Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@ Tim

Composteren gaat vlot als er voldoende vocht en lucht in kan. En af en toe omscheppen/mixen bevordert het ook veel. De droogte van een compostvat is makkelijk te regelen. Met een gieter wat water erover. Hij mag lekker vochtig zijn, maar niet kletsnat. (Zoiets als een lichtjes uitgeknepen spons of vaatdoek). Het omzetten duurt 1/2 jaar tot een jaar...beetje afhankelijk van jaargetijde en wat er zoal in zit.

Over het houtachtig materiaal (stro, hennep e.d.) hoef je je geen zorgen te maken. Normaal dat het langzamer verteert en niet erg als er nog iets van herkenbaar is in de compost, als die klaar is. Het maakt je compost alleen maar beter, als dat er ook door zit!

Als mulch gebruikt of als compost... Het komt altijd als organisch materiaal in je bodem. In feite is het verteren via een mulchlaag ook een - niet zo intensieve - vorm van composteren. Gecomposteerd plantaardig materiaal (ook konijnenkeutels zijn plantaardig materiaal!) bevat voedingsstoffen die - door de compostering - worden omgezet in een vorm die heel geleidelijk "eetbaar" is voor de planten.

Verse mest kan te fel of scherp zijn en een overbemestingseffect geven. Bovendien zal de stikstof erin makkelijk wegspoelen of wegdampen en dat is minder voor het milieu. Ik ben zo een fan van composteren, omdat die voedingsstoffen in de compost worden omgevormd naar een heel milde en geleidelijke bemesting en zo worden "geconserveerd" voor je planten. Daardoor is het ook veel milieubewuster dan zomaar mest direct op of in je tuin brengen. Daarnaast is natuurlijk, zoals je ook schrijft, extra organisch materiaal altijd goed voor je bodem.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

er liggen her en der wat takken op... ook liggen de tuinen bij ons redelijk beschut (rondom bomen en bossage) dus weinig echte wind.

Als ik de verhalen moet geloven zullen die bladeren binnen enkele weken aan elkaar geplakt zitten omdat ze aan elkaar "rotten" door de schimmels die aan het werk gaan. Ik ben benieuwd...

Geplaatst:

Heeft iemand een idee over het gebruik van walnotenblad wat nu al valt? Er zaten wat galplekken en een stippelschimmel oid op de laatste maanden..lang niet op al het blad trouwens zoals bij de paardenkastanje hier..die is echt ziek.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik werd vanmorgen zo blij...

Ondertussen zijn er nog een paar vuilniszakken bladafval op de tuin beland en heb ik nu over ongeveer 8m2 een laag van 8-15cm bladafval liggen. Alles ligt er nog, op wat plekken waar de vogels in hebben lopen vroeten na. De regen van afgelopen dagen heeft er voor gezorgd dat het blad zwaarder is en wat in elkaar is geklonken. Er is bijna niets door de tuin gewaait en heb het idee dat het aardig vast ligt. Helemaal tussen de prei gaat het geen kant op! Nieuwschierig als ik ben, heb ik wat blad opzij gedaan en ik was blij verrast!

De laag ligt er nog maar een week of drie op en het onderste laagje blad begint al langzaam uit elkaar te vallen! Ook de grond is NU AL los en kruimelig aan het worden (het is mooie zwarte aarde, dus anders ook al redelijk makkelijk te bewerken). En wat een leven!! Op dat kleine stukje weggehaald blad (15x30cm ofzo?) kwam ik een stuk of wat pissenbedden, een duizendpoot, wat ander onbekende insecten en vier regenwormen. IJverig het bladafval weg te werken!! De populieren verliezen een hoop blad, maar verder is het nog "rustig", dus de grote massa moet er nog op komen. Ik gooi nu ook gelijk zo nu en dan wat onkruid op de laag...

Ik moet alleen nog even wennen aan het feit dat ik m'n auto ergens aan de kant zet en de goten van de straat leeghaal met bladafval... "Ze" zullen wel denken... Maar ik heb prachtige mulch!

