Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik lees al even mee hier op het forum maar had me nog niet voorgesteld.

Ik ben Karin, borderrose is mijn kennelnaam, dus niet een echte passie voor rozen, hoewel ik ze wel mooi vind hoor.

Ik heb al een tic van tuinieren vanaf dat ik kan lopen als ik mijn ouders mag geloven en mijn eerste herinneringen aan de moestuin zijn die van een zonnige dag met mijn vader op ons landje; de eerste keer dat ik mocht helpen om erwtjes te zaaien en ik nog geen drie jaar oud was...

Thuis hadden we altijd een hele grote moestuin, groot gezin en nog wat extra bewoners thuis dus er werd veel verbouwd.

Ben mijn vader altijd blijven helpen in de moestuin, ook toen ik uit huis ging, maar ik heb nu voor het derde jaar mijn eigen moestuin; 200 vierkante meter op een volkstuinencomplex niet al te ver bij me vandaan.

Was in het begin even wennen, zoveel medetuinierders die het allemaal beter wisten dan dat 'beginnende vrouwtje'

Inmiddels vind ik het er erg gezellig en ben er, ondanks het feit dat ik ziek ben (neuroborreliose oftewel de ziekte van Lyme) nog steeds zo vaak mogelijk te vinden.

Ik was van plan er een makkelijk tuinjaar van te maken omdat ik de eerste maanden van het jaar nog echt heel erg ziek was, maar naarmate ik het beginnetje er weer heb gemaakt (met behulp van mijn vriend en mijn kinderen) is het een mooie vorm van therapie voor me gebleken (is het zaaiplan toch weer uit de hand aan het lopen) en heb ik steeds meer bakken op de vensterbanken staan met voorgezaaide groentes en kruiden.

Wel herkenbaar denk ik?

Nog even en dan kan ik de laaste dingen uitpoten in mijn tuin en dan staat ie echt weer boordevol; nu alleen nog een beetje zon zodat het allemaal lekker doorgroeien wil..........

Geplaatst:

Hallo Karin, welkom!

Ik was even nieuwsgierig naar wat voor borders je zou hebben, kon geen web site vinden, maar heb gezien dat je terriers hebt. Leuke hondjes! (en pittig.... misschien niet zo'n goede combinatie met een moestuin aan huis... heb zelf ervaring met katten in de tuin)

Jammer dat je Lyme hebt gekregen, daar ben je echt heel ziek van met een beetje pech. Sterkte daarmee, veel plezier met je landje en goede oogst gewenst!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Dank jullie wel voor jullie welkom.

Dat had je snel ontdekt zeg; ik heb inderdaad Border Terriers; al 28 jaar...

Ooit had ik er zes tegelijk zelfs, nu nog twee en twee die met mijn kinderen mee gegaan zijn toen ze uit huis gingen.

Moestuin aan huis is wel mogelijk maar dan moet er wel een goede omheining tussen de tuin en de Terrier opgetrokken zijn...haha..

Hoewel ik ook in mijn achtertuin wel wat tuinier (met vooral krudien) ben ik wel blij met mijn kavels op het volkstuinen complex hoor; hondvrij..

Ik zal eens wat foto's opzoeken van mijn honden als moestuinders, want er is al eens het een en ander mis gegaan hoor...

Lyme is inderdaad een rotziekte; en helaas heb ik het nog in mijn eigen achtertuin opgelopen ook, bij het uitgraven van de enorme overdaad aan varens die in mijn tuin stonden toen ik in mijn huidige woning kwam wonen.

De bacterie zit in mijn zenuwstelsel (neuro-borreliose) en er is helaas pas na vijf jaar ontdekt dat ik het heb.

Ben nu sinds December aan de antibiotica en heb nog een lange weg te gaan, maar merk wel een heel klein beetje vooruitgang gelukkig.

Geplaatst:

Jouw verhaal, Karin, is reden temeer voor ons allemaal om goed op onszelf te passen als we bezig zijn in "wild gebied" waar van die vervelende teken kunnen zitten. Als je door een besmette teek wordt gebeten, kun je er heel erg ziek van worden, en dat beseffen we lang niet allemaal even goed. Fijn voor je dat de AB behandeling dan wel aan lijkt te slaan, al is het herstel echt langzaam te noemen.

