Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat voor groenten kan ik nog zaaien?

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Zoals de titel al zegt; wat voor groenten kan ik nu nog zaaien? Door het koude weer zijn namelijk mijn pompoenplantjes helaas gesneuveld

Zou ik ze weer op nieuw kunnen zaaien of is het daar te laat voor? Zijn er nog andere leuke groenten die ik kan zaaien?

Ik hoor het graag!

Mvg

Bert

Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.

Geplaatst:

Sla,spinazie,witlof,winterwortelen nog best veel kan je nu doen.

Geplaatst:

Volgens mij kun je alles nog zaaien.

De lente is nog maar net vandaag begonnen.

Volgens mij loopt alles in de natuur ongeveer 2 maanden achter. Ik zie ook overal nog narcissen in bloei staan en zo.

Mijn courgetteplantjes zijn ook doodgegaan en ik heb gisteren nieuwe gezaaid. Hopelijk gaan ze nu wel goed groeien en blijft het weer vanaf nu redelijk.

Geplaatst:

Je kunt gewoon opnieuw pompoenplantjes zaaien. Ze zullen wel iets minder pompoenen opleveren dan wanneer je oude planten nog leefden, maar als je het nog snel doet, zul je dat misschien niet eens merken. En ook een paar pompoenen zijn altijd nog beter dan niets, nietwaar?

Verder kun je nog heel veel zaaien, sperziebonen en andere soorten bonen, courgettes en komkommers lukt ook nog best, bieten ook. Het warme weer komt nu pas een beetje op gang, dus echte warmtekiemers nu eindelijk aan hun trekken.

En dan zijn er ook nog groenten die je normaal ook in deze tijd van het jaar zaait, zoals boerenkool en voorjaarsbroccoli.

En uiteraard het korte-duur spul, zoals sla, radijs, raapstelen, en spinazie, dat kan (bijna) altijd.

Geplaatst:
  • Auteur

Oké bedankt! En nog even off-topic: na hoeveel dagen ontkiemt een nectarine pit ongeveer?

Geplaatst:
  • Auteur

En zou ik ook nog tomaten kunnen zaaien? Of moeten het echt al plantjes zijn omdat het anders niet genoeg tijd heeft om te groeien?

Geplaatst:

Veel mensen beginnen nu pas met courgettes en pompoenen, dus die kunnen zeker nog.

Sla kan nog tot september, net als veel andere bladgroenten.

Dus er is eigenlijk niet veel dat je niet meer kunt zaaien, behalve pepers en ananaskers.

Geplaatst:
  • Auteur

Oké dank je wel! En tomaten kan ik dus ook nog zaaien? Vanaf zaadje?

Geplaatst:

Ik dacht het wel denk dat ze nu juist goed door groeien,tot nu toe alleen maar kou en regen gehad.

Geplaatst:
  • Auteur

Oké bedankt. Ik vroeg het me af, want ik heb ook 4 tomatenplanten staan die ik kant-en-klaar bij de gamma vandaan had en daar zitten nu al bloemetjes aan. Maar dat is leuk! Dan zaai ik gewoon allemaal tomaten ipv pompoenen! Ik heb de zaadjes uit tomaten van de winkel. Die doen het toch ook goed?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb vandaag mijn tomaten gezaaid. Ik heb ze in mijn minibroeikas gezet. Want ik zag dat het volgende week gewoon weer slecht weer wordt met zo'n 13 graden en bewolkt. En na hoeveel dagen komen ze dan ongeveer uit? En na hoeveel dagen komen nectarines uit?

Mvg

Bert

Geplaatst:

http://piadeblick.wordpress.com/2013/05/25/tomaten-kweken-deel-1/

Hierboven vind je een link, hier op deze blog hou ik alles een beetje bij, ben ook met tomatenplantjes begonnen en dit is hoe het er nu voor staat, misschien vind je het wel zinvol

Edit: zoals je kan lezen had ik al na 7 dagen resultaat

Geplaatst:
  • Auteur

Oké dank je! Dit was zeker nuttig! Ik kan er dus van uit gaan dat over ongeveer een week kleine sprietjes boven de grond komen? Dat is wel leuk!

Geplaatst:

hey Bert,

ik dacht pasgeleden "Laat ik ook eens lekker eigenwijs tomatenzaadjes uit tomaten van de winkel proberen".... Nou, die komen wel op, maar al mijn plantjes zijn inmiddels weer hemelen. Ze hebben hun kiemblaadjes-stadium niet eens overleefd. En mijn tweede set van zaad uit de winkel is na ruim een week nog niet eens op. Het kan dus verkeren

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Ik heb welgeteld 1 zaadje uit een tomaat van de Albert Heijn in een potje gekukeld en het is verrek nog één van mijn mooiste planten ook.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

hoi Bert,

Je kunt tomaten ook stekken, dat gaat sneller dan zaaien! Gewoon een aantal dieven, in de planten die je al hebt, laten staan tot ze een cm of 7 zijn en dan voorzichtig afknippen. Onderkant steeltje in stekpoeder dopen, elk stekje in een apart potje zetten, water geven, vooral niet in de warmte zetten! Ze gaan eerst slap hangen, maar herstellen zich meestal goed. Na een tijdje gaan ze zich als gewone tomatenplanten gedragen en kun je ze uitplanten. Leuke manier om bij collegatuinders nieuwe tomatensoorten te bietsen, zonder dat je direct een heel zakje zaad hoeft te kopen. Wist je trouwens dat je tomatenzaden rechtstreeks uit rijpe tomaten kunt winnen? Succes, Christa

Geplaatst:

Ik heb 1 Fred en Ed tomaatje leeg geknepen boven wat potgrond en ik denk dat ik 25 tomaten plantjes heb staan

Geplaatst:

De dieven hoeven niet in stekpoeder.Ze krijgen eerder vruchten.

Maar je moet wel eerst dieven hebben?

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dat heb ik gedaan! Ik ben namelijk ook bezig met een takke-project waarbij ik gewoon kijk welke plantjes aanslaan als je ze gewoon in de aarde drukt. Nou, heel wat is aangeslagen! Dus toen ik mijn tomaten aan het dieven was dacht ik, he, als ik nou die dieven in de grond stop, wat gebeurt er dan? En ja hoor! Daar heb ik weer drie nieuwe tomatenplantjes! Ik heb ook mijn tomaten uit de winkeltomaat gezaaid, maar daar komt nog niks uit. Maarja, dat is ook nog maar een paar dagen geleden, dus het is nog even afwachten!

Geplaatst:
  • Auteur

Weet er trouwens iemand na hoeveel dagen een nectarine pit ontkiemt?

Geplaatst:

Van een nectarine kan makkelijk maanden duren. Kan ook zijn dat ie over 2 weken oppiept.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:
  • Auteur

Oké dank je wel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.