Jump to content

Probleem aardbeiplantjes

Recommended Posts

dag beste mensen,

vandaag merkte ik op dat twee blaadjes van mijn plantjes rare vlekken vertoonden. Het lijken gaatjes, maar het bovenste vliesje van het blad is nog steeds aanwezig het groen is wel allemaal verdwenen. Iemand een idee?

Groetjes

20znq6d70971369944598.jpg

uosyh89241369944604.jpg

"Grazende" rups of kever....er zijn insecten/rupsen die niet gewoon gaten knagen van het blad maar aan de zachtste kant grazen en het harde topvel laten zitten...wordt net glaswerk zeg maar )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Nee, sorry. Ik ook niet echt. Het zal een heel klein beestje zijn, omdat het tussen de lagen in het blad leeft, en daar eet.

Ga ik denken aan een mineerlarve, of mijt-achtig ding of whatever. Ik weet het dus niet.

Maar zelf kom ik dit soort aantastingen ook wel tegen her en der, af en toe, waar dan ook, en ook op de aardbeien. Zolang dat niet veel meer is dan wat deze foto toont, lijkt het me niet iets waar ik me dan zorgen over moet maken. Zit het er wat meer, ga ik wel eens met beide vingers over zulke bladeren , om de kleine beestjes te pletten. Die zie ik dan niet eens, maar denk dan : als ze er wél zitten gaan ze nu toch wel plat. Ja. Sorry, zo simpel ben ik hoor. Heb je dus niet veel aan.

Dus vandaar: Nee. Ik ook niet echt.

edit : Wat Danuta zegt kan ook. Dat "grazen " komt ook voor.

Ik denk niet dat dit met rupsen o.i.d. te maken heeft. Ik heb zelf ook dit probleem. Zoeken op het web, en die bracht mij dan ook hier. Bij mij ging het op de volgende manier: De bladeren groeide normaal op, tot ik ineens bij 1 blad bruine kleine plekjes zag komen. Ik opzoeken wat het kon zijn, niets gevonden wat in de buurt kwam. Deze plekjes werden uiteindelijk zilverachtig waar je nu met een stokje zo door heen prikt. Er zijn ook nog wat oude kleine bladeren van vorig seizoen die er nog zitten. Ook deze hebben inmiddels de gaatjes en kleuren rood wat denk ik komt omdat ze gewoon oud zijn en normaal gesproken weg hadden zijn gehaald.Ik denk toch aan een ziekte. Er zit wel luis, maar je moet echt zoeken om ook maar 1 groen luisje te zien. Dat was op mijn dakterras wel anders. Hier foto's:

Bruine vlek:

5x23ip.jpg

Wat dus dit wordt:

2lieek3.jpg

Er is overigens slechts 1!! plant van de 30-40 die bloemen heeft, dan ook maar 1 stengel. Of het er iets mee te maken heeft, of dat de stekken nog niet groot genoeg waren...