Geplaatst:

Hier van de week een lading gesnipperd snoeisel gestort gekregen

Het ligt inmiddels al op de tuin. Krijg ik nog 2 van zulke ladingen.

Alleen voor bij de vruchtstruiken, bramen enzo.

2014-09-29-0870861412272376.33

Geplaatst:

Ja, mooi spul he, Bit!

Leuk om te lezen hoe lyrisch je bent over je bladerlaag, Tim, en over wat zich daar in afspeelt. Ik herken die opwinding: Iedere keer als ik in mijn compostbakken wroet of in de met een laag compost afgedekte grond bezig ben. En zo in juni ga je je afvragen waar al dat blad gebleven is

Geplaatst:

We zijn weer een stap verder... Eerste winter en ik dacht opeens... Paardenmest!!

Ik heb beschikking tot OUDE paardenmest, dus echt minstens driekwart jaar oud. Degene van waar de mest vandaan komt zegt zelf ook dat verse mest niet goed is voor de tuin en ze gebruiken het zelf ook voor het graasland. Ze hebben twee hopen waarvan ze er 1 regelmatig keren en als die leeg is ze de andere gaan bewerken. Nu is mijn vraag ook, hoe doe ik dat nu...

Gooi je de oude stalmest nu op de tuin (op ui/wortel/bonen na) of doe je dat pas in het voorjaar... in de composthoop kan niet (ik heb alleen een bak, daar gaat ook al konijnenmest in...), afdekken zou wel kunnen. Ik zit ook te denken om het te mengen met snoeiafval, snippers enz en een mulchlaag van te maken... Er komt weer storm, dus dat zal op de gemeentewerf wel genoeg beschikbaar komen. En al de afgewaaide takken zitten nog vol groen! Laat die nou ook naast ons tuincomplex liggen... Dus een paar keer heen en weer met een kruiwagen is geen probleem...

Bit? Weknow?

Geplaatst:

Nu ja, je zit in een topic over mulchen he ? Dus is het antwoord lekker simpel. Mulchen kun je het hele jaar door doen, maakt vrijwel nooit iets uit op welk tijdstip. Het is geen bemesting. Behalve bij fruitstruiken met hele vroege bloei wordt wel geadviseerd de mulch weg te nemen in maart/april en daarna weer terug te leggen ivm vorstgevaar tijdens de bloei.

Mulch je met wat oudere paardenmest, zit daar ook een behoorlijke mestwaarde aan vast. Zoals wel vaker gezegd in andere topics over mesten met paardenmest ( door Weknow in dat geval ), is mulchen om het mesten vóór de winter niet zo zinvol. Alle mestwaarde spoelt uit in de winter en is al weg ( en vervuild het grondwater ) voordat het in het voorjaar iets van waarde kan zijn.

Als mulch kun je het rustig toepassen nu ( maar je laat de mestwaarde wegspoelen dus ) en heb je een mooi goedje op je land liggen in het voorjaar.

Misschien tóch beter nu laten komen die oude mest, afgedekt opslaan op een hoop en dan in maart op je landje leggen.

Voordeel van een mulchlaag voor de winter aanbrengen, denk ik , is wel een mindere uitspoeling van je teeltlaag die anders bloot de winter door gaat. Maar of die mulch nu paardenmest zou moeten zijn ? beetje zonde van dat mooie spul lijkt mij ( met mestwaarde )

Geplaatst:
laat je het zo liggen of dek je het nog af met iets?

ik zie het allemaal zo wegwaaien.

Ik heb 3 weken terug ook onze tuin bedekt met een dikke laag bladeren en ik was ook bang dat ik na een flinke storm alle blaadjes een voor een uit de tuinen van de buren kon plukken maar gelukkig niks van dat alles! Als het heel droog is zou ik het na het opleggen misschien wel natmaken zodat het wat zwaarder wordt, maar als het af en toe regent gaat het helemaal nergens heen!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:
Heeft iemand een idee over het gebruik van walnotenblad wat nu al valt? Er zaten wat galplekken en een stippelschimmel oid op de laatste maanden..lang niet op al het blad trouwens zoals bij de paardenkastanje hier..die is echt ziek.

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de (hopelijke) voordelen van walnootblad. Mijn beste vriendin heeft een enorme walnootboom op haar grond en ik heb al 2 vuilniszakken blad van haar meegekregen, en ik heb al een deel met de compost in mijn compostbak gedaan, maar ik zit erover te denken om het deel van mijn tuintje waar ik komend weekend mijn knofloken ga planten (en waar helaas veel onkruidjes uit de compost tevoorschijn komen ) ermee te bedekken.

Geplaatst:

Beter composteren, Nynkef. In walnootblad zit een stofje dat werkt als een herbicide. Dat kan nadelig werken op de groei van je gewassen. Als het blad eerst wordt afgebroken tot compost, is dit effect weg.

Geplaatst:

Dat het groei van (sommige) planten kan tegenwerken geldt o.a. voor okkernoot en eik.

Maar ik zie geen echt voordeel van mulchen met blad in de groententuin. (Wel in een bostuin of siertuin) Het duurt tot in de zomer voordat ze verteerd zijn en diverse bladsoorten nog aanzienlijk langer. Ik meng veel blad mee in compostvaten en dan gaat het wat sneller en komt het toch als bodembedekking mee in de moestuin na een jaartje. Een bedekking met compost vind ik wat schoner en netter ook en minder last van slakken e.d. Maar het zal wel kunnen hoor.... Dus meer een overwogen keuze van mezelf dan een duidelijk advies.

Geplaatst:

Dank !! Ik had het bladlaag-idee voornamelijk in mijn hoofd tegen onkruid in het stukje van de tuin waar ik komend weekend mijn knofloken ga planten. Er zit, blijkt nu, heel veel onkruidzaad in het deel van de tuin waar voorheen de kippies scharrelden, of het zat in de compost die ik vermengd heb met die grond

Geplaatst:

Over knoflook gesproken, zou het goed zijn moest ik die mulchen met stro eens dat ze goed boven staan?.

De merels hadden er twee uitgetrokken en die waren al aan het wortel schieten dus die gaan redelijk snel boven de grond komen nu.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
Dank !! Ik had het bladlaag-idee voornamelijk in mijn hoofd tegen onkruid in het stukje van de tuin waar ik komend weekend mijn knofloken ga planten. Er zit, blijkt nu, heel veel onkruidzaad in het deel van de tuin waar voorheen de kippies scharrelden, of het zat in de compost die ik vermengd heb met die grond

Dan kun je prima bladeren gebruiken hoor. Op de cursus Natuurlijk Tuinieren die ik volg wordt het voor deze tijd van het jaar juist geadviseerd vanwege die lange verteringsperiode. Over een half jaar ongeveer is het weg, dus perfect om de hele winter je tuin te bedekken zodat je verder niks meer hoeft te doen, en als het tuinseizoen weer aanbreekt is het weg. Althans zo zijn de ervaringen dan blijkbaar. Ach en als er nog een restje ligt dan kun je dat er in het voorjaar gewoon afhalen en op de composthoop gooien!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Wij brengen nu en tot het gaat vriezen compost op de schoon gemaakte grond, harken dit door de bovenlaag en bedekken het vervolgens met stro. Dit zorgt er voor dat het bodemleven tot ver in de winter actief kan blijven boven in en voorkomt onkruid. En volgend jaar als de eerste tuinbonen/sjalotten enz. de grond in kunnen haal je het strodek ter plaatse weg en je kunt zaaien. Zijn de bonen/sjalotten 20 cm hoog dan gaat het stro er weer tussen om de boel schoon te houden, werkt prima.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb net een mulch verse paardenmest in m'n serre gelegd.

Ik weet alleen nog niet of ik het als mulch laat liggen of het onderspit.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...