Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst doperwten gezaaid.

Ze zien er nu eigenlijk wel rijp uit: mooi groen en vol. Zijn ze dan inderdaad ook rijp om te plukken?

En hoe maak ik ze vervolgens klaar? De hulzen eraf en dan koken? Hoe lang?

Geplaatst:

De doppertjes rauw opeten!!! Salade van maken oid... Trek maar eens zo'n peul open en proef zo'n doperwtje...

En als je dan nog heeeel veeeel dopperts hebt dan kan je ze bv blancheren en invriezen.

Platkoken lijkt me zonde.

Geplaatst:

Niet te lang wachten met oogsten in ieder geval. Als ze heel dik en groot zijn worden de erwten heel melig. Ik kook ze meestal wel, maar niet lang, het is meer blancheren.

Geplaatst:
  • Auteur

Rauw, ik wist niet dat dat kon!

Dat ga ik de volgende keer proberen. Ik heb vanochtend een paar rijp lijkende peulen van de plant geknipt en de erwtjes eruit gehaald en 5 minuten gekookt. Toen waren ze precies goed! Jammie. Wel waren sommigen nog wat klein dus ik denk dat ik de peulen nog wel ietsje langer mag laten hangen.

Ik wil méér erwten!

(Oftewel: ik moet een grotere moestuin )

Zelfs manlief, die normaal geen erwten lust, vond ze lekker!!!

Geplaatst:

Je kunt heel veel groente rauw eten.

Des te jonger je het plukt des te lekkerder het is.(ik loop zelf altijd als ik aan het werk ben in de moestuin te grazen, heerlijk zo vers)

Door veel en vaak te plukken van peulen, erwten, bonen, tomaten komkommers enz. heb je ook meer opbrengst.

Geplaatst:

Mwoah, zo veel meningen...groot laten worden kan ook hoor, koken, pureren met wat room of boter en eventueel wat zout en kruiden en dat is ook lekker........

MVG

Danuta (rauw.....brrrr.....)

MVG

Danuta

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ga gewoon lekker experimenteren met mijn erwten.

Zo leuk hè, allerlei groentes die ik uit de winkel helemaal niet lekker vind, maar die uit eigen tuin super smaken!!!

Geplaatst:

Ik ben niet van het rauwe maar even koken heerlijk,echt zoveel lekkerder als uit de winkel,maar vind ik bijna met alles.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Dus even veralgemeniseerd: bouillon mee trekken. Hoop niet dat het de bouillon bitter maakt. Ik ga het testen. Niet morgen, want we hebben zojuist al fors erwten en peulen gegeten vanavond. (Peulen al in de compostemmer, die ga ik niet meer opvissen... ha, ha...)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic