Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kersenbomen en kruisbestuiving

Featured Replies

Geplaatst:

Een vraag over bestuiving.

ik wil een kersenlaantje aanplanten als leivorm en hiervoor heb ik 8 boompjes nodig. Ik dacht zelf aan hedelfinger, Karina, Regina en merchant. Is dit een goede keus? In de buurt staan nog een aantal pruimen, peren, appel bomen, een kweepeer en een perzik. Kan dit allemaal rekening houdend met de bestuiving enz.

Ik hoor graag jullie advies!

Alles wat je aandacht geeft groeit!

Geplaatst:

Het 1e wat bij mij opkomt is. dat het best lastig is om kersen ( en ook pruimen trouwens ) als leiboom te vormen. Het is met veel gedoe wel te doen, maar de aard van de soort, is er niet echt goed geschikt voor. ( peer, appel enz wél )

Geplaatst:

Het is niet heel makkelijk, maar wel te doen hoor. Heb er hier genoeg Je moet ze, vooral op Colt, wel aardig de ruimte geven. En niet de boompjes "bij elkaar proppen" zoals sommige mensen doen.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur

Ik wilde kiezen voor de struikvorm en ik heb 16 meter voor 8 boompjes of is dat te krap?

Geplaatst:

Met maar 2 meter in de rij is onderstam 'Çolt' echt geen optie, hiervoor heb je onderstam "Gisela3" of "Weiroot 720" nodig, beide onderstammen zorgen daadwerkelijk voor enigszins laagblijvende bomen.

Zoals eerder opgemerkt is het een moeilijke opgave om een kersenlaantje aan te leggen.

PS: genoemde kersenonderstammen zijn helaas niet gebruikelijk voor de particuliere liefhebber, vrijwel enkel in de professionele teelt.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat zou kunnen natuurlijk Frank, ik woon boven in Drenthe en zou dan met aanhanger moeten komen. Waarschijnlijk gecombineerd met een ritje familie in Den Haag. Heb je bovenstaande rassen dan met die onderstam? en hoe moet ik de boompjes beschermen tijdens de rit?

Geplaatst:

Ik heb werkelijk nog geen flauw idee. Als je kersen op gisela 5 wilt moet je rond die tijd even bellen, dan kijken we wat ik heb. Ik verwacht meer rassen te hebben dan vorige winter, en toen had ik: Kordia, Regina, Merchant, Biggareau Burlat en Stella. En volgens mij ook een beetje Karina.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt, ik ga bellen tegen die tijd!

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Weet ook iemand waar ik die Weiroot 720 onderstammen zou kunnen verkrijgen? Of moeten we alles uit het buitenland halen?

[*]

Geplaatst:

Zelfs de reguliere kersenrassen staan nog niet op Gisela 5 bij de meeste fruitboomverkopers want dat is te prijzig.

Laat staan de zwakgroeiende Gisela 3 of Weiroot 720 ....haha het zal minstens nog 10 jaar duren voor de particuliere handel hiervan kan profiteren.

Hou in gedachte dat een kers op Gisela 5 toch nog een metertje of 5 hoog kan worden,...(tot nu toe de zwakste) die er in de handel (op bestelling?) te koop is.

Geplaatst:

Gisela 5 is bij ons nu in het basisassortiment (hoewel tot eind van de maand uitverkocht), gisela 3 heb ik wel eens gehad, maar mee gestopt. Die bomen groeien zo langzaam dat ze er gewoon niet uit zien (een 'zielig' takje) en dat willen mensen simpelweg niet kopen. Om gisela 5 zo hoog te laten worden moet je trouwens wel erg je best doen met niet onderhouden van de boom.

Ik zie dat ook andere kwekers deze trend volgen, maar Colt blijft populair (populairder dan Gisela 5, zelfs als mensen het verschil kennen).

Geplaatst:

Heb al van verschillende mensen gehoord, die op zandgrond zitten, dat Colt het beste groeit maar bij mij, zand-leem, gaat Gisela5 het beste en sinds dit jaar heb ik de helft op LC-52 gezet om het verschil te zien.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
Zelfs de reguliere kersenrassen staan nog niet op Gisela 5 bij de meeste fruitboomverkopers want dat is te prijzig.

Laat staan de zwakgroeiende Gisela 3 of Weiroot 720 ....haha het zal minstens nog 10 jaar duren voor de particuliere handel hiervan kan profiteren.

De (fruit)boomkwekerijen waar ik mijn plantgoed aankocht leveren nu standaard gisela 5, en hebben geen Colt meer in de aanbieding...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Weiroot 720 onderstam is (net als veel andere typen onderstammen) verkrijgbaar bij gebroeders Janssen in Nederweert.

Bestellen in september oktober en enten in februari/maart met ribonstrip.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.