Jump to content

Aardappels komen slecht op

Antoine

Recommended Posts

Hai,

Ik denk een probleem te hebben met mijn Aardappels.

Ik heb deze 'Lekkerlanders' eind maart gepoot. Maar ze komen niet allemaal mooi uit, terwijl ik bij andere tuinders de aardappels bijna tot aan de kuiten hebben staan

Is er iets wat er aan de hand kan zijn? Te vroeg gepoot, last gehad van natte voeten?, ik heb ze gepoot in bedden.

Hoor het graag van u....

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Haha, een foto van een aardappel die nog niet op komt? Het blijft geestig hier he

Nee geen foto van. Er komen hele kleine tookjes (lees: uitlopers) uit de aardappel, maar nog niet boven de grond..

Misschien moet ik nog gewoon even geduld hebben...

Dan geduld hebben iid. Ik begreep uit je verhaal dat er wel iets opkwam. en vandaar dat ik om een foto vroeg. Je had mogelijk dan beter als kop Aardappels komen niet op kunnen gebruiken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Maar hoe weet je dan dat ze wel uitlopers hebben ? of heb je er 1 opgegraven ?

Mijn buren hebben ook allemaal prachtige hoge struiken staan. Tja. ik heb mezelf natuurlijk ook al wel afgevraagd of ik iets fout heb gedaan ( grootste deel staat wel boven , maar nog lang niet zo mooi als bij hun.

Aan de andere kant. Ik heb soortjes die zij echt niet hebben. Het zal misschien aan het soort liggen ?

er zit dus wel leven in?

geen rotting?

niet te diep gepoot?

voorgekiemd?

last van nachtvorst gehad?

(hier voorgekiemde frieslanders pas gepoot rond half april in rugggen op 8 cm diepte, daarna een paar weken vliesdoek er over tot het groen begon te duwen)

Waren het eigen poters, of aardappelen uit de winkel? In het laatste dan bestaat de kans dat ze met kiemremmende middel behandeld zijn.

Eind maart gepoot? Dan had je de tuin dus ook al vroeg omgespit? Dan wellicht een koude bovenlaag naar onderen gespit. Ook niet bevorderend voor het uitlopen van de aardappelen.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Ik had mij aardappels begin april gepoot, heb nu struiken wat kniehoogte van volwassen man voorbij groeit. Maar dit groeit bij mij allerbeste, bv mijn courgette blijven erg achter, kan allemaal soms raar lopen in deze moestuinwereld.

Ik heb verschillende bakken met aardappelen en allemaal verschillende grondsamenstelling. Het lijkt me dat naast de bodemtemperatuur ook de bemesting een rol speelt.

En misschien heb je gewoon een ander microklimaat den de buren?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Beste mensen,

Het gaat over een TuinComplex. Ieder jaar krijgt iedereen een bepaalde hoeveelheid mest. Dus de buren hebben het zelfde bodemklimaat als ik.

Ik heb al in November de grond gespit, en in maart gefreesd.

Ze liggen in bedden en zijn niet voorgekiemd.

Ze zijn niet gaan rotten, want ik heb er een paar 'voorzichtig' 'bekeken'.

gr Anton

Om hetzelfde bodemklimaat te hebben als de buren spelen er toch wel meer factoren mee dan alleen maar dezelfde hoeveelheid mest???

Ik zou ook nog ff geduld hebben.

Als het goed is komt er mooi weer aan en schieten ze tegen die tijd misschien wel omhoog...?

Als je niet hebt voorgkiemd kan het natuurlijk zijn dat de poters te koud zijn gebleven. Eind maart was het nog vreselijk koud, en de grond was misschien maar net vorstvrij. Zeker als je diep hebt gepoot, kan het enorm lang duren voordat er iets gebeurd. Het kiemen en groeien kost zo'n plantje dan wel heel veel moeite. Er zullen er zeker nog een paar bovenkomen, maar de kans dat je nog een vol bed aardappelen krijgt lijkt me gering.

Ik had vorig jaar hetzelfde met Doreépoters. Ook niet voorgekiemd en het duurde eeuwen. Uiteindelijk kwam minder dan de helft op.

Met voorkiemen kan je ook goed zien of je een goede kwaliteit poters hebt. Ik heb het dit jaar wel gedaan; de enige aardappel die nog niet gekiemd was, komt pas nu boven. Maar ik heb pas in de tweede week van april gepoot vanwege de kou. En relatief ondiep.

Reken in ieder geval geen drie maanden na het poten voor de oogst. Deze aardappels hebben nu zeker een maandje extra nodig.