Ik zit zelf een beetje in de fokkerswereld, dan word je handig in dingen herkennen en opzoeken

Nou maar hopen dat het wat minder vaak overdag gaat regenen, dan kun je lekker naar je land om met je handen in de aarde te zitten. De beste therapie voor een heleboel problemen, wat mij betreft!

Marijke.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

hartelijk welkom .

Veel plezier met je moestuin.

Heb je nog aanbevelingen hoe wij kunnen voorkomen dat wij gebeten worden door een teek en hoe daarna te handelen.

Soort teken tang en waarom die?

vriendelijke groeten Spike

Geplaatst:

Spike: in de dierenwinkel worden verschillende soorten tekentangen en -lepels verkocht. Je moet er gewoon eentje nemen, die lekker in de hand ligt, waar je handig mee denkt te zijn. Neem er in ieder geval nooit eentje waar je de teek mee plat drukt, omdat hij dan zijn maaginhoud in je lichaam uitspuwt en dat wil je voorkomen, want daar kun je de ziekte van oplopen! Desinfecteer de teek ook niet vantevoren (om dezelfde reden van maaginhoud uitspuwen), maar doe het wondje na afloop af met een desinfecterend middel als je dat per se wil doen. Mocht de kop blijven zitten, wat soms kan gebeuren, dan is dat in principe niet echt een probleem, omdat het lichaam daar mee af zal rekenen (zweert eruit zoals een splinter eruit zweert), maar als je dat erg vervelend vindt moet je even contact opnemen met de huisarts.

Probeer om een teek weg te nemen voordat hij 24 uur op je lichaam zit. Vanaf dat moment ongeveer begint hij namelijk met het uitscheiden van de schadelijke bacterie waar een mens of dier ziek van wordt. Als je weet dat je door een teek bent gebeten, houd die plek in de gaten. Als er een ring om het wondje ontstaat weet je dat je direct naar de huisarts moet gaan om je te laten testen. Maar ook zonder dat die ring ontstaat kun je besmet zijn. Een "griepje" na een tekenbeet kan op de ziekte van Lyme duiden, of een andere door teken overdraagbare ziekte.

Wees niet tevreden met een simpele test, maar vraag om de uitgebreide test naar alle ziektes die teken kunnen overbrengen. De test kan vals negatief uitpakken, dus blijf op jezelf letten. Bij vraagtekens terug naar de huisarts en vraag om zijn/haar aandacht!!! De ziekte van Lyme is een bijzonder nare ziekte waar je niet altijd even makkelijk vanaf komt. Hoe langer het in je lichaam zit, hoe moeilijker je er van geneest en je kunt voor de rest van je leven verschijnselen houden. Ben dan ook niet tevreden met een korte antibioticumkuur!! En let erop dat je het juiste antibioticum krijgt.

Hoe voorkom je een tekenbeet? Draag lange mouwen en broekspijpen, stop je broek in je sokken. Kijk jezelf grondig na en verwijder de teek zo snel mogelijk met tang of lepel. Laat ook iemand even achter je oren kijken en in je knieholtes bijvoorbeeld, van die plekken met dunne huid, waar je niet direct aan denkt.

En bescherm je dieren! Zij geen teken, jij geen teken.....

sorry, beetje lang en onsmakelijk. Hopelijk heb je hier genoeg aan

Marijke.

Geplaatst:

Het meeste wat Marijke zegt is juist, alleen is gebleken dat die 24 uurs grens niet klopt, je kunt al ziek worden na een paar uur of zelfs korter (is bij mij ook gebeurt).

En je hoeft niet altijd meteen ziek te worden, of een rode ring om een beet heen te krijgen, maar toch kun je besmet zijn dan met de bacterie.

Het is altijd wijs contact op te nemen met de huisarts als je gebeten bent dan kun je overleggen. Bij twijfel niet afwachten wat er gebeurt maar minimaal 1 maand doxycycline gebruiken, ook als je naderhand nog eens klachten krijgt (kan zelfs jaren later weer opspelen) altijd aangeven dat je een beet hebt gehad en wanneer.

Met mij gaat het momenteel helemaal niet goed; ik heb een andere soort AB gekregen waar ik niet goed op reageer en moet nu eerst de bijwerkingen daarvan kwijt zien te raken. Woensdag weer naar de specalist en dan hoor ik hoe we verder gaan behandelen. Bij mij is het zo dat we nu al weten dat mijn behandeling erg lang zal gaan duren en dat het niet zeker is in hoeverre ik zal herstellen of restverschijnselen over zal houden.

