Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ik vrees met grote vreze - phytophthora

Merel

Recommended Posts

Sinds dit jaar hebben we een moestuin met kas en ik heb mijn uiterste best gedaan mooie tomatenplanten op te kweken. Het ging allemaal voorspoedig tot ik er ruim een week geleden achter kwam dat de hoge luchtvochtigheid in de kas een probleem was. Ik heb meteen actie ondernomen en sindsdien zorg ik voor voldoende ventilatie. De planten zien er over het algemeen goed uit (mooi groen, groeien goed). Alleen zag ik vanmorgen op de onderste bladeren van één soort donkere/zwarte vlekken. Ik heb de bladeren eraf gehaald (doe ik met alle onderste bladeren van de tomatenplanten), maar ik ben er niet gerust op. Is dit phytophthora of altenaria (daar vond ik het erg op lijken; gevonden bij google-zoektocht)?

En als het zo is, is er dan nog iets aan te doen? Ben zo blij met mijn tomaten in mijn kasje. Moet er niet aan denken dat ze nu al ten onder gaan .

foto-2468351369569205.JPG

In de topics over Phytophthora van vorig jaar werd aangeraden de aangetaste blaadjes in een plastic zakje te doen, afsluiten, en dan over een dag of wat checken of er dan daadwerkelijk schimmel is ontstaan...

In eerste instantie denk ik niet direct aan Phytophtra aangezien dit ziektebeeld meestal opduikt gedurende broeierig warm en vochtig weer.

Zelf gaat mijn idee uit naar een (tijdelijk) voedingsprobleempje, wellicht door de kou kan de plant geen of nauwelijks het een of ander sporenelement niet opnemen, of door teveel vocht bij de wortels, vergeet niet dat er tijdens koude en donkere dagen weinig assimilatie plaats vind (geen verdamping) het is beter tomaat en paprika wat 'droger' te houden (ook nooit) gieten over het blad!)

Hi Erny, ik heb de blaadjes uit de vuilnisbak gehaald en ze liggen nu in een plastic zakje.

En Nicolette en Persica, het is maar goed dat dit internet is, want ik zou jullie zo kunnen zoenen ! Het zou zomaar teveel vocht bij de wortels kunnen zijn ,want ik geef ze wel elke 3 dagen water. Maar ik dacht dat de bladeren dan geel worden?!?

Als er nog mensen zijn die wel denken aan iets akeligs, ik kan het aan hoor. Vertel het me dan maar gewoon .

ik denk eerder aan magnesiumgebrek, dat komt veel voor bij tomaat omdat de plant bij tekorten het magnesium verplaatst van beneden naar boven en wordt vaak juist veroorzaakt door teveel kali (teveel kali remt magnesiumopname)

magnesiumgebrek:

imagesca3d6kt481941370236927.jpg

klein beetje bitterzout erbij in het gietwater doet wonderen

bij kaligebrek zie je eerder bruingele randen:

8kaligebrek72361370236716.jpg

De vlekken zijn verdwenen! Ik geef sinds drie weken tomatenvoeding. Ik heb al bij verschillende winkels gekeken naar Bitterzout (waaronder Oxalis), maar nog niet gevonden. Denk dat de tomatenvoeding ook magnesium bevat (kon het zo snel op de fles niet vinden; stond alleen de N+P+K-verhouding).