katrien888 Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Vanavond heeft zoon Dylan opgezocht hoe het komt dat de bladeren van z'n paprikaplant opkrullen, en een oorzaak zou de bladluis kunnen zijn, weest gaan kijken en er zaten inderdaad bladluizen op...het is een bloembak die op de vensterbank staat in z'n kamer..hoe zijn die daar geraakt ??Een eerste optie was, spoelen met water, wat hij intussen gedaan heeft, want we zijn niet zo voor die pesticiden, en een aftreksel erop spuiten van uien zou blijkbaar ook helpen. De uien liggen nu tot morgen in 't water en dan gaan we de bladluizen "aanvallen" !!! De afrikaantjes bloeien nog niet (te laat gezaaid) maar die zullen we er ook bijplanten...maar dan eerder in volle grond bij planten die gevoelig zijn voor bladluizen. Hoe bestrijden jullie bladluizen? grtjs, Katrien Quote
jasmin Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Dat is afhankelijk. Soms doe ik niets, en dan gaan ze ook weg, Als de plant er onder lijdt: afknippen wat je af kan knippen, water spuiten, brandnetelgier spuiten. Ik heb ook nog een flesje Ecostyle spul staan, al jaren niet gebruikt, maar werkte wel, daar niet van. Als ze op de tuinbonen zitten: toppen van de plant. Vorig jaar helemaal niks gedaan: ze verdwenen ook daar op een gegeven moment zonder ingrijpen. Luizen zitten op zwakke planten. Zo kunnen ze 1 plant helemaal bevolken en de plant er naast niet of nauwelijks. Als een plant aansterkt, verdwijnen die luizen kennelijk ook. Er zijn héél veel 'vriendelijke' luizenmengsels te maken. Van diverse plantengieren, of met spiritus en zeep. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Wil ik luizen bestrijden ( ik zal dat niet snel doen eigenlijk ) dan gebruik ik een zeep-spiritus mengseltje. 1 liter water, 1 half theekopje spiritus en 2 druppels dreft.Belangrijk is dat een paar keer te spuiten ( ook onderkant bladeren ). 1x spuiten doodt de luizen. Maar niet de eieren. 4x spuiten in een 3 daagse interval, ben je overal van af. Tot een nieuwe luizen-aanval natuurlijk. Quote
pet Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Ik heb mijn paprikaplanten met cola (dat drinken we toch niet ) bespoten. Lijkt goed te helpen tegen de luizen. Quote
Katja1604 Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Afrikaantjes planten?Werkt dat tegen bladluis? Quote
Tekj Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Afrikaantjes geven een sterke geur af (ik ruik het niet, maar het schijnt), waar luis niet van houdt. Slakken daarentegen zien het als een koningsmaal. Quote
Stan Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Katrien, het middel met uien gaat wel wat doen maar niet 100% wat je wil bereiken. De cola waar Pet het over heeft doet dat wel. Maar zoals Bit ook al aangeeft je dood ook dan slechts de bladluis en niet de eitjes en je moet echt goed onder het blad spuiten en herhalen na enkele dagen. Grote voordeel van cola : niets zelf mengen, geen rommel in huis en als je het niet drinkt koop je een klein blikje van het merk erg goedkoop en je bent klaar. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Theepot Posted June 17, 2013 Posted June 17, 2013 Het spiritus zeep mengsek gebruik ik ook. Maar deze week bij gebrek aan spiritus glassex met bellenblaas gemaakt. Werkte ook. En de kinderen zijn lieveheersbeestjes aan het zoeken. Dat werkt nog het beste. Dat is een natuurlijke vijand. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/
Jan Lokman Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 een mengsel van tabak en groene zeep. Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
borderrose Posted June 20, 2013 Posted June 20, 2013 Gewoon een beetje droog (mul) zand overheen strooien; de luizen zijn kleverig en als ze zand op zich krijgen dan kunnen ze niks meer en gaan ze dood.Als het regent spoelen ze er naderhand gewoon af, net als het zand. Quote
Recommended Posts