotere aanslag op de plant.

Nee ik snap het nut niet!

Wat ik wel altijd doe is de uitlopers onder aan de steel met wortel afhakken/steken ( als ze een cm of 15 zijn)en op pot zetten voor de tweede oogst

Even a broken clock is right twice a day

Ik vind het wel een pioniers experiment en gezien het verleden werden gedachtengangen van pioniers wel vaker óf verguisd óf met spanning gevolgd betr. de resultaten .

Ieder het zijne..... Ík ben iig nieuwsgierig genoeg om me tot de laatste groep te voegen.

In geval van een geslaagd experiment zie ik zeker mogelijkheden voor mensen met beperkte ruimte, die niet gewoon 10 planten naast elkaar kunnen zetten maar wel hun huisje tot aan de dakgoot kunnen voorzien van deze innovatieve manier van telen.

Ik denk dat ik mee ga pionieren en een aantal dezelfde rassen op verschillende manieren telen. We zullen zien....

Klinkt allemaal logisch Koert en bekend, maar waarom vindt ik dan opbrengst van de gepluisde tomaten best tegenvakllen in vergelijk

met ongepluisde tomaten planten.

Het eerste jaar had ik veels te veel titomaten van enkele planten, dit jaar heb ik van veel meer tomatenplanten mondjesmaat oogst is ook wel heel slecht jaar geweest maar toch denk ik volgend jaar niet meer te pluisen maar wel sterke blad snoei om de boel luchtig te houden

want in tegenstelling tot pluizen bevalt bladsnoei mij uitstekend ik heb nog geen zieke plant gehad.

Dat kan natuurlijk met heel veel zaken te maken hebben Hans. Heb je ook andere rassen dan vorig jaar? Om er zeker van te zijn, volgend jaar gewoon een testje uitvoeren, zelfde ras,grond,plaats etc. 1 wel 1 niet pluizen!

Bladsnoei doe ik ook gewoon, maar elke keer paar takken tot op de helft, als je zo'n hele bos moet snoeien lijkt mij een beetje rigoureus voor zo'n plant!

Wat zijn titomaten trouwens?

Theoretisch technisch gezien heb je ongetwijfeld gelijk Koert maar zijn deze trossen niet vol genoeg voor je? Groeien allemaal aan ongediefde planten, met best veel blad en geen ziekte in beeld.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel tomaten jullie aan een tros hebben en per plant en wat ze per stuk wegen. Ik ben buitengewoon tevreden met mijn oogst (wij zijn maar met z'n tweeen) maar misschien is het in de tomatenkweekwereld wel om te janken zo weinig 568_b08d4e67a333e9e1d854888e56420db8.jpg568_bf3160eebcf5bcaa3ab33f055e312db8.jpg568_90931b071c5b7ab49572d3b5aa5e0d4b.jpg

Veuvecouderc

Zeker hele mooie trossen! Waar ik het nut niet van in zag was voornamelijk dieven in potjes aarde halverwege de plant hangen, ik zeg niet dat niet dieven helemaal verkeerd is. Ik zelf houd het dieven voornamelijk goed bij om de ruimte te beperken en idd om de ziektes(met name phyt.) te voorkomen door middels van een luchtig gewas.In mijn ogen en in mijn situatie echt noodzakelijk! Bij ons op het complex is het echt een ramp met phythopthora, ik ben echt nog de enige op het hele complex (ik schat een honderd tuintjes) die nog geen 1 plant heeft moeten ruimen! Als ik het zo mag inschatten, is dat phyt. probleem bij jullie niet zo groot, bij ons red buiten zonder overkapping geen enkele plant het om rode tomaten te krijgen, zelfs die wekelijks bespoten worden tegen phythopthora zijn allemaal bezweken!

Ik heb dit jaar op een paar vleestomaten na (inmiddels geoogst) alleen maar cherry/honingtomaat varianten staan en een mega oogst aan tomaten, zeker bij de planten die in de volle grond staan, probeer morgen wel even foto's te maken, veel en volle trossen, schat ruim 20 tomaatjes per tros.

Om je idee te geven Leslie mijn prachtig strak recht staande super gediefde planten netjes in rij dragen ongeveer vleestomaten 10 tomaten per dikke mooie stam, en gewone tomaten mischien 20.

Nu heb ik 20 planten dus tomaten wel genoeg in totaal maar volgens mij kan ik zelfde bereiken wat betreft opbrengst met 5 ongepluisde planten.

Denk ook zeker dat bladsnoei wel moet hoor gepluisd of ongepluisd om phyto tegen tegaan.

Zo zie je maar weer dat, na iets gehoord of gelezen te hebben, na een tijdje een heel ander verhaal onstaat. Wat betreft die potjes aan de ranken: de bedoeling is, omdat het zo laat op het seizoen is, om te zien hoe die zijscheuten reageren als ze wortel kunnen zetten, met het oog op de test voor volgend jaar. Voor de rest hebben die geen nut en ga ik geen potten hangen rond mijn tomatenplanten. Dat is één.

Ten tweede : de bedoeling in casu is niet om meer tomaten te hebben aan één plant maar om te zien dat met dit idee de plant meer tomaten zàl dragen, ja of nee. Indien het zo zou zijn, is het logisch gevolg dat je met minder planten evenveel tomaten kàn krijgen. Of, met een zelfde aantal, een hoop meer. De vraag is dus heel simpel : zou het kunnen dat ....? En dat wil ik testen.

Ik heb ook geopperd dat het aantal tomaten aan één bloemtros misschien afhankelijk is van de soort. Mijn lange ovale tomaten van eigen kweek dragen 3 a 4 tomaten per tros, maar ze wegen wel een pak meer dan 100 gr. De San Marzano's daarentegen hebben veel kleiner tomaten, maar er hangen er ook veel meer aan één kroon.

Wat dieven betreft ben ik al (vele) jaren van mening dat het noodzakelijk is om een beetje geordend te kweken en met succes een gezond groeiende plant te krijgen. Mijn vraag omtrent het "niet" dieven komt van de idee dat , planten die (in de natuur) NIET ondersteund worden, zullen omvallen, dieven zetten langs alle kanten, maar dan ook wortelen daar waar ze de grond raken. Als ik echter op die manier tomaten wil kweken in m'n serre, kan ik er na een tijdje denkelijk niet meer in omdat het een broesse zou worden.

Er zijn ook filmpjes op Youtube te vinden van mensen (vooral Amerikanen) die testen doen met groenten te zaaien nadat ze eerst alles gemengd hebben. En dan in het wilde weg uitgooien. Die idee kan je verdedigen door te zeggen dat alles dan op een natuurlijke manier kan uitgroeien, maar of het praktisch is in een beperkte tuin, dat laat ik in het midden.

Wat ook meespeelt is dat ik , niettegenstaande ik zeer graag tuinier, wel elk jaar een redelijke opbrengst verwacht na het gedane werk. Als ik elk jaar voor meer dan 50 euro zaden koop, moet er ook iets in de kookpot terecht komen...

Zowiezo Ludo, vindt ik je soms wat vreemd ogende experimenten leuk, die buisaardappels ga ik ook proberen en ik dacht dat jij ook was van de aardbeipotjes aan draad juist leuk die ideeen en het ene zal niks zijn en het andere wel gaat ook om de lol ervan.

Ik heb dit jaar op een paar vleestomaten na (inmiddels geoogst) alleen maar cherry/honingtomaat varianten staan en een mega oogst aan tomaten, zeker bij de planten die in de volle grond staan, probeer morgen wel even foto's te maken, veel en volle trossen, schat ruim 20 tomaatjes per tros.

Kijk eens aan, twintig tomaatjes per tros! Dat haal ik bij lange na niet met mijn kerstomaten! Ik denk zelf eerder 10 gemiddeld aan een tros. Maar ik heb wel heel veel trossen.

Ik benadruk graag dat mijn wildernis aan ongediefde tomaten per ongeluk is, ik heb gewoon te weinig tijd om mijn huis en tuin bij te houden. Alles wat ik in de grond zet doet het en ook nog eens heel enthousiast. En het is geen pretje om te oogsten tussen mijn tomatenweelde. Ik kan nergens bij zonder het risico iets anders te beschadigen. Praktisch is het zeker niet en geheel blessurevrij ook niet. Ik ga dus volgend jaar ook of minder planten zetten of toch echt meer discipline kweken van de winter (schijnt heel goed te gaan in de vensterbank ).

Veuvecouderc