Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien is het leuk om je even voor te stellen (in het voorsteltopic) voordat je zo van leer trekt...

Het is natuurlijk niet echt een fijne binnenkomer als je eerst al je ergernissen zo ongenuanceerd komt spuien...

Het betreffende topic gáát juist over het hergebruik van potgrond... dus is je eerste reactie misschien een beetje misplaatst...

Aanstaande 16 januari bij Keuringsdienst van Waarde: Potgrond

http://pers.kro.nl/programmas/keuringsdienst_van_waarde/kros_keuringsdienst_van_waarde_onderzoekt_potgrond

Geplaatst:

@ Dirk71 Geeft niet hoor; je mag het best even kwijt.En gelijk heb je ook ( denk ik ).

Neemt niet weg, dat ik toch wel mijn zakken potgrond aanschaf. Ik pretendeer dan ook in het geheel niet om 100% milieuvriendelijk bezig te zijn.

En dat jij zaken als jouw plicht ziet, is geheel je goed recht, vanzelf. Maar noem dat dan aub wel jouw plicht, en niet onze. Dit terzijde

Ik vind het overigens óók erg te waarderen dat je kennelijk ons forum goed doorpluist. Nóg iets waar we een voorbeeld aan kunnen nemen ( mijns inziens )

Geplaatst:

ik hergebruik al jaren de potgrond...in mijn potten staan voornamelijk tomaten...na de oogst laat ik de oude grond in de potten, en in het voorjaar leg ik een zeil op de grond, stort de potten om, haal de grote kluiten eruit, voeg koemestkorrels toe en wat verse potgrond en vul daarmee de potten weer, plant de nieuwe tomaten erin en leg wat voedingskorrels voor tomaat erbovenop. Tot nu toe geen problemen gehad.

Geplaatst:

Mijn tussenkomst was met de beste bedoelingen.

ivm potgrond en composthoop:

Potgrond bestaat voor een groot deel uit vezelachtig materiaal wat een hoge koolstofwaarde heeft.

Wanneer je dus veel van dit materiaal op je hoop gooit valt de compostering zo goed als stil en gaat de temperatuur nooit omhoog.

Geplaatst:

Beste Dirk, ik geloof je wel maar, er zijn 3 tot 5 forumleden die hier aan geven oude grond tsja wat moet je er nu mee weggooien ? tot het gaat op de composthoop. Alle andere leden geven aan hergebruik met deels mengen met nieuwe potgrond. Daar waar je komt bij gooi het a.u.b. niet op de composthoop 100% gelijk heb je daar mee. Gooi het als je een grote tuin hebt op een grote hoop en meng het het liefste met wat verse en oude compost voor hergebruik.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Via link in mijn gestelde vraag hier terecht gekomen en goede tips gezien wt ik straks met mijn oude potgrond kan doen als mijn tomatenplanten geen vrucht meer geven. Heb ik nog wel een andere vraag, zonde om daar een heel nieuw topic over te maken, want ik zag al dat men hier stekaarde met de gewone grond mengt. Ik ben mijn tomaatjes aan het opkweken in van die kleine kartonnen bakjes, die scheuren als je ernaar kijkt zodra ze nat worden, die verteren op den duur toch gewoon? Kan ik mijn tomaatjes dan met dat bakje en al overzetten in een grotere pot met gewone grond, dan zit de stekaarde er ook bij in, of moet ik ze echt eruit halen en in de potgrond zelf zetten en de stekaarde in mijn MM bakken als opvulling gebruiken? Als die kartonnetjes vergaan dan moeten de wortels er ook zo doorheen groeien lijkt me?

Is de tip die ik zag om de potten tijdens de winter met aarde te laten staan echt nodig, om de wortels enzo goed af te laten sterven en pas in het voorjaar de boel(wortels) eruit halen of maakt dat weinig uit? De 1 doet het wel, de ander niet las ik.

Geplaatst:

Ik zou de tomaten plantjes in een plastic potjes zetten.Kan met die kartonnen potjes.

Ik verpoot mijn tomaten regematig,en dan kantel ik de plantjes een kwart elke keer weer tot dat ze op de bestemming komen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Hier wordt die toch in de mate van het mogelijke hergebruikt. Ik heb een grote metserskuip staan waarin ik resten potgrond uit mijn bloembakken gooi. Kluiten klop ik eruit, grond blijft de hele winter afgedekt onder een afdak staan. In de lente meng ik dat met tuingrond, wat organische mest en compost om bv. kooltjes in te verspenen en nog even op te kweken voor ze de tuin in gaan. Werkt prima en beperkt de hoeveelheid potgrond die ik nodig heb. Resten stekgrond houd ik ook bijeen - gooi ik op een hoop in een hoekje van de tuin omdat ik die heel nat maak voor het verspenen. Die wordt hergebruikt om fijne zaadjes af te dekken die rechtstreeks in volle grond worden gezaaid. Voorzaaien doe ik wel in verse stek- of potgrond, maar daar is niet zoveel voor nodig. Bloembakken worden ook niet jaarlijks met verse potgrond gevuld. In de grotere werk ik, zolang de potmaat volstaat, na de winter een laagje compost met wat organische meststof in bovenaan.

Geplaatst:
Ik gooi het altijd weg. Bij hele grote potten doe ik wel oude potgrond onderin, en nieuwe er bovenop. Elk jaar nieuwe potgrond dus.

Dit jaar de oude potgrond gebruikt als fijne mulch bij de groentebedden in de volle grond. En ook een deel op de composthoop gegooid. Vooral bij bakken waarvan ik vermoedde dat mijn katten er in hadden gezeten (en hoogstwaarschijnlijk gepiest enzo).

Met lekker tuineren in potten heb je aan het eind van het seizoen ook behoorlijk doorwortelde grond. Helemaal uitgeleefd dus.

Een tip die hier werkt tegen katten: platte stenen tussen de planten leggen waar je ze niet wil zien plassen, zodat ze niet kunnen krabben. Helpt ook om de grond langer nat te houden. In de moestuin achteraan maakt het me niet zoveel uit of ze ergens plassen of niet. En ik zet tunnels of leg worteldoek waar ik geen kraters wil.

Geplaatst:

En als je een kleine tuin hebt, blij bent dat je de kliko's alleen al kwijt kunt en je schuur ook redelijk vol staat zodat er geen tonnen meer in kunnen voor de oude potgrond in te bewaren, hoe doe je dat dan? Mijn plan was dan om de potten tijdens de winter te laten staan, eventueel in een hoekje bij elkaar en dan in het voorjaar plastic zakken opensnijden, de aarde daarop uitkiepen, uitzoeken of er nog wortels inzitten enz en dat dan weer mengen met mest, eventueel compost wat ik volgend jaar een keer wil gaan halen bij de gemeente en dan opnieuw in potten doen. Ik denk voor kleine tuinders die weinig ruimte hebben dat dat de beste oplossing is?

Geplaatst:

Ik hergebruik altijd mijn potgrond? Waarom niet? Dit is het eerste jaar dat ik het nu zelf serieus doe in m'n eentje. Voorheen was ik altijd met m'n vader en zijn moestuin in de weer.

Ik heb een heleboel kennissen met dieren, dus ik kan altijd aan gratis mest komen wanneer ik maar wil. Hier verderop is een weiland en ik ken de eigenaar. Ik mag koe- en kippenmest komen halen wanneer ik dat nodig heb. Dat meng ik vervolgens weer met mijn gebruikte potgrond en voilá... Je hebt weer bruikbare potgrond die tjokvol met voedingsstoffen zit.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...