Pimschepers Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Ik heb 2 citroenen gekocht bij de groenteboer en de zaadjes direct in potgrond gestopt. Na 8 weken is dit het resultaat: Mijn vraag:Moet ik ze al overpotten in grotere potten? Er is nog zoveel verschil tussen de grootste in kleinste en ik wil ze allemaal in leven houden. En ik heb geen idee wat de wortelontwikkeling is tot nu toe. Alvast bedankt. Quote
FM09 Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Wauw, dat die zaden gekiemd zijn! Want citrusvruchten vallen onder de zogenaamde recalcitrante zaden, die geen uitdroging verdragen. De meeste zaden horen juist in te drogen, maar deze dus niet. Dat je ze meteen in de grond hebt gedaan, is dus precies goed!Wat uitplanten betreft, mijn 'gulden regel' is altijd: wanneer ze 2 paar echte blaadjes hebben (bij planten met tegenoverstaand blad), of 2 enkele (bij alle andere planten), zijn ze groot genoeg om uit te poten. Als je het bakje te ondiep vindt, kan het heus wel met 1 echt blaadje. Kiemplantjes die opkomen, lijken daarna altijd even 'stil' te staan, voordat de echte blaadjes komen. Dat is natuurlijk niet zo, ze zijn druk met wortelen in die tijd. Tegen de tijd dat de eerste echte blaadjes verschenen zijn, zit er dus ook al een redelijke wortelkluit aan. Quote
Katja1604 Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Wat leuk, zeg!Ik ben dol op citroenen, misschiem leuk om een keertje te proberen.Na hoeveel tijd geeft een citroenboom voor het eerst vrucht? Quote
Agnetha Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Dat zou ik ook wel willen weten. Ben erg benieuwd naar de hoeveelheid vruchten Quote Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!
Bit Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 Kom ik aan met dé domper van de week : weinig kans. Een zelf gezaaide citrus ( citroen , sinasappel ( mandarijn schijnt iets makkelijker te gaan ) crapefruit etc ) geven eigenlijk geen vruchten, of na jaren en jaren. En of ze dan lekker zijn ( te eten ) is ook maar zeer de vraag. Quote
Miss.J Geplaatst: 6 juni 2013 Geplaatst: 6 juni 2013 echt heel leuk, ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen Quote
Pimschepers Geplaatst: 7 juni 2013 Auteur Geplaatst: 7 juni 2013 Ik had de zaden gezaait in dat bakje en helemaal dichtgemaakt met vershoudfolie zodat ik echt een broeikas kreeg. Na 3 weken geopend en toen water blijven geven en toen kwamen ze op. Volgens mij duurt het wel minimaal 3 jaar voordat er vruchten kunnen ontstaan. Ondanks wat bit zegt heb ik er wel vertrouwen in ik laat ze 's winters in de serre staan waar het overdag minimaal 15/20 graden blijft en 's avonds 10 graden ongeveer. Quote
Bit Geplaatst: 7 juni 2013 Geplaatst: 7 juni 2013 Heb je een verwarmde serre, en 1 die ook absoluut licht is, dan heb je meer kans wel ja. Maar 3 jaar is ook dan wel érg optimistisch. Maar soit. Niets tegen optimisme he ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.