Tekentang.. inderdaad een kwestie van uitproberen wat je zelf het makkelijkste vindt maar zelf zweer ik bij de tekentang van OTOM

www.otom.com dan heb je er eentje voor grote teken en eentje voor kleine (de nymfen- ik ben besmet door een nymf) krijg ik er ook bij de honden alles mee uit.

Maar belangrijkste is natuurlijk voorkomen dat je een tekenbeet oploopt; nauwsluitende kleding dragen als je het bos in gaat of door hoog gras loopt, controleren, cotroleren, controleren als je in het bos geweest bent. En als je geen afkeer van bepaalde middeltjes hebt dan is het middel DEET een aanrader.

Mocht je een teek hebben dan wel zorgen dat je hem er helemaal uit haalt, lukt dat niet helemaal dan zo snel mogelijk naar de huisarts gaan. Bij het verwijderen geen middeltjes gebruiken, ook geen sigaret op de teek branden of zeep er op smeren; alleen de tekentang gebruiken anders sput het beest zijn bacterieën in je lijf.

Mocht je meer info willen dan kun je op de volgende sites veel info vinden:

www.tekenbeetziekten.nl

www.lymevereniging.nl

www.borreliose.nl

Geplaatst:

Hartelijk bedankt voor alle uitleg.

Als je na de huisarts gaat vertrouw je erop dat hij het weet .

En ik weet niet hoelang de antibioticum kuur duurt de lange!!!

Je kunt natuurlijk ook een deet product gebruiken bv van care plus maar dat doet u niet?

Ja lange broeken met afsluitende pijpen dmv elastieken kom je nog maar weinig tegen.De rovinince broeken zijn misschien niet gezond maar ze zijn ook niet lang genoeg voormij!

In duitsland of polen zou je betere teken test hebben

Met honden ben je er nog eerder er mee bekend.

Maar ik weet nog dat een huisarts met ether een teek bij mij verwijdert heeft 25 jaar geleden.( toen wisten ze misschien niet beter)

Soms zitten dieren zovol ermee.

Geplaatst: (aangepast)

Ik vermijd het bos of het buiten zijn niet, maar ik draag tegenwoordig op die momenten skinny jeans en daar sokken overheen en liefst iets met lange mouwen.

Thuis gekomen of zelfs al wanneer we na een boswandeling de auto ingaan checken we elkaar en de honden altijd even op de bekende plekken waar teken graag nestelen.

Ik gebruik inderdaad geen middeltjes verder; ik ben vrijwel overal allergisch voor.

Dieren worden ook ziek hoor, ik ken een hond die twee keer lyme kreeg.

Wat onlangs uit onderzoek gebleken is is dat er in ieder geval bij mensen sprake is van een defect gen, waardoor de bacterie (een spyrocheet, net als bij syfilus en HIV) kans krijgt toe te slaan.

Belangrijk is dat je zo snel mogelijk na de beet een kuur van 1 maand krijgt, dat is vaak afdoende.

Als de ziekte al in een verder stadium is (bij mij in stadium drie) dan moet je vaak jarenlang behandeld worden. Ik ben nu zelf zes maanden bezig; vier verschillende soorten AB gehad waaronder een infuuskuur van drie weken.

In Duitsland zijn ze inderdaad verder met bloedonderzoeken en behandelingen; nadeel daarvan is dat dat allemaal via privéklinieken gedaan wordt en dat je dus alle kosten zelf moet betalen (erg duur).

De meeste huisartsen staan niet open voor dit verhaal hoor; mocht je iets overkomen op dit gebied dan niet meteen alles geloven als je huisarts zegt dat het allemaal echt niet kan.

Uitkomst is dan een bezoek aan een AVIG arts; op hun site is een lijst te vinden van Lyme behandelaars.

Zo heb ik het zelf ook aangepakt; de AVIG arts (voorheen ANBG) heeft me doorverwezen naar mijn huidige behandelaar.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Weet je Borderrose, het is natuurlijk super zuur dat jij deze ziekte hebt, maar voor de algemene waakzaamheid van iedereen op het forum is het goed dat we van jouw ervaringen kunnen leren.

Ik hoop heel erg dat je volledig herstelt en dat het ook een beetje mag gaan opschieten

Beterschap dus!!

Marijke